Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

AR 45

Gestart door eddy, 19 augustus 2009, 19:51:29 PM

raf

paul ge hebt mail dat bank nummer was verkeerd en het is terug gekomen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

GDE

#226
Deze morgen mijn stoute schoenen aangetrokken en eindelijk eens het mes in de kap gezet . Hoewel de kap eigenlijk bedoelt is voor de motorwagens 44/45 wilde ik moeilijk doen en een 43 van maken. Het moet een oude versie worden met 3 frontramen en enkele koplampen maar uitvoering van net na de vernummering . Een groene motorwagen met vier cijfers dus . Die verbouwing is net iets anders dan de 44/45 betreffende details maar de wijze van verbouwing van twee frontramen naar drie is hetzelfde . Vandaar dat ik hier enkele foto's wilde plaatsen . Het verbouwen kan natuurlijk op verschillende manieren . Vermits de 43 een verluchtingsrooster heeft net onder de dakrand en de bovenkant van de frontramen moet er voldoende plaats zijn . De originele kap heeft twee net iets hogere frontramen dan de zijramen waardoor ik besloten heb om de balk tussen dakrand en ramen te verwijderen . Zo kan ik een nieuw onderdeel bouwen die zowel de verluchtingsrooster als de raamopeningen bevat . Door de dikte van de kap is het wel vele keren snijden maar dient echt voorzichtig te gebeuren . Eerst doe ik enkele snijlijnen verticaal links en rechts van de raamopeningen , wel net iets minder zodat later kan bijgevijld worden tot de juiste raamopening . Met een zeer scherp en nieuw mes langs de dakrand voorzichtig snijden en steeds herhalen. Een lastig en gevaarlijk klusje maar het duurt wel een tijdje om diep genoeg te geraken .Wanneer je de indruk krijgt niet meer dieper te geraken met het mes de snijlijn verticaal  doorsnijden tot aan de dakrand . Je kan ook het mesje doorduwen tot de dakrand . Met een fijne tang de balk over de volledige lengte beetje bij beetje voorzichtig vanuit de uiterste hoeken naar binnen plooien . Als je ziet dat het dak bleker word dan best stoppen. Nu de balk wat schuiner staat kan men nog eens enkele keren snijden . Nu gaat de balk gemakkelijker  afbreken . Zo , het voorlopig afbreekwerk . Rest nu nieuwe onderdelen maken en de kap verder aanpassen .



Zo we hebben nu voorlopig een motorwagen met panoramisch frontraam  :D

raf

Geert ik heb de fronten er vanaf gehaald
ik heb dus twee losse fronten omdat ik dus twee verschillende versies wil maken
die met de ronde rooster heeft eigenlijk de nieuwere dak vorm die met de rechte rooster heeft een andere dak vorm
daarom wil ik deze 3D frezen om die dak vorm te bekomen


dus eigenlijk als je aan de dak vorm iets wil veranderen moet je de afgeronde rooster vorm gaan bouwen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

755philippe

Een kleine opmerking. Welk onderstel ga je gebruiken en hoe ga je die voorste ramen maken ?
Mvg

755philippe

GDE

Inderdaad Raf,  het is de motorwagen op de eerste foto die ik wil nabouwen. De 603,  na 1971 de reeks 43. Het dak is al grof aangepast bij de fronten. Nog wat gaten vullen en verder fijn schuren om het af te werken. Ook de dakdetails zijn bij deze anders,  dakgoten bij deuren dien ik nog te verwijderen en nieuwe plaatsen.  ter hoogte van de deuren dien de schuine kanten onderaan de kap en opstaptreden ook gewijzigd worden. Een hoop details die nog aangepast moeten worden. Als aandrijving komt waarschijnlijk een gemotoriseerd draaistel. Ik dacht heel eventjes een goedkope 59 van roco te gebruiken maar de motorwagens 603/43 hebben 2 verschillende draaistellen met verschillende asafstandenen. Daardoor is de investering van de 59 als aandrijving net te duur in vergelijking met een gemotoriseerd draaistel en een niet gemotoriseerd. De frontramen aanpassen zal gewoon met plasticard gebeuren maar dit moet ik nog uitvoeren. 

