Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

AR 45

Gestart door eddy, 19 augustus 2009, 19:51:29 PM

Thommy

#300
Citaat van: raf op 03 november 2016, 13:29:49 PM
Thommy het is geen slecht woord naar u toe hé
maar die file heb ik door een vriend laten afprinten die wel een goed werkende printer heeft en die zijn niet beter

kijken wat bart er van gebakken krijgt
en anders shapeway's maar dat kost al direct wat geld
gr  ???

Mijn vorige prints zijn wel beter dan die van uwe maat. Maar ik test ook wel verdomd veel met m'n printer. En soms betaal je dan een prijs omdat er iets mis gaat  :o zoals nu dus.
Nu, nieuwe printkop en deze kop gebruiken om hips te printen (vulmiddel die oplost om holle objecten te printen)

Btw, ik stuur u een berichtje via mail. Ik denk dat gij iets kunt dat ik niet kan.

Aja, over shapeways. Ik heb mijn stukken (alles behalve interieur) naar hen doorgestuurd om een idee te krijgen qua prijs  ::)gewoon in het zwart, niet de frost detail, komt al op 78€. In frost zit ik over de 122€. Dan is het interieur er nog niet...

Reactie wrom zo'n hoge prijs: teveel details. Als ik versimpel, komt de prijs naar beneden.
Dus wss interessanter om de zaken, zoals interieur ed als mal te maken en te gieten. Of genoegen te nemen met een 'mindere' print
Greetz

Thommy

raf

laat maar komen het is toch te koud nu om iets te gieten
en ja er is veel verschil tussen printers onderling
heb het gehad met de belgische lantaren palen die hebben ze dan bij een firma in deurne geprint
heeeeeeeel mooi maar o zo fragiel en dus direct kapot
de gegoten delen zijn dan toch iets steviger en je kunt er meteen draden voor de verlichting mee in werken

die ik bij de brossels ook in het dak voor de lampen voor en achter
heb je niet die stomme bekabeling in de loco zelf lopen buiten de draden die naar de decorder moeten lopen
gr raf

ps er is van de brossel zo een dak ontluchting vanaf wist je dat .
ik maak er zowiezo eentje extra bij want uit de mal is dat makkelijk te doen die kleine stukjes

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

zo bezig met de mal van de grote brossel

de 4 wanden kunnen zo verzet worden dat er maximaal van gebruik kan gemaakt worden zonder extra silicone te moeten gebruiken

de zijkanten worden met warme lijm afgedicht en als er eventueel nog een lekje is dan word langs binnen een laagje boetseer klei  gezet .

de mal word in twee keer gevult omdat ik nu 2 glasvezel staafjes mee ingiet die later de mal extra stevigte gaan geven
zo blijf ik als ik het deel ga gieten in hars dit steeds mooi recht blijft
indien ze niet voldoen kunnen ze altijd er uitgeschoven worden en vervangen door 4 mm stalen staafjes
zo komen er dus 4 in de mal om ook de bovenkant stevigte te geven .morgen of deze nacht kan ik het tweede deel gieten en ontluchten .
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Thommy

Raf ik ben benieuwd... maar ik heb alle vertrouwen in je, anders zou ik die kap ook niet ter beschikking stellen  ;)
Greetz

Thommy

raf

thommy komt goed met je kap
alleen er ontbrak zo een ontluchter en nu moet ik bij die van mij gaan kijken dat ik er eerst eentje giet voor ik hier de mal verder maak anders blijft die fout in de mal zitten
je ziet het op de foto aan de bovenkant

