Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

gereedschap voor hellingen

Gestart door Dirky, 05 augustus 2009, 22:20:11 PM

Dirky

IMGhttp://i463.photobucket.com/albums/qq359/DirkyFormant/waterpashulp.jpg/IMG

handig gereedschap... aan de eene zijde een latje gelijmd zodat bij 3% helling de libel pas staat.

edit: titel

dirkske

#1
Awel, ge zijt ne fijne[;)]
Je eigen baan, je eigen wereldje!

sn00zerman

#2
amaai, dit is inderdaad een goedkope oplossing.
Ik vroeg me altijd af hoe je met zo'n luchtbel-waterpasser, kon weten wanneer je op 3% zat.
Ik heb me speciaal voor deze doeleinden, een digitale waterpasser aangeschaft, geeft de hellingshoek zowel in graden als percentage weer ...

gekocht voor 24 euro op ebay :-)


-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


Gerolf

#3
Je kan aan ??n kant van een klassieke waterpas een L-vormig geplooid stuk metaal bevestigen met een schaalverdeling.
Als je die met een schroef vastzet, heb je een instelbare waterpas.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

#4
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Je kan aan ??n kant van een klassieke waterpas een L-vormig geplooid stuk metaal bevestigen met een schaalverdeling.
Als je die met een schroef vastzet, heb je een instelbare waterpas.


Kan je dat even schetsen? Ik kan niet goed volgen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

#5
Zo'n blokje onder een waterpas, dat is een bekend timmermanstrucje.
Bij de spoorbouw doen ze hetzelfde om de verkanting te controleren.
M.a.w. het wiel opnieuw uitgevonden.[8D]

Dirky

#6
Da's de commentaar die ik nodig heb om vanaf nu al mijn trucjes - en tussen de vele zal er wel ??ntje bijzitten dat nog door niemand anders werd uitgevonden - voor mezelf te houden...

bedankt!

PeterC

#7
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

M.a.w. het wiel opnieuw uitgevonden.[8D]



Weer zo'n commentaar om mensen die aan anderen iets willen laten zien, er hun buik van vol te laten hebben! [xx(]
Blijkbaar zijn er nog mensen (waaronder ik) die dit trukje niet kenden...
Groetjes, Peter


conducteur

#8
en ik ook niet...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

MickeyMouse

#9
De meest simpele 'truuken' zijn de meest waardevolle, vooral dat het soms zo simpel is dat je er niet aan denkt.
Aan dergelijke truuken juist wel denken is juist de kracht van een waardevol ontwerper. Of dit nu al dan niet reeds is bedacht door een ander doet hierbij niks terzake. Als de persoon zelf er volop gebruik kan van maken en het dan nog wil delen met anderen is dit toch de max!!!
Ik zal de waterpastruuk in alle geval niet meer vergeten voor het geval ik dit ook nodig heb. Wel;ke modelbaan heeft immers geen helling? En we starten hier dan nog met verbouwingen ook (op schaal 1:1).
@Dirk: bedankt om dergelijke zaken te delen met anderen!!!

Geert

Klaas Zondervan

#10
Wat een commotie zeg. Wat heb ik nou weer verkeerd gezegd? Of hebben jullie echt van die lange tenen?

Kees-Jan

#11
Helemaal niets Klaas. Echt helemaal niets (je hebt een mail).

Kees-jan

janjozef

#12
Dirky het is toch mooi dat je het trucje deelt met diegene die het nog niet kende,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Kees-Jan

#13
Mijn bescheiden mening in deze:

Het trucje is leuk maar dit is het sprekende voorbeeld waarbij de bedachte theorie en praktijk niet blijken te werken.

Voor het bouwen van een railspiraal heb ik dit ook getracht te gebruiken maar de simpelste oplossing bleek een rekenmachine en een rolmaat te zijn om zo afstand tov de stijging te kunnen meten en berekenen. Verdere gereedschap was een sleutel 13mm en een timmermansoog om het geheel op hoogte te brengen.

Het enige waar je een waterpas voor nodig hebt is om de basis van hetgene waarop je gaat bouwen waterpas te zetten (als de basis niet goed is ga je namelijk alleen maar fout op fout maken en dat gebeurd in real life al genoeg........).

Kees-Jan

eve

#14
"...M.a.w. het wiel opnieuw uitgevonden..."

Beste Dirky,

Gewoon negeren !

Erik