Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Station Boom

Gestart door Peter, 19 augustus 2009, 18:38:35 PM

Binco

#45
Peter is terug[:D]
En hij vliegt er al meteen in [;)]

Peter

#46

En er terug uit.
Een kleine (grote) ramp

De bodemplaat van 16 mm watervast multiplex is beginnen kromtrekken, waardoor de feitelijke basis van het station, een 4 mm MDF plaat met daarop de plasticard van 1 mm ook miniem is beginnen te verplooien, hierdoor zijn een paar naden aan de muren/ramen terug losgekomen.
Ik heb gelukkig de MDF van de multiplex kunnen scheiden, maar heb tot nu nog geen enkele geschikte, volledig vlakke, vervanger gevonden voor die Multiplex.
Op onderstaande foto die wat misleidend is zie je dat de de MDF los is gekomen van de Multiplex, die op een afstand van 30 cm, zo'n 6 mm bol is komen staan;

Met vriendelijke groeten
Peter

Paulogic

#47
Oei. Spijtig man.

Hout leeft en zeker als je 2 verschillende soorten naast elkaar
gebruikt kan je zo'n gekke dingen krijgen. Als ondergrond
pluimkarton gebruiken misschien ? die van 5 of 10 is toch redelijk
stug maar kunnen wel wat verdragen qua torsie.

T'is maar een tip of course.

Je zal het wel goed krijgen,.. ben ik zeker van ![;)]
mvg,
Paul(ogic)

jeroen

#48
Het stationsgebouw is heel mooi nagemaakt !
Vooral ook de wachtruimte met oranje banken vind ik zeer mooi nagebouwd.

Succes nog verder met je project !

Jeroen

jacques timmermans

#49
Peter,

als de multiplex ten gevolge van de relatieve vochtigheid in de omgeving waarin hij staat opgesteld is beginnen krom te trekken, is ontvochten van de ruimte de enigste mogelijkheid om zulke euvels te voorkomen.

Een andere mogelijkheid is het 4 mm dikke MDF plaatje op een polystyreenplaat van minimaal 1 cm te verlijmen en dit geheel dan in je modelbaan te integreren. Of dit geheel dan nooit zal kromtrekken kan ik je niet garanderen, omdat je nu eenmaal het natuurproduct hout in de samengestelde grondplaat verwerkt hebt.

Ik denk dat je, als je het kromtrekken geheel wilt vermijden, moet proberen om het MDF van de 1 mm polystyreenplaat te scheiden en dan het dunne polystyreen grondplaatje mooi vlak schuren en op een dikkere van ca. 1 cm te lijmen.

Jacques Timmermans

Paulogic

#50
Zou zo'n dik paneel dat ze gebruiken voor reclamepanelen ook
niet kunnen dienen. Is ook redelijk sterk medunkt ?
mvg,
Paul(ogic)

hobbyist

#51
Het feit is dat krom trekken van de plaat je de twee verschillende soorten materialen op elkaar hebt gelijmd die anders werken Je moet dan het zelfde materiaal lijmen aan de onderkant. Beter was geweest dat je de pvc plaat onzichtbaar binnenin het station had vast zodat beide platen vrij konden uitzetten of krimpen. Je moet er altijd vanuit gaan dat je onpaar lagen hebt zoals bij triplex en met het zelfde uitzettings/krimp coofficient.

doomslu

#52
Zouden een paar flink schroeven niet helpen (weliswaar weggestopt onder de tegels, natuurlijk)[?]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

hobbyist

#53
Je kan het nog wel recht krijgen met de volgende methode als je treintafel een 18mm dikke plaat heeft. Lijm op alle 4 de hoeken blokjes van 3cm x 3cm en 8 mm dik. Liefst wel van het zelfde materiaal. Op de plaats waar je het station wil plaatsen maak je de gaten van 8 mm diep waar deze blokjes later in passen. Boor in deze gaten een gaatje van 3 mm waar je het langs onder kan vastschroeven. Je hebt nu het voordeel dat je langere schroeven kan gebruiken en het geheel terug recht komt.

Gerolf

#54
Voor zover ik het verhaal (ook vanuit pm's en het verhaal op het TMM-forum) begreep, is niet de bodemplaat van het gebouw verbogen, maar de dikke multiplex. Het is dus niet nodig om de grondplaat van het station te gaan "opspannen".
Ik vraag me af - waarom moet hij een andere grondplaat krijgen? Tijdens de bouw is dat stuk MDF dat hij nu heeft toch voldoende?
Enkele houten klosjes onder die bodemplaat lijmen, waarmee je het geheel later gemakkelijk kan vastmaken op de definitieve plaats is toch genoeg?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

#55
Begin stilaan te geloven dat het een verloren zaak aan het worden is.
De dunne 4 mm MDF plaat is een paar dagen na het losmaken van de 18 mm multiplex langzaam in alle richtingen beginnen krom te trekken. Na geprobeert te hebben ze door middel van "sergeanten" vlak te houden door ze tijdelijk op een (oude) tafel te spannen, heeft dit niet tot resultaat geleid. Van het moment dat ik die klemmen los maak wordt de kromming gewoon erger.
Ik denk dat het beter zal zijn te proberen heel het gebouw te slopen en de onderdelen zo veel mogelijk te recupereren. Het enige dat ik helaas niet kan recupereren zijn de dals die voor mij door een medeforumlid werden gemaakt en die zijn handen vol heeft aan andere (belangrijkere) projecten.

Graag wel advies wat ik wel als ondergrond kan gebruiken, er wel mee rekening houdend dat de multiplex van mijn baan (wat er van over is) 12 mm is en dat daar nog een laag van 4mm opkomt (kurk onder de rails en MDF van 4 mm waar de gebouwen op staan zodat ze steeds afneembaar blijven
Met vriendelijke groeten
Peter

Paulogic

#56
Misschien als ondergrond zo' n dikke plaat gebruiken die ze gebruiken voor reclameborden? Die zijn weer en temp bestendig toch?
Ik heb er zo eentje eens in fijne blokjes gezaagd voor onder de sporen te leggen bij module-overgangen. Zaagt super gemakkelijk met een invalzaag. De naam van die
soort plaat ben ik vergeten, misschien eens aan loebaske vragen, ze was van hem.

Peter, stuur mij eens een mailtje aub : paulcolson(at)telenet(punt)be
mvg,
Paul(ogic)

just4fun

#57
Met wat voor lijm is je station op de MDF-plaat gelijmd? Kan je deze niet op ??n of andere manier losweken?
Misschien kan je je plaat recht trekken, door ze (definitief) vast te lijmen op recht geplaatste planken/plankjes?
Paul

Peter

#58
Hallo Paul,

Het volledige gebouw werd op 1 mm plasticard gelijmd, dat met Pattex contactlijm op de MDF gelijmd is. Niet los te krijgen.
Heb ondertussen een paar PM's en emails ontvangen die voorstellen om een nieuwbouw op een plaat Plexiglas of Acryl van 1 cm te lijmen.
Ben eigelijk nog niet geheel overtuigd van het vlak blijven van beide producten. Lijmen is geen probleem bij beide. Er bestaat een uitstekende lijm op Acrylzuurbasis voor beiden.
Met vriendelijke groeten
Peter

Stefan Appelmans

#59
Hallo Peter.
Ik kan nog steeds niet geloven dat eerst de 18mm multiplex heeft gebogen. Op de foto, met een lat op het scherm, is de multiplex perfect recht. Maar dat kan een foto-effect zijn.

Je had me gezegd dat je eerst Linitop-lasuur op de multiplex had geverft. Niet doen! Dat is voor mij de grote fout. Op de lasuur kleeft de Pattex niet goed meer, normaal.
En nu de MDF los is, begint het ook krom te worden...

Moest ik een zo een lang gebouw maken, zou ik beginnen met een "doos" te maken van de lengte van het gebouw en de hoogte van de muren in 2mm plasticard of 4mm MDF. Daarna daar het buitengebouw op de doos bouwen.
Maar dan minder kwestie van die mooie binnendetails[:p], natuurlijk!

Jij hebt dus stuk-per-stuk gebouwd, met alle details, en dan op 1mm plasticard (+ de buitentegels er op, 1mm, zichtbaar op de fotos), en dan op 4mm MDF, bijna niet beter dan karton...Dat MOET krom...Had het geheel goed op de multiplex gekleefd misschien (waarschijnlik) niet. Of veel minder.

Ik heb thuis een "belgisch station" op basis van een Auhagen kit gemaakt, ook stuk per stuk, zonder basis, nu twee jaar geleden. Er is 4mm hoogteverschil op 30cm lengte!...Maar gelukkig nog niet voltooid en nog niet op de baan bevestigd.

Om de MDF van het plastiek te scheiden, zou ik de MDF in water leggen, (badkom) dat moet na "een zekere tijd" in stukken vallen.
Daarna het geheel het best mogelijk direct op een 18mm multiplex terug kleven, zonder lasuur!
Proberen we dit? Ik denk dat het mogelijk is.
stefan.