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

GDE

Thomas die kop is mooi getekend en waarschijnlijk komt dat nog wel in orde om deze goed te printen maar inderdaad kost het wel wat. Een ideetje om bv interieur en grondplaat goedkoper te houden zou bv pertinax (printplaat) gebruiken voor het chassis. De plaat is heel stevig, redelijk dun en gemakkelijk te bewerken.  De zetels ken je bv van jouw print een afdruk maken in dunne folie. Zelf zou ik dat doen met mijn zetels uit oude lima M2 rijtuigen maar doordat ik ook meerder exemplaren wil maken zou de prijs te fel oplopen om oude lima rijtuigen slopen. Ik heb gezien dat de jocadis 43 voorzien was van een interieur (zetels)  gemaakt uit dunne plastic.  Nu weet ik van een collega dat er folies bestaan in verschillende diktes die opgewarmd moeten worden en dan over het moedermodel om de juiste vorm aan te nemen.  Iets dat ik in de toekomst nog eens wil testen.  Ik denk dat met het 3 D printen van verschillende kleine details  ( buffers en draaistellen..)  bij bv shapeways wel goede resultaten kan behaald worden maar grotere stukken best op een ander manier doen.  Een goedkoop model zal het zeker niet zijn maar wel iets unieks en zelf gemaakt  :D

Thommy

Citaat van: geert desc op 03 november 2016, 20:30:14 PM
Thomas die kop is mooi getekend en waarschijnlijk komt dat nog wel in orde om deze goed te printen maar inderdaad kost het wel wat. Een ideetje om bv interieur en grondplaat goedkoper te houden zou bv pertinax (printplaat) gebruiken voor het chassis. De plaat is heel stevig, redelijk dun en gemakkelijk te bewerken.  De zetels ken je bv van jouw print een afdruk maken in dunne folie. Zelf zou ik dat doen met mijn zetels uit oude lima M2 rijtuigen maar doordat ik ook meerder exemplaren wil maken zou de prijs te fel oplopen om oude lima rijtuigen slopen. Ik heb gezien dat de jocadis 43 voorzien was van een interieur (zetels)  gemaakt uit dunne plastic.  Nu weet ik van een collega dat er folies bestaan in verschillende diktes die opgewarmd moeten worden en dan over het moedermodel om de juiste vorm aan te nemen.  Iets dat ik in de toekomst nog eens wil testen.  Ik denk dat met het 3 D printen van verschillende kleine details  ( buffers en draaistellen..)  bij bv shapeways wel goede resultaten kan behaald worden maar grotere stukken best op een ander manier doen.  Een goedkoop model zal het zeker niet zijn maar wel iets unieks en zelf gemaakt  :D

Als je me es een link kunt geven van die folie...
mijn interieur is volgens de maten van de plannen. Dus zou correct moeten zijn. Maar klote dat het naar print te duur zal worden.
Dan zou ik kunnen mijn moedermodel als basis gebruiken. Ipv een M2
Greetz

Thommy

raf

kijk weer het zelfde
je hebt een die goed is dus maak er een silicone mal van
je vind deze nu reeds op ebay redelijk goedkoper maar ik gebruik nog steeds vosschemie omdat ik er perfecte resultaten mee heb
giethar kost niet zoveel en uit 1 liter kun je veel delen halen
ik giet de mallen nooit meer vol
ik giet er een bepaalde hoeveelheid in en begin dan te draaien en keren met de mallen
met de kap is er maar een ding wat belangrijk is en dat zijn de vensters
daar kun je nadien niets meer aan doen ze zijn zoals ze zijn want anders worden ze mat
dus daar let ik speciaal op dat ik daar ofwel volledige dekking heb of er juist onder blijf en dan met de tweede vulling deze mee neem
ik kan er geen filmpke van maken omdat ik tijdens het bewerken mijn handen nodig heb LOL
je moet echt blijven keren en draaien tot de hars begint uit te harden en zo ben je toch een 15 tal minuten mee bezig
maar zo heb je met weinig hars toch een stevige kabine
ze moet geen 2 cm dik worden hé

een mal maken heb ik nu reeds laten zien met die L vormige stukken
daar kun je alles wat je maar ongeveer wil in gieten
enige waar je op moet letten dat de stukken dicht zijn anders loopt de silicone weg
dus warme lijm om alles vast te zetten en boetseerklei van de klein kinderen om de lekken te dichten
heel zuinig mee om springen
en dan van een hoogte de mal vullen om zo de lucht bellen te vermeiden
gr raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

