Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

AR 45

Gestart door eddy, 19 augustus 2009, 19:51:29 PM

raf

wat ik voorlopig heb om mee te beginnen

een versie met 1 koplamp deze ga ik eerst maken want die lijkt me het gemakkelijkste te maken
het front is reeds gefreesd en dat ziet er goed uit

dit stel heeft wel afwijkende buffers tegen over de reeks 44/45
het zou de 604.02 reeks moeten zijn aan het nummer te zien


er heeft reeds iemand een model van gemaakt dus ik ben zeker niet de eerste al is hier het dak niet juist


zo te zien is het model door ttm al eens als bouwdoos uitgebracht


dit is een andere versie met een recht verluchtings rooster voor aan boven de ramen
en deze heeft reeds twee lampen
maar de foto is te klein om de nummer te kunnen zien


slechte foto maar hier met dubbele koplampen maar nog steeds met een rooster boven de vensters

de gekochte kap




wat op de planning staat
eerst een front maken met 1 lamp in het midden en dan de rooster die doorloopt in het dak
de speciale type buffers en de steunen waar de buffers op staan
de vensters frees ik in plexy glas en ik moet rekening houden met de motor (staat recht op)de fruh kan ik plat onder de kast weg werken in de bakken
het aan passen van de kap wat trappen aan gaat
de trappen naar de kleine deur maken
en het chassis aan passen van de BOBO 67400 reeks omdat ik er daar nog een paar van heb liggen
en nu wachten tot de kap is aan gekomen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

GDE

Een tijdje geleden ben ik de ramen gaan opmeten van de  bijwagen type 734 . Zo te zien lijken die 3 kopramen in de breedte sterk op die van een motorwagen 602/603,  42/43. Het kleine raampje in het midden is 36,5 cm breed , de 2 ramen ernaast 68 cm breed.  De hoeken van de ramen zijn gebogen waarvan de straal 7,5 cm is.  Dit zijn de maten van het glas.  De kast heeft rond het glas een rand van 2,5 cm breed die een beetje dieper in de kast ligt. Dit is bij de motorwagens type 602/603 ook zo.  Of het bij de 604/605 zo is weet ik niet. Bij de motorwagens 604/605 lijken de kopramen wat smaller dan bij de 602/603.  De breedte van het middelste raam bij de 604/605 lijkt ongeveer de breedte van  die stekkerdoos tussen de koplampen en de breedte van de andere 2 ramen lijkt ongeveer dezelfde maat van de dubbele koplampen.

Rangeerduivel

Ik heb hier reeds herhaalde malen het woordje "fruh" horen vallen,
wat is dat?
Waarschijnlijk iets wat ik ken maar er een andere benaming voor gebruik... :-\

;)

Brossel

Citaat van: raf op 15 juli 2015, 08:48:45 AM
en het chassis aan passen van de BOBO 67400 reeks omdat ik er daar nog een paar van heb liggen
en nu wachten tot de kap is aan gekomen

Nu snap ik niet helemaal welk type je nu precies wilt gaan nabootsen; de oudere versie van de reeksen 42/43 (type 602/603) of die van de reeksen 44/45  (604/605).
Maar houdt er rekening mee dat bij de reeksen 42/43 beide draaistellen wezenlijk van elkaar verschillen.
Dat is ook een karakteristiek kenmerk van dit type motorwagen in vergelijking tot die van de 44/45 die twee identieke draaistellen hebben.

Dit heeft te maken dat bij de reeksen 42/43 in één van de draaistellen alle tractiemotoren etc verwerkt zijn en de andere slechts loopdraaistel is.
Het ene draaistel (kant bagageruimte) is dan ook wezenlijk langer dan het andere draaistel.

Succes in ieder geval met de verdere ombouw!

