Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

PC + DCC

Gestart door tunnelmotor2000, 19 augustus 2009, 11:31:44 AM

tunnelmotor2000

OK hier gaan we dan:
Ben zinnens om een beetje automatisatie in mijn baan te brengen = reiswegen aanleggen. Hij of zij die bij mij met een trein onderweg is moet zelf naar de stand van de seinen zien en daar naar handelen.
Er kan niks ergs gebeuren daar elke loc toch sterk beperkt is in snelheid en elke reisweg in volle vaart kan genomen worden. Modelspoor is veel toleranter dan 1/1 maar soit.
Het zal wel geen rocket science zijn daar ik enkel 6 wissels en 12 seinen wil integreren MAAR het is wel enkelspoor in beide richtingen bereden.
Ben al volop bezig met besturingspaneel te maken met JMRI. Bij JMRI staat een How To online, vertrekkende van niets tot en met seinintegratie en het werkt en ik spaar veel tijd uit. Alhoewel....Na 20uur heb ik besturingspaneel klaar, zonder seinen,en alle wissels werken met animatie MAAR niet aan baan aangesloten.

Hoe wil ik werken? Op de oude manier met gesloten seinen. Echter is dit helemaal geen zulk oude manier daar men dit vandaag nog steeds gebruikt in Frankrijk, de US etc. De seinen worden enkel open gesteld voor een trein in aantocht en vallen na doorrit trein op rood.
De seinen zijn van het LED type met 3 kleuren in ??n led, dus wat is hier het meest aangewezen gismo om de seinen tot leven te brengen.
Er zitten 6 gewone rood/groene seinen tussen maar ook 6 met 2 seinborden die meerdere seinbeelden kunnen weergeven.
Ik weet dat ik bezetmelders nodig heb voor de bloksecties en de uitwijk, zeg maar kruisingssporen. Zou heel graag weten welke het beste passen bij een Lenz systeem en welke de meest betrouwbare zijn.
Ook had ik graag vernomen of de bezetmelders in beide richtingen werken of niet.
Verder heb ik er geen flauw idee van of de wissels een aparte bezetmelder moeten of niet.
Bij de wissels ga ik ook nog een elektrische aandrijving moeten plaatsen en hier denk ik aan de originele( zwarte behuizing) van de Conrad klonen. De naam ontsnapt mij nu even.
Ook had ik graag geweten of je een bezetmelder kunt gebruiken om het sein dat de trein juist is gepasseerd dicht te zetten.
Ook moet de mogelijkheid bestaan om sommige wissels ter plekke om te stellen zonder naar paneel te moeten lopen. Bij de 'real roads' is dit ook een modus operandi.

Hulp en info worden op prijs gesteld en mogen op eeuwige roem op dees forum rekenen.

JM
 

tunnelmotor2000

Ai, mijn fout natuurlijk, het is 2rail.
Dus 1 adres per 2 seinbeelden. Kun je dat dan niet doen met bv rijdecoder die 4 functies heeft? Heb er hier 15 liggen uit mijn locs die ik onlangs heb vervangen door sound decoders.
Heb indertijd eens een en ander van Litfinski gedownload en ga het terug opvissen en doornemen.
Alvast bedankt.

JM
 

ysbeer

citaat:
Geplaatst door tunnelmotor2000

. Kun je dat dan niet doen met bv rijdecoder die 4 functies heeft? Heb er hier 15 liggen uit mijn locs die ik onlangs heb vervangen door sound decoders.
JM


Zolang je de seinen met de hand blijft sturen zal het wel lukken,maar een programma als b.v koploper zal wel moeilijkheden maken als hij het moet aansturen.
voor seinen moet je eens kijken op
http://dinamo.vanperlo.net/
Daar staat de OM32 een zeer handig en goedkoop ding wat zich zondermeer door Koploper laat aansturen.
wim

tunnelmotor2000

Euhm die wissel aandrijvingen zijn Hoffmann Antriebe.
Enkele recaps:
- Seindecoder, 1 adres = 2 seinbeelden = rood en groen. Als ik die tesamen laat branden word dat geel op mijn Led's of kun je beide seinbeelden niet simultaan laten tonen door decoder.
- Lok decoders horen in een lok en nergens anders.
Al een pak afgelezen hier en blijkt dat LocoNet DE norm is, dus zit ik praktisch aan Lenz vastgeniet.
 

INFO

Ok? dan maar, om het geheel weer een beetje op niveau te brengen, mijn inbreng.

Bij een Lenz systeem wordt er gebruik genaakt van terug/bezetmelder die geschikt zijn voor het systeem, en die aangesloten worden op de RS aansluiting.