raf

Geert ik heb een mal gemaakt van de kap en ik denk dat ik nu ik uw aanpassing heb gezien dit ook zo ga uitvoeren
maar ik ga het midden stukje terug gebruiken daar ik dit kan gieten in giet hars
stukje er tussen uit en dus verlagen want inderdaad zijn de twee voorste vensters te hoog daarom kwam ik niet uit met de rooster voor heen
die trappen moeten aan gepast worden
mijn donor chassis was een lima BB900 dacht ik

het voordeel is dat de wielen in het midden vast zitten en niet gelagerd zijn in de zijkanten
later kan ik dan de zijkanten maken met veren en dergelijke en deze dan op dat draai stel monteren
ik heb het chassis gewoon verlengd maar de boogie ga ik  niet veranderen denk ik wat lengte aan gaat
maar dat kan ik nog altijd bekijken
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

GDE

Deze morgen een eerste poging ondernomen voor het maken van het inzetstukje die de drie frontramen moet vormen . Al van in het begin dacht ik om het gemaakte onderdeel gewoon weg te smijten omdat het niet goed lukte  . Ik heb toch maar een beetje verder gewerkt en uiteindelijk is het iets beter geworden . De fout die ik maakte was om het plaatje eerst op maat te snijden en dan de raamopeningen wat dus wel niet zo goed lukt . Een volgende poging zal met een te groot plaatje zijn en pas nadat de raamopeningen er uit zijn gesneden zal het op maat gesneden worden . Het inzetstukje heb ik voorlopig eens geplaatst . Er moet nog wat aan de rondingen gevijld worden in de hoeken van de ramen en de verluchtingsrooster dient ook nog worden uitgesneden . Het plaatje is 0.5 mm en zal aan de randen verdikt worden met balkjes van 0.75 zodat het ongeveer op de dikte van de kap uitkomt .

Op de foto is duidelijk dat er nog wat bijgevijld moet worden maar de eerste indruk vind ik persoonlijk al goed

raf

Geert ziet er toch goed uit
weg vijlen gaat beter zijn denk ik want er zit reeds teveel materiaal LOL
het probleem is dat ik dit zeer juist kan frezen
dus ik zit er aan te denken dit stukje alleen te frezen want dan heb ik meteen de maten van de vensters die er in moeten nadien

blijf volgen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Mooi resultaat, Geert !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

GDE

Bedankt Jean en Raf. Raf ik ben benieuwd voor uw werk te zien.

raf

dat probeersel had ik toch reeds laten zien dacht ik
dat was gemaakt van zo geel/groen pmma materiaal
eens efkes opzoeken dan


hier had ik nog de natuurlijk verkeerde hoogte want toen had ik nog niet door dat de ramen iets hoger zaten dan de tripple ramen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

GDE

Inderdaad Raf, dit onderdeel had ik al eerder gezien.  ik dacht dat je de kappen al klaar had.  Blijkbaar heb ik een eerdere post verkeerd begrepen. Tot nu toe heb ik nog niet veel verbouwde kappen van die motorwagens gezien dus ben ik altijd benieuwd naar het werk van anderen en zeker hoe zij het doen. 

raf

Ja Geert als ik die kappen reeds klaar zou hebben dan zou je ze reeds gezien hebben
maar de frees machine had eerst veel ander werk te doen en daarna de motor defect geraakt
voor de rest druk in huis met van alles en nog wat maar je kent het wat het zal wel overal zo zijn
ik bleef met dat plaats gebrek zitten voor die rooster
en ik had dus niet gezien dat die voor vensters hoger waren dan de rest
nu ik door uw posting dit gezien heb weet ik wat ik moet veranderen
ik maak gewoon nieuwe koppen en die kunnen dan op de kappen gezet worden
de originele kap daar word dan de kop van afgezaagd
er is juist achter de venster een vouwlijntje en dat moet nog juist blijven staan
aan een kant valt die zaagsnede juist in de gleuf van de deur
gr raf en ik ga proberen wat foto's te maken want nu is het tijd voor boten en in oktober terug treinen

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Geert hoever sta je met de kap
ik ga proberen er vandaag nog aan te beginnen
voor de rest veels te druk gehad om iets aan de kap te doen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Peter

Geert, Misschien een dom vraagje maar moet dat dak op je foto nog bijgewerkt worden, want zo steken die hoeken toch vrij ver over de
ronding tussen zijwand en front
Met vriendelijke groeten
Peter