GDE

Citaat van: Thommy op 03 november 2016, 20:40:59 PM
Citaat van: geert desc op 03 november 2016, 20:30:14 PM
Thomas die kop is mooi getekend en waarschijnlijk komt dat nog wel in orde om deze goed te printen maar inderdaad kost het wel wat. Een ideetje om bv interieur en grondplaat goedkoper te houden zou bv pertinax (printplaat) gebruiken voor het chassis. De plaat is heel stevig, redelijk dun en gemakkelijk te bewerken.  De zetels ken je bv van jouw print een afdruk maken in dunne folie. Zelf zou ik dat doen met mijn zetels uit oude lima M2 rijtuigen maar doordat ik ook meerder exemplaren wil maken zou de prijs te fel oplopen om oude lima rijtuigen slopen. Ik heb gezien dat de jocadis 43 voorzien was van een interieur (zetels)  gemaakt uit dunne plastic.  Nu weet ik van een collega dat er folies bestaan in verschillende diktes die opgewarmd moeten worden en dan over het moedermodel om de juiste vorm aan te nemen.  Iets dat ik in de toekomst nog eens wil testen.  Ik denk dat met het 3 D printen van verschillende kleine details  ( buffers en draaistellen..)  bij bv shapeways wel goede resultaten kan behaald worden maar grotere stukken best op een ander manier doen.  Een goedkoop model zal het zeker niet zijn maar wel iets unieks en zelf gemaakt  :D

Als je me es een link kunt geven van die folie...
mijn interieur is volgens de maten van de plannen. Dus zou correct moeten zijn. Maar klote dat het naar print te duur zal worden.
Dan zou ik kunnen mijn moedermodel als basis gebruiken. Ipv een M2
Een merk die mijn collega gebruikt is Kydex. Folie is 30 cm x 60 cm en  0,15 dikte. Ongeveer 20 €. Waarschijnlijk zijn er nog andere merken of een afgietsel in resin zoals Raf zegt. 

GDE

#309
https://www.flickr.com/gp/132707530@N02/kK80hC
https://www.flickr.com/gp/132707530@N02/4Zg984
Thomas ,
k heb uw onderdelen bekeken op shapeways voor de 44/45 . Die buffers zijn dus bruikbaar voor de moderne 44/45 en het olaerts model maar voor de oudere versies waren dat iets andere buffers . Helaas voor mij wil ik die oudere versie gaan maken . Bovenstaande links zijn foto's van dergelijke buffer van het oudere type dat ik samen met mijn schoonbroer had getekend met sketchup. Kan nu geen foto's plaatsen door photobucket dat weer niet gaat , enkel die link naar flickr lukt me .  Helaas heb ik te weinig tijd en computerkennis om deftig met het tekenen bezig te zijn . Er waren nog veranderingen nodig voor te kunnen versturen naar shapeways zoals het verschalen en een cilinder bij plaatsen zodat het gemakkelijk in de kap kan bevestigd worden . Dat center stuk  voor de 44/45 is potverdorie wel heel duur, 63euro voor black acrylic. In black strong & flexible is het goedkoper 16,70euro en dat lijkt me meer doenbaar . Echter ken ik beide materies niet en heb ik de indruk dat daar ook weer verschillen zitten met de oudere versie en de moderne . Is nu zeker geen kritiek naar u toe he want bravo om uw tekenkunsten te delen op deze manier . Er zullen er zeker zijn die zeer blij gaan zijn met die onderdelen . Soms begrijp ik die prijzen niet bij shapeways . Kijk maar eens naar die nmbs compensateurs van bel-ho  (benoit ) heel mooi , fijn in fud materie per stuk vragen ze 10.17 euro , per 4 dan maar 16.50euro ... in ieder geval kijk ik zeer uit naar die draaistellen en hopelijk valt die prijs mee . Als het enkel de flanken zijn kan het misschien nog goed meevallen .