Het Lenz Systeem is GEEN Loconet systeem, dit is niet bruikbaar. Ook heeft het systeem geen aansluiting voor s88 melders, deze zijn dus ook niet bruikbaar.

Melders die geschikt zijn, zijn de Lenz modules LR101, te samen met de bouwsteen voor stroomdetectie LB101.

Een alternatief is de RS-8 Van Littfinski DatenTechnik (LDT)
Ook daar vind je speciale seindecoders waar je afhankelijk van het land wat je uit wil beelden kan kiezen voor de juiste uitvoering.

De OM32 welke genoemd is voor de seinen is ook een mogelijkheid, maar bedenk daarbij wel dat je dan vast zit aan het besturingsprogramma Koploper, en dat je de seinen zonder dat je computer aanstaat niet kunt bedienen, als dat geen bezwaar is dan is dit een alternatief.

De Wissels sluit je aan op een wisseldecoder die geschikt is voor het DCC format, daar is keus genoeg in, echter als je de wisselaandrijving met een gelijkstroommotor gebruikt is het handig die aan te sluiten op een daarvoor geschikte decoder.

Ook die vind je bij LDT de M-DEC

De vraag of je wissels en of wisselstraten van bezetmelders moet voorzien, is geheel aan jezelf om dit te bepalen. Daar is geen verplichting toe.

De genoemde bezet/terugmelders werken in 1 richting.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper

Rood_1 + Rood_2 = rood.
Groen_1 + Rood_2 = geel
Groen_1 + Groen_2 = groen

Om dit te realiseren wordt er gebruik gemaakt van enkele diodes of OR (of) poorten of van een decoder met de juiste software.



Rood 1 = Rood
Groen 1 = Groen
Rood 2 = Geel (Aan)
Groen 2 = Geel (Uit).

Het geheel werkt zonder diodes of OR (Off) poorten. Voorwaarde is dat de uitgangen van de decoder permanent spanning leveren, dit kan via een relais in de decoder, of via een decoder die geschikt is om een blijvend signaal (Duur) te geven in plaats van een puls.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

tunnelmotor2000

citaat:
Geplaatst door INFO

Ok? dan maar, om het geheel weer een beetje op niveau te brengen, mijn inbreng.

Bij een Lenz systeem wordt er gebruik genaakt van terug/bezetmelder die geschikt zijn voor het systeem, en die aangesloten worden op de RS aansluiting.

Het Lenz Systeem is GEEN Loconet systeem, dit is niet bruikbaar. Ook heeft het systeem geen aansluiting voor s88 melders, deze zijn dus ook niet bruikbaar.




Deze ochtend op het werk tot dezelfde conclusie gekomen en beetje bedroefd dat ik indertijd geen Digitrax koos.

citaat:
Geplaatst door INFO



Melders die geschikt zijn, zijn de Lenz modules LR101, te samen met de bouwsteen voor stroomdetectie LB101.

Een alternatief is de RS-8 Van Littfinski DatenTechnik (LDT)
Ook daar vind je speciale seindecoders waar je afhankelijk van het land wat je uit wil beelden kan kiezen voor de juiste uitvoering.




Op de Lenz site ook nog iets gezien over een LB050, spanningsdetector maar is nergens meer terug te vinden.
Ik beeld US seinen uit met 1 of 2 seinborden die per seinbord rood-geel of groen tonen en elk seinbeeld kan knipperen. Dit laatste pas ik niet toe wegens baan veeels te klein alsook de optie met 3seinborden.

citaat:
Geplaatst door INFO



De OM32 welke genoemd is voor de seinen is ook een mogelijkheid, maar bedenk daarbij wel dat je dan vast zit aan het besturingsprogramma Koploper, en dat je de seinen zonder dat je computer aanstaat niet kunt bedienen, als dat geen bezwaar is dan is dit een alternatief.

De Wissels sluit je aan op een wisseldecoder die geschikt is voor het DCC format, daar is keus genoeg in, echter als je de wisselaandrijving met een gelijkstroommotor gebruikt is het handig die aan te sluiten op een daarvoor geschikte decoder.

Ook die vind je bij LDT de M-DEC




Ben nog aan het worstelen met JMRI, maar op het werk vandaag toevallig iemand gesproken die Koploper gebruikt, dus een optie die open blijft.
Aangezien ik Hoffmann ga gebruiken is er al ??n probje opgelost.

citaat:
Geplaatst door INFO



De vraag of je wissels en of wisselstraten van bezetmelders moet voorzien, is geheel aan jezelf om dit te bepalen. Daar is geen verplichting toe.

De genoemde bezet/terugmelders werken in 1 richting.




