Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

AR 45

Gestart door eddy, 19 augustus 2009, 19:51:29 PM

GDE

Citaat van: Peter op 14 juni 2016, 17:41:24 PM
Geert, Misschien een dom vraagje maar moet dat dak op je foto nog bijgewerkt worden, want zo steken die hoeken toch vrij ver over de
ronding tussen zijwand en front
Peter , het dak dient inderdaad nog verder bewerkt te worden maar aan die dakgoot zal ik waarschijnlijk niet vijlen . U heeft wel gelijk, het steekt inderdaad wel wat te ver uit en op de foto lijkt dit erger dan het werkelijk is . Bij de afgewerkte modellen van de Olaerts 44/45 valt dit echter niet zo op. Ik denk dat het veiliger is om hier niet aan te vijlen .

raf

die hoeken moeten inderdaad platter worden daarom wil ik de fronten laten doorlopen tot aan de naad van de voorste deuren
daar kun je de kap mooi doorzagen en dan komt het dak en de zijkanten met venster mooi te passen op de juiste plaats
vijl of schuur je aan de dakgoot dan is het gedaan met koken eten want ze is zo fragiel das nie normaal

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

GDE

Citaat van: raf op 14 juni 2016, 17:21:37 PM
Geert hoever sta je met de kap
ik ga proberen er vandaag nog aan te beginnen
voor de rest veels te druk gehad om iets aan de kap te doen
gr raf
Raf , hier net hetzelfde probleem . Absoluut geen tijd om eraan verder te werken . Eerder had ik wel al wat geprobeerd om onderdelen voor de 43 in oyumaru af te drukken. Roderik Vanderkelen had me dit product aangeraden samen met green stuff. Ik kon een Jocadis 43 lenen van een vriend, echter mallen in silicone maken  lijkt me niet te doen daar het model al afgewerkt is . Door plasticard aan de achterkant van het draaistel te bevestigen kon ik zo de zijkant afdrukken in de Oyumaru . Het kan gebeuren dat dit niet perfect is maar door de oyumaru terug te warmen in heet water kan je het steeds herhalen tot het juist is. Het is redelijk goedkoop , gemakkelijk en steeds opnieuw te gebruiken . Ik heb de malen met green stuff gevuld maar dat spul voldoet naar mijn mening niet . Ik denk dat het beter zou zijn deze mallen te vullen met resin . Als iemand weet welke resin en waar ik deze kan aanschaffen zijn alle tips welkom.

GDE


de mal in Oyumaru

raf

voschemie heeft twee componenten resin
anders de mallen opsturen naar mij dan maak ik er terug positieven van waar ik dan silicone mallen van trek
het voordeel van silicone is dat je van een afgewerkt model wel een mal kunt trekken zonder iets te beschadigen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

GDE

Bedankt Raf,  stuur je me een pb met je gegevens dan stuur ik je de onderdelen.  Ik heb verschillende mallen. Deze op de foto kan waarschijnlijk met resin vol gegoten worden en daarna het resin onderdeel schuren en vijlen tot het een degelijk onderdeel is.  Van het andere kleinere draaistel heb ik de mal anders kunnen maken maar dat zal ik nog eens moeten testen hoe die stukjes in green stuff eruit komen.  Deze zouden er beter moeten uitkomen en kan ik ze je zo opsturen wat voor het maken van een mal gemakkelijker zou moeten zijn. ook van de radiatoren heb ik geprobeerd om een afdruk te maken.  Deze zijn moeilijk maar zal ze erbij voegen. De schouw en een dakelement heb ik ook maar het blijft wel behelpen met wat er is.  Eigenlijk zou een ongebouwde kit het beste zijn om daarvan mallen te nemen maar om die te vinden en te mogen gebruiken....

GDE

De draaistelflanken in green stuff . Deze zijn echter niet perfect waarschijnlijk deels omdat ik te weinig druk heb uitgeoefend op de materie toen ik deze in de mal duwde en deels door waarschijnlijk lucht tussen de green stuff en de mal in Oyumaru .

Peter

Geert,

Is er verder nog iets gedaan aan de AR 45, of is dat projekt helemaal gestopt?
Dat zou wel spijtig zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

loebaske

Is dat ook als bijnaam de "Brossel" ?

Michiel

Neen, de autobus constructeur "Brossel had een paar reeken autorails aan de nmbs geleverd. Type 551 (kleine Brossel), en types 552-554 (grote Brossel). Later werden de 554 ondergebracht als reeks 46. De reeks 45 werd niet gebouwd door Brossel, en is dus geen "Brossel".
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

nee we zijn er nog steeds mee bezig
als ik de positieven hier krijg dan worden ze ofwel in boetseerklei of in silicone afgegoten naar gelang de mogelijkheid
nog een tentoonstelling in affligem dit weekeinde en dan is het voor mij terug treinen seizoen en begin ik er weer vol op aan
ik heb ondertussen een lazer aan geschaft alleen nog wat stuken maken om hem op de stepcraft te laten passen

ik hoor het wel hoe het zit met die onderdelen
op een week zijn ze heen en weer met kiala en zijn de mallen gemaakt hoor
nu ben ik juist een potvis aan het maken en deze wil ik eind van de week nog duikend hebben
alles zit nu in de mal en is aan het uitharden
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

GDE

Citaat van: Peter op 05 oktober 2016, 14:08:30 PM
Geert,

Is er verder nog iets gedaan aan de AR 45, of is dat projekt helemaal gestopt?
Dat zou wel spijtig zijn.
Peter,
Er word verder gewerkt maar ik kan maar nu en dan eens verder doen. Persoonlijk werk ik eerst aan een kap voor de 603/43. Die heeft echter wat meer transformatie nodig dan voor een 44/45. Aan de kap is er al wat verder gedaan maar die is nog niet klaar.  Van zodra die klaar is plaats ik wel foto's met een originele kap ernaast om de verschillen te tonen. Maar eerst zal ik nog wat verder doen aan het klaarmaken van kleine onderdeeltjes zodat ik die kan opsturen naar Raf. 

GDE

Een kleine aanpassing aan de kap waar die verschillen tussen de 43 en de 44/45 is de opstaptrede aan de deur die toegang heeft naar de stuurpost . Bij de 43 is dit net onder de deur een stuk die inspringt en een trede over de volledige breedte van de deur .  Hiervoor heb ik het vierkante gaatje  van de kap 44/45 opgevuld en daarna alles onder de deur weg gevijld . Dan kan er een evergreen L profiel ingelijmd worden . Hiervoor heb ik deze van 1.5 mm gebruikt maar naar mijn gedacht zou deze van 2mm beter zijn . De trede komt op mijn probeersel niet laag genoeg . onder de trede mag dan nog een stripje evergreen komen tot gelijk de onderkant van de kast. De trede mag ook wat uitspringen tegenover de kast .


loebaske


Amaai, heb bewondering voor je werk.

Peter

Dat ziet er al fantastisch uit Geert. Blijf dit vol spanning volgen
Met vriendelijke groeten
Peter