Thommy

Citaat van: geert desc op 05 november 2016, 06:36:40 AM
https://www.flickr.com/gp/132707530@N02/kK80hC
https://www.flickr.com/gp/132707530@N02/4Zg984
Thomas ,
k heb uw onderdelen bekeken op shapeways voor de 44/45 . Die buffers zijn dus bruikbaar voor de moderne 44/45 en het olaerts model maar voor de oudere versies waren dat iets andere buffers . Helaas voor mij wil ik die oudere versie gaan maken . Bovenstaande links zijn foto's van dergelijke buffer van het oudere type dat ik samen met mijn schoonbroer had getekend met sketchup. Kan nu geen foto's plaatsen door photobucket dat weer niet gaat , enkel die link naar flickr lukt me .  Helaas heb ik te weinig tijd en computerkennis om deftig met het tekenen bezig te zijn . Er waren nog veranderingen nodig voor te kunnen versturen naar shapeways zoals het verschalen en een cilinder bij plaatsen zodat het gemakkelijk in de kap kan bevestigd worden . Dat center stuk  voor de 44/45 is potverdorie wel heel duur, 63euro voor black acrylic. In black strong & flexible is het goedkoper 16,70euro en dat lijkt me meer doenbaar . Echter ken ik beide materies niet en heb ik de indruk dat daar ook weer verschillen zitten met de oudere versie en de moderne . Is nu zeker geen kritiek naar u toe he want bravo om uw tekenkunsten te delen op deze manier . Er zullen er zeker zijn die zeer blij gaan zijn met die onderdelen . Soms begrijp ik die prijzen niet bij shapeways . Kijk maar eens naar die nmbs compensateurs van bel-ho  (benoit ) heel mooi , fijn in fud materie per stuk vragen ze 10.17 euro , per 4 dan maar 16.50euro ... in ieder geval kijk ik zeer uit naar die draaistellen en hopelijk valt die prijs mee . Als het enkel de flanken zijn kan het misschien nog goed meevallen .

Geert ik ga met uw foto's aan de slag en post ze op shapeways.

Waarom kies ik die black acrylic? Ik heb een paar sites waarvan ik de nieuwsbrief ontvang ivm 3D printing (shapeways buiten beschouwing) en die spreken allemaal lovend over dat product. En voor modelbouw zou het steviger en vooral beter moeten zijn dan de frost
Greetz

Thommy

GDE

Wel een gekleurde materie is al een verbetering op zich. Dat mat doorzichtige product (frost) is wel moeilijk om mee te werken als je daar veranderingen aan wilt doen.  Je ziet bijna niet wat je doet en soms mis doet.  Thomas als jij die buffer wilt tekenen kan ik je wat afmetingen bezorgen hoor.  Die liggen hier nog ergens.  Als ik kon stuurde ik zelfs de tekening van sketchup door maar mijn gebrekkig computer kennis steekt daar een stokje voor.  Heb die al proberen te sturen naar een vriend en dat lukte me ook niet. 

raf

#312
via drop box moet dat wel lukken want soms zijn de files te groot

geert ik heb een file geshared op drop box en daar zou je de file kunnen op droppen
gewoon der naartoe slepen en laten vallen
dan kan ze nadien door gestuurd worden naar Thommy
dropbox is makkelijk voor grote bestanden
maar soms staat er zoveel op dat ik aan mijn limiet zit LOL

die buffers zijn nu weer wel te gieten in hars als de plaat een apart deel zou zijn
pinneke aan die plaat en een gaatje in de rest van die buffer en dan past dat perfect

gr raf
de link is via mail verstuurd op gmail
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

GDE

Citaat van: raf op 05 november 2016, 08:20:01 AM
via drop box moet dat wel lukken want soms zijn de files te groot

geert ik heb een file geshared op drop box en daar zou je de file kunnen op droppen
gewoon der naartoe slepen en laten vallen
dan kan ze nadien door gestuurd worden naar Thommy
dropbox is makkelijk voor grote bestanden
maar soms staat er zoveel op dat ik aan mijn limiet zit LOL

die buffers zijn nu weer wel te gieten in hars als de plaat een apart deel zou zijn
pinneke aan die plaat en een gaatje in de rest van die buffer en dan past dat perfect

gr raf
de link is via mail verstuurd op gmail
Hoi Raf,  ik zal dat vanavond eens bekijken en proberen. Ondertussen is Thomas al druk bezig geweest met het tekenen van die buffer .

raf

geen probleem als het lukt dat kan het maar alleen positief zijn
ik kan nu toch niet verder voor de kast van de grote brossel uit de mallen komt
dan gaan de kleine stukjes aan de beurt zijn want ik heb nu los lak
niet dat ik stil zit hoor ik heb wat aan het frezen geweest



gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.