Wissels ga ik niet van bezetmelders voorzien daar het wissel toch in de reisweg moet geintegreerd worden.
Hm, bezetting werkt slechts in 1 richting. Hoe los je dat op? Je kunt toch moeilijk eerst de rechterrail A noemen en de linker B en voor de andere richting worden die dan B en A = kortsluiting als ik mij niet vergis.
Om dit te voorkomen had ik aan deze gedacht: http://www.ncedcc.com/images/stories/manuals/bd20a.pdf

Ik ga nog wat lezen en leren uit de toegezonden linken.

JM
 

INFO

Jean Marie, dat van die twee richtingen of eenrichting heeft niets te maken met het rijden van je treinen. De trein rijd gewoon in beide richtingen over het bezet/terugmeld sectie.
Ik had even de gedachte dat je iets anders vroeg en bedoelde, maar dat is dan verder niet van toepassing en zal je daar dan ook niet verder mee lastig vallen.

Overigens is het XPressNet systeem van Lenz ook een uitstekend systeem, vergelijkbaar met loconet, maar net even iets anders. Denk niet dat je spijt moet hebben van je keus.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

tunnelmotor2000

Alweer een probleempje opgelost[:)]
Heb gisterenavond nog een foontje gepleegd naar de US om te weten te komen of NCE compatibel is met Lenz. En ja hoor. Verder wist die shopkeeper mij te vertellen dat er binnenkort een speciale seindecoder van NCE op de markt komt. Deze decoder zal niet enkel meerdere seinen kunnnen aansturen maar is tevens blokdetector en bezetmelder. Ik heb altijd al geweten dat dit vroeg of laat ging gebeuren, immers ongeveer 25 jaar terug had ik al zoiets voor analoog rijden : TER. Die waren hun tijd ver vooruit en spijtig dat ze niet op de digitale kar, heu trein, zijn gesprongen.

Ondertussen ook al tekst en uitleg van De Spoorkraam gekregen qua levering LDT produkten.

Ook met iemand gesproken die automatisatie doet via microprocessor en PC. Dit is echter way out of my league.

JM
 

ysbeer

citaat:
Geplaatst door tunnelmotor2000

Ondertussen ook al tekst en uitleg van De Spoorkraam gekregen qua levering LDT produkten.

JM



Koop ldt bij conrad ,stuk goedkoper ook de verzend is beter en goedkoper.
wim

tunnelmotor2000

Na nog wat studie begint het meer en meer te dagen[:)]
Zal starten met Lenz wisseldecoders en LDT RS-8 bezet/terugmelder.
Seindecoder ga ik wachten tot deze van NCE voorhanden is wegens 3 in 1 functies.
Heb een vraag betreffende koploper: Is het mogelijk om een baan te tekenen, van alle seinen, wissels etc te voorzien MAAR deze in simulatie ExpressNet te laten werken? Nadien word programma aan baan aangesloten en simulatie modus vervangen door werkelijke modus.
 

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.

tunnelmotor2000

Enfin dik ??n jaar later en geen meter verder[:(]
NCE seindecoder is er nog altijd niet en ga dus andere moeten nemen.
Heb echter nog ??n probleempje met wissels.
De wissels worden in de reisweg geintegreerd, wat nogal wiedes is, maar nu zou ik bepaalde wissels willen manueel omleggen als er geen reisweg is aangelegd. Met manueel bedoel ik hier via een schakelaar ter hoogte van de wissel op zijkant baan. Is dit mogelijk en hoe?
Ter verduidelijking: wissels worden met Conrad motor aangedreven.
Zowel Lenz als LDT geven schema om een wissel met spoelenaandrijving via externe schakelaar te bedienen.

Waarom zet ik die niet om via PC? Te ver af.
Waarom niet via wisseladres? Bestuur trein via draadloze foon en Lenz XPA interface.
 

tunnelmotor2000

Aha dan eindelijk eens goed nieuws[:)]
Wanneer je LDT gebruikt, ttz S-DEC voor wissels met eindafschakelaar en RS-16 voor terugmelding( p123 lDT) kun je een wissel manueel omzetten met moment schakelaars te plaatsen tussen gele draad(midden wissel) en blauwe draden. Op deze manier weet ook het systeem in welke stand het wissel zich bevind. Dit opent voor mij de mogelijkheden waar ik op zat te wachten.
 

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door INFO

Ok? dan maar, om het geheel weer een beetje op niveau te brengen, mijn inbreng.

Bij een Lenz systeem wordt er gebruik genaakt van terug/bezetmelder die geschikt zijn voor het systeem, en die aangesloten worden op de RS aansluiting.




Kon het niet laten, was sterker dan mezelf.
Indien het aanstoot geeft, vind het gewoon grappig. Nie meer of minder.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI