Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Beginnen met een baan.

Gestart door RDH000, 03 augustus 2009, 22:28:43 PM

RDH000

Hallo,
Ik zou beginnen met een baan te leggen...
Een zolder van 4x4 meter.;. (H0-2Rail)
Kheb het er even over gehad met men vader en die had het idee om te beginnen met tafels zetten, dan waar de sporen komen, een laagje Quickstep-isolatie en daarop triplex (met daarop dan de sporen...)
Ik vroeg mij zo af of dat eigenlijk wel een goed idee was..
...zo al gezien dat de meesten gewoon tafel-triplex-kurk nemen, dat was ik ook eerst van plan maar dan kwam men vader met het idee dat daar gemakkelijk uitpluist enzo..

nuja... dan nog... ik weet niet hoe ik aan een baan moet beginnen.
Zou beginnen met een baantje met gedeeltelijk rangeerstuk en gedeeltelijk tjah... baan... hoe of wat ik zou bouwen heb ik nog geen idee van...

(Ps: nog steeds op zoek naar een digitaal systeem...max Trix, Roco, Fleishmann en desnoods Piko zijn...)

Mvg Robin
 

Michiel

Hallo Robin,

Ik kan me voorstellen dat je staat to popelen om de rails neer te leggen, en te gaan rijden. Maar als je een vaste baan wilt, zal je best eerst een beetje moeten plannen wat je gaat bouwen.

Bepaal eerst wat je tof vind, wat je het meest boeit en wat je het liefst ziet bij een eigen baan. Bepaal een streek, tijdperk, nijverheden... Wil je veel rijmogelijkheden of eerder een realistische baan, wil je veel paradebaanvakken, of net veel rangeerwerk,...

Begin dan met potlood en papier je ide?en om te zetten in een schets. En blijf schetsen tot je een geheel krijgt dat je aanstaat. Je mag gerust scans van je schetsen hier op het forum gooien voor een mening.

Heb je een concept uitgewerkt op papier, dan kan je eventueel je sporenplan in computer ingeven, en checken met de railgeometrie hoe het uitkomt.

Is alles naar je zin, kan je beginnen met het plannen van de onderbouw. Het lijkt een hele omslachtige procedure, maar ik kan je verzekeren dat de hele planningsfase een erg leuke fase is van het modelspoorgebeuren. Ik vind het althans erg leuk om doen.

En, niets staat je in de weg om ondertussen ervaring op te doen met een digitale startset en een grote houten plaat op schragen. [;)]

Succes!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

Begin inderdaad met een plan.
Niet te veel rails,houdt ook plaats voor huisjes boompjes enz.
Leg de rails op kurk,niet op hout.
Goede kurk pluist niet,lijm de rails op de kurk.
Neem een tafelblad van minstens 12 mm dik ,maar hoe dikker hoe beter.
Bouw de tafel stevig.
Lijm het ballast bed met lattex lijm en niet met houtlijm.
Spijker of schroef je rails nooit vast.
Als je voor twee rail DCC kiest is roco of piko een goede keus
Kies rails van Peco,roco,piko of als je een rail met bedding wil Fleischmann.
wim

T03

Vergeet ook niet dat er nog andere digitale systemen zijn die inzetbaar zijn zoals bev Uhlenbrouck, ESU.
Neem zoveel mogelijk info want eens gekocht moet je ermee verder.
Stap is een paar winkels binnen, vraag info en prijs, vergelijk.
Ook op internet kan je veel vinden.

Sukses
SpGr[;)]
Marc


"I have a train riding in my brain"

just4fun

citaat:
Geplaatst door T03

Neem zoveel mogelijk info want eens gekocht moet je ermee verder.
Stap is een paar winkels binnen, vraag info en prijs, vergelijk.
Ook op internet kan je veel vinden.


En lees, lees, lees. Er zijn goede boeken in bib en (boeken-)winkel over modelspoor. Begin niet 'spoorslags' (what's in a word) een plank vol rails te gooien. Een baan plannen (op papier met potlood en gom) is al heel erg veel van het 'werk', afgaande op uw voorkeuren en mogelijkheden, zoals Saraan reeds aanhaalde.
Zo zou ik, bijvoorbeeld, al niet meer werken met een plank, maar een open-raam-structuur.
Paul

Binco

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Begin inderdaad met een plan.
Niet te veel rails,houdt ook plaats voor huisjes boompjes enz.
Leg de rails op kurk,niet op hout.
Goede kurk pluist niet,lijm de rails op de kurk.
Neem een tafelblad van minstens 12 mm dik ,maar hoe dikker hoe beter.
Bouw de tafel stevig.
Lijm het ballast bed met lattex lijm en niet met houtlijm.
Spijker of schroef je rails nooit vast.
Als je voor twee rail DCC kiest is roco of piko een goede keus
Kies rails van Peco,roco,piko of als je een rail met bedding wil Fleischmann.
wim


ik zit ook nog maar in het begin en de het meeste van wat hierboven staat wist ik al buiten eentje en dat is: Spijker of schroef je rails nooit vast.???
waarom niet?
en hoe houd je je rails dan op de juiste plaats als je niet voor een ballastbed gaat (bv. fleischmann profi rails die hebben al zo'n bedding)???

conducteur

citaat:
Geplaatst door binco

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Begin inderdaad met een plan.
Niet te veel rails,houdt ook plaats voor huisjes boompjes enz.
Leg de rails op kurk,niet op hout.
Goede kurk pluist niet,