Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

AR 45

Gestart door eddy, 19 augustus 2009, 19:51:29 PM

Thommy

die koplampen, zouden deze van PB niet passen?
Greetz

Thommy

theedooz

@Kees-Jan: ziet er veelbelovend uit! De blauwe is een Olaerts model (die ik (nog) niet heb trouwens).

Koplampen van een Klein Modellbahn reeks 60 passen erin. Dat is alleen niet helemaal het juiste type. Maar dat is aan te passen natuurlijk ;)
 

Bert Ossevoort

Voor de liefhebbers ,
info betreft de kleuren,geel was goed gekozen echter het rood moet RAL 3000 zijn .
Voor de ramen,,Kees-Jan ,jammer dat je de kap al gespoten hebt ,ben er zelf ook aan bezig [plannen en verzamelen van info] ,eurofima ramen uit de 1/100 rijtuigen passen niet,maar op breedte echter,naar de realiteit [raam steilen moeten smaller] hoogte is een heel klein beetje groter [ook beter naar de realiteit],
En hoop niet dat je de maten gekopieerd hebt voor jouw 1/32 model ,daar het olearts model NIET op schaal is ,is ingekort .
Wil jullie niet ontmoedigen ,daarom info van de draaistellen ,


Hoop dat het bruikbaar is  , PM.indien de foto's groter gewenst.
Allemaal succes er mee,Bert.

Kees-Jan

grrrrrrrrrrrrr Bert. ik had idd een kap verschaald van wat ik hier had..... Foto's zijn prima. Bedankt.

Vanavond ga ik er weer aan verder. De bedoeling is om er een aandrijving in te zetten van Aristocraft (of dat andere merk wat Ries me vertelde maar ik weer vergeten ben).

Bert of anderen: weten jullie de asafstand?

mvg en bedankt voor de info

Kees-Jan

Bert Ossevoort

Kees-Jan
USA trains onderstel denk ik ,hieronder de maten 1/1,
As afstand in draaistel is 2900mm
wieldiameter 920mm
rad stand 15.500mm
totale lengte kast 22.500mm
totale lengte over buffers 23.800mm
kan je het verschalen ,...
Bert.

Kees-Jan

Ja die Bert.


dit is het dus niet........

Maar goed deze is ook al bijna 70cm lang in spoor 1.

Kees-Jan


doomslu

Even MSM 32 er bij genomen. De afwijking in lengte van het Olaerts model is ongeveer 4,6 mm als ik goed kan rekenen... Niet zo veel dus.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Kees-Jan

Inmiddels is dit al gesneden:



In spoor 1.............

Kees-jan

theedooz

Gaaf! Zeer benieuwd!
 

Bert Ossevoort

Sorry Droomslu,
maar 4,6 mm in 1/87 is wel 40 cm op een 1/1 treinstel en als je dat weer verkleind in een grotere schaal ,
zelf heb ik er geen probleem mee ,maar als je naar aanleiding van de kap op een andere schaal gaat bouwen en de echte maten er bij neemt komt het niet uit .
gaf het aan voor de mensen die klinknagels tellen en dit misschien niet wisten.Daar ook de raamverhouding ,heb ik  het idee, deze in het echt minder vierkant zijn dan in de kap.
Bert.

Minerva

Allen,

Een verschil 4,6 mm op 1/87 resulteerd in 12,5 mm op 1/32.

Wat betreft aandrijving denk ik dat je best bent met NWSL "carpet drive". Hierbij wordt de motor rechtstreeks op de as geplaatst. Ideaal voor dit soort modellen.

www.NWSL.com

De courante aandrijvingen van zowel Arista als USA trains zijn te hoog.

Ook de asafstand van de aandrijving Aristo ,98 mm zal een verschil maken op 1/32. Omgerekend heb je hiervoor 90  mm nodig. Bij mijn weten bestaat dit niet in het gamma van Aristo.

vrg

Hans

Cedric

Ik heb ondertussen ook enkele kappen gekocht. Ombouwwerk zal wel niet voor direct zijn. Voor de aandrijving heb ik zitten denken aan BB aandrijvingen, genre Tenshodo SPUDS (http://www.google.be/search?q=tenshodo+spud) en een dikke messingplaat als onderstel voor stevigheid. Nu, heb eerst nog wel wat ander (modelbouw)werk vooraleer hieraan te beginnen.

GDE

Vermits er terug over de kappen van de 44/45 wordt gepraat terug eens dit draadje naar boven gehaald.  ;)

Thommy

Citaat van: geert desc op 15 juli 2015, 01:33:46 AM
Vermits er terug over de kappen van de 44/45 wordt gepraat terug eens dit draadje naar boven gehaald.  ;)

voor Raf dus:

verschil van de AR43 en de AR44/45 zijn voornamelijk de trappen aan de zijkanten. Bij de AR43 hangen ze eronder en zijn niet in de kap verwerkt.
AR43


AR45


Dak verschilt ook wel wat.
Bij de AR43 loopt die gebogen vanaf de voorzijde mee. De AR44/45 is dit zowat recht.
Uitlaat ofzo bij AR43 is groot, bij de AR44/45 is dit niet aanwezig

en dan zeker als je naar de groene versie gaat.
AR43 had een rooster boven de ramen aan de voorzijde. Heeft een groene AR44/45 nooit gehad (toch niet volgens de boeken van max delie)

bij de AR44/45 zie je geen bufferbalk, zit mooi in de kas
bij de AR43 zit er een aparte bufferbalk.

dat is ook de reden dat de AR43 voor een 85% getekend staat hier in 3D... Heb 1 zo'n kap liggen en de verbouwingen zijn echt groter dan op voorhand gedacht.

voordeel is wel  :D kan het interieur wel in beide gebruiken  ;D zo slim bennek dan wel weer geweest
Greetz

Thommy

raf

he tommy

ja  dat er verschillen zijn dat was te verwachten
als je aan de kleine deuren kijkt zie je daar ook nog een verschil daar zit de trap ook niet verwerkt in de kap
maar als ik van de 44 uitga heb ik al wel een goeie basis en hoef niet meteen ook zijkanten te gaan maken
het aan passen van de trappen is een kwestie van een malletje maken en der te gieten en dan in de kap in te passen
en eens ik een goeie kap heb kan daar een mal van gemaakt worden
aan de 45 kap ga ik niet beginnen zagen en breken hoor die blijft zoals ze is want zo eentje wil ik ook hebben rijden
maar de oude heb ik als klein ventje zelf zien rijden daarom wil ik er zo eentje
de zijkanten van de boegies gaat inderdaad ook een uitdaging worden
maar dat is ook een kwestie van tekenen

shape way's levert mooie 3D geprinte delen maar ik vind ze nogal breekbaar
de bollen stampers waren hier aan gekomen en er was nog maar 1 die niet gebroken was de rest was allemaal gebroken
daarom hou ik het maar op giet hars al kom ik dan wel duurder uit want die hars is ook niet goed koop

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.