Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

SMD kabine verlichting

Gestart door argilla, 31 mei 2005, 15:50:54 PM

argilla

Heb zojuist een smd cab gekocht. Het is de bedoeling die te laten branden in de rijrichting van mijne digi-sound 53 van Roco. Hoe pak i dit aan ?? parallel met de frontverlichting schakelen ? of kan ik nog de vrije draad gebruiken van de decoder?of moet ik een functie-deco inbouwen ( lijkt me omslachtig niet ?)8D




Tony kan ik misschien een artikel maken en digifoto's nemen voor het lijfblad ? :D
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

cab verlichting sorry [:I]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

tonycabus

Moeilijk is dat niet hoor Marc!
Je plakt het ding tegen het plafond van te verlichten cabine, verbindt de pluspool aan de blauwe draad van je dekoder en de min aan de goene of de paarse of... een functie-uitgang dus.
Of als je de functies (F1,F2) voor koppelingen wil houden met de verlichting die je voorkeur heeft, geel of wit dus.
Maar met een extra functie is veel leuker! Lees even de gebruiksaanwijzing door van je dekoder om te zien hoe je functies aan uitgangen toewijst, en kies dan welke je ervoor wil gebruiken.
Vergeet niet dat F3 normaal "rangeergang" is. Dan kan je F4 desgewenst gebruiken. Maar daarvoor zit vaak geen draadje meer aan de dekoder, meestal slechts twee[:(]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Break302

Dag Marc en Tony

Het is ook mogelijk om de twee functie uitgangen met een F te schakelen en ze te laten wisselen met de rijrichting !
Dit is voor die cabine verlichting nog interessanter !
Ik heb dat zo gedaan voor de sluitlichten te schakelen ![;)]

groetjes Jos

tonycabus

Maar wij zijn dan ook beginnelingen, h? Jos!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

argilla

ja breack versta der geen bieten van.Wil je dat eens verklaren aub
Voor de locmaus dan (ro)[:D] Dank u
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Jos, ik kan niet meer volgen hoor in uw redenering Kan je hier geen schemaaaaaaatje van maken aub [8D]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Break302

Dag Vrienden collega's

Nu weet ik zo niet of op alle Loksound decoders de twee functie draden aangesoldeerd zijn , maar in geval van wel is het volgende te doen !
De voorste cabine verlichting aansluiten aan de groen groene draad en de achterste aan de paarse draad !
Dan de volgende CV's aanpassen , ondermeer om de verschillende geluiden op te schuiven om niet gelijk met de functie uitgangen te gaan!
Het zou niet interessant zijn als de toet altijd blijft gaan als de cabine verlichting opstaat ! [:D]
CV 13 = op 1 schakelt F1 en op 3 schakelt F1 en F2 analoog aan
CV 141 = 1 ipv 0
CV 144 = 2 ipv 0
CV 146 = 6 ipv 0
CV 147 = 4 ipv 0
CV 148 = 0 ipv 4
CV 150 = 8 ipv 0
CV 151 = 0 ipv 4
CV 154 = 4 ipv 0
CV 155 = 0 ipv 1
CV 157 = 4 ipv 0
CV 158 = 0 ipv 1
CV 161 = 1 ipv 2
CV 164 = 1 ipv 2
CV 167 = 2 ipv 3
CV 170 = 2 ipv 3
CV 173 = 3 ipv 4
CV 176 = 3 ipv 4
CV 178 = 0 ipv 3
CV 179 = 4 ipv 0
CV 181 = 0 ipv 3
CV 182 = 4 ipv 0
CV 184 = 2 ipv 0
CV 187 = 2 ipv 0
CV 190 = 1 ipv 0
CV 193 = 1 ipv 0

Dit is een hele boterham , de eerst cijfers zijn de nieuwe waarde en de tweede de oude standaard instellingen !
Een goede raad is de cv waarde eerst uitlezen en noteren voor ze te veranderen , voor als er ergens iets fout loopt ! [;)]

Groetjes Break302 Jos

tonycabus

Opgelet dus, "Rocomuizenbezitters"!
Ik ben erg enthoesiast over de LokmausII maar vergeet niet dat je daarmee niet alles kan programmeren[:(]
Da's misschien de enige schaduwzijde aan dit overigens erg gebruiksvriendelijke systeem. Die universele programmer uit Elektuur of een ander toestandje dat je aan je PC koppelt bvb is een aan te bevelen hulpmiddel in dit geval....
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

argilla

Het gaat hier over een "oskar" stuurstand ( M4 of 5 " bordeaux weet niet juist het type) met led Dwz wit (geel) en rood. Mar hoe kan men dan de + en - vinden , die vereist zijn volgens de instructie. In de bak is een strook koper geplakt. Het is misschien beter eerst foto's te maken ter verduidelijking. En dan de vraag opnieuw stellen niet ? ( blauw is bij de led verlichting wel de gemeenschaplijke ( volgens instructies) Help help [?][?] weet het niet meer
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Break302

Dag meneer de Bruyn M.L

Als ik me niet vergis was het voor DC digitaal , dan kan ik u het beste de functie decoder aanraden van Lenz !
Deze stuurt namelijk ook de led's zoals ze nu op het printje gesoldeerd zijn , dus met twee draden !
Dit was althans vroeger zo , of het moest met de huidige decoders veranderd zijn !
In het andere geval moet een van de twee kleuren ( dus twee stuks ) omgedraaid worden op de print en de aansluiting hier op aangepast !
Oorspronkelijk staan de led's tegen gepoold op de print , en dat moet veranderd worden voor sturing door een decoder !
Indien U de ledjes wil los solderen op die print , moet je oppassen voor deze niet te oververhitten anders durven de voetjes wel eens loskomen uit de plastik !

Break302 Jos

tonycabus

Maar n?t de Positieve!!
bij leds is het afgeplatte kantje de negatieve poot? pool?
weerstandjes van zeker 1k5 on serie met de rooie en 1k met de witte. die aan de functieuitgangen aansluiten.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Jos' bericht heeft het mijne gekruist, zie ik...
Hij was eerst!!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)