Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

PC + DCC

Gestart door tunnelmotor2000, 19 augustus 2009, 11:31:44 AM

Klaas Zondervan

Ach ja, wie zet er dan ook de N en de M zo dicht naast elkaar op het klavier?[8D]

didier1990

tja bij nederlands staat dat anders he
Bij mij staat de M mooi naast de L [:D]

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Ach ja, wie zet er dan ook de N en de M zo dicht naast elkaar op het klavier?[8D]


ToThePoint

citaat:
Geplaatst door didier1990

tja bij nederlands staat dat anders he
Bij mij staat de M mooi naast de L [:D]

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Ach ja, wie zet er dan ook de N en de M zo dicht naast elkaar op het klavier?[8D]





En vergeet de rest van de wereld niet !
Enkel franstalige klaviers gebruiken azerty.
Ik heb zelf een qwerty.
Dit is wel een probleem om dat hier in na-aap van de fransen vlaanderenland te vinden.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

tunnelmotor2000

Alles begint in en op z'n plooi te vallen, ware het niet dat ik nog hier en daar met vraagtekens over blijf.
Na lang afwegen heb ik dan maar besloten om m'n gemotoriseerde wissels via Lenz LS150 decoder om te zetten. Tot daar geen probleem ware het niet dat men op bldz 10 van de Engelstalige manual zet dat je dubbelspoel wissels ook met externe momentschakelaar kunt omzetten. Wel nu dacht ik zo dat als ik in de tekening op bldz 7 van de manual aan de anode zijde van elk van de dioden een momentschakelaar zou aansluiten dit ook moet werken.
Is mijn redenering juist of zie ik iets over het hoofd?

JM
 

Klaas Zondervan

Je hebt dat goed. Maar het is niet aan de anode zijde, maar tussen de decoder en de diodes. De diodes staan nl. in tegengestelde richting.
Dus verder net zoals bij de spoelenaandrijving.

tunnelmotor2000

OK, maarr kreeg net antwoord van Lenz dat dit mag zoals ik stelde.
Enfin ga beide proberen en meteen zien welke werkt.

JM
 

Klaas Zondervan

Ik zou niet beide proberen. Als je de drukknoppen aansluit aan de anodekant, dan zit ??n van de twee direct aan de motor, en die krijgt dan wisselspanning.
Je moet ze aansluiten aan de decoderzijde van de diodes.

tunnelmotor2000

Gesnopen!
Heb hier een rol van 100 UTP cat.5 afgeschermd stijf liggen.
Nu dacht ik zo om storingen allerhande te vermijden om die te gebruiken om alle DCC decoders mee te bekabelen. Echter geen mix van rijstroom en seinstand in zelfde kabel. Is dit overkill?

JM
 

INFO

Ja, dit is overkill optimaforma.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

tunnelmotor2000

Alle werken aan de baan hebben een hele tijd stilgelegen en nu heb ik weer de tijd om de draad terug op te nemen.
Zit nog met een vraag:
Mag ik een knipper LED aan sluiten in serie met de rode LED van het sein om deze te laten knipperen? De decoder is een LDT.
 


tunnelmotor2000

De eerste horde is genomen = de wissels werken perfect zowel via Lenz controller als via PC met JMRI programma.
Nu de terugmelding van deze aansluiten en in paneel integreren.
 

tunnelmotor2000

Njah van aansluiten is maar weinig gekomen. Ik lees in de Nederlandse gebruiksaanwijzing van LDT RS16-Opto dat alle gelijk en wisselspanningen in HO gebruikt mogen worden om de terugmeldkontakten te voeden. Echter in de Duitse versie spreekt men van gelijk en digitale spanningen. Ga hier het zekere voor goed nemen en er gewoon 12V DC op zetten.
 

Klaas Zondervan

Dat gelijk- en wisselspanning in de Nederlandse handleiding is een vertaalfout.
Er is ook nog een info document, dat is een vertaling van het Duitse Anschlussbeispiele. Daarin is het wel goed vertaald.

tunnelmotor2000

Alweer een en ander kunnen aansluiten en daarna PC aangezet...
Yes wat is JMRI een tof programma. Moest geeneens de adressen van de bezetmelders RS8 en RS16 ingeven. Spel detecteerde ze zelf en zette meteen die adressen om in: (adres -1)x8 +1 = adres70 bit1 = 553.
Simpel toch[?]
Afin het integreren in het schakelpaneel gaat een stuk langer duren omdat alle sein, wissel en sensor logica moet bijgewerkt worden.