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

raf

eerst de fru
daar ik 3 rail gelijkstroom rij moet ik gelijkstroom loco's ombouwen
ook de ac rocco's moeten omgebouwd worden
de regelaar die daar is zit is iets te slim (over ingenierd)als ik die rocco AC op mijn baan zet en die ziet het Dc signaal dan denkt die dat hij op een Dc baan staat en wil dan niet omschakelen
het omschakelen gebeurt nog gewoon zoals bij het marklin AC systeem om compatibel te blijven met mijn vriend zijn analoge loco's

daar heb ik dan de fru 75500 voor nodig
deze maakt dus zonder te ingewikkeld te gaan doen van een gelijkstroom motor dat hij op een marklin baan kan rijden
kosten je een arm die dingen en moeilijk te vinden en nee al die digitale zooi werkt niet want das reeds geprobeerd


dan wat de treinstellen aan gaat
eerst eens proberen die fronten goed te krijgen van die 602/603
dat er nu wat maten komen is gemakkelijker maar het gaat ook van de kap af hangen of die bruikbaar gaan zijn
dat randje van 2.5 cm is dat zicht baar op het model ???? frezen is geen probleem maar het moet ook een doel hebben
zie je na het spuitwerk dat randje niet meer dan is het onnozel om het te gaan frezen
de draai stellen
ok ze verschillen maar ik ga van die BOBO's uit dus er zullen meer verschillen zijn
de as afstand gaat niet juist zijn en de wiel diameter gaat ook niet kloppen en het kan natuurlijk toeval zijn dat alles wel juist is
dat is ook nog een mogelijkheid

eerst proberen die koppen goed te krijgen en den als de kast hier is de zaak aan passen kijken of het dan een redelijk alternatief is en het ook nog op iets trekt

het rijden komt daarna maar de BOBO doe rijden hier wel perfect dus ik denk dat de 602 dat met dat chassis ook wel gaat doen
en als ik die twee oudjes klaar heb dan misschien een de andere beginnen als ik nog sloop loco's heb die als chassis donor kunnen dienen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

#110
Ha zo,bedankt voor de info

;)

GDE

http://forum.trainminiaturemagazine.be/index.php/topic,8343.0.html0.html
Bovenstaande link van onze Franstalige collega's dat aan toont dat er ook een wel een mooie 43 er kan gemaakt worden  van die kappen

ceuleer


Weet iemand voor wat de afkorting TTM staat ?
Bestaat die fabrikant of winkel nog ?

raf

nee die bestaat niet meer
tram trains en dan nog iets geloof ik of dacker
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.


ceuleer

Die had ik ook al gevonden, Rudy, maar dat is het niet. Ik vermoed dat het een Belgische winkel of fabrikant moet zijn die een beperkte reeks van een model heeft uitgebracht.
Ik heb al vanalles zitten googlen, maar de juiste betekenis van de afkorting heb ik nog niet gevonden. ;)

MARKLINRIJDER

Train and Tram Models, bestaat ni meer denk ik.

Volle benaming is ook te lezen op de doos naast de afkorting.

Grtjs,

David

ceuleer

Citeer
Train and Tram Models

Dat zal het zijn, op de foto kon ik het niet lezen.
Thanks David.  ;)

ceuleer

In MSM nummer 10 staat een modelbespreking van 2 diesellocs reeks 70, het zijn messingmodellen.
Ook staat er een reclameadvertentie van TTM, met een contact adres in de Halenstraat in Antwerpen.
Maar op't net is er niet echt iets van te vinden, TTM zal niet meer bestaan.
Nu weet ik wat ik wou weten over TTM.
:)

Herwig

#119
Elders op dit forum ging het deze dagen OOK even over TTM: 
Trein & Tram Modellen  of    Train & Tramway Models   door  de Heer Dir(c)ken.

Hij heeft o.a. mijn messing motorwagen type  60x    in H0 gemaakt. (mijn exemplaar werd uitgerust met twee Tenshodo's (spuds ?) aandrijfbogies.  Origineel was het slechts één.).
Zie kleurenfoto hierboven van model + doos.  Dat openstaan van de kop van het H0-dak, met de luchtrooster, is herkenbaar voor mij... .

En tevens deed TTM dus voor enkele jaren een (poging) tot een messing type 270.

Of   M. Dirken  iets of helemaal niets met   ex-Dacker   te maken had, is een..vraagteken, maar sommige niet meer zo piepjonge MSM-ers wéten dit ongetwijfeld.

>>>> zie    "Ooit zal 't klaar zijn"       " blauw-beige type 600"          berichten  #26     #35    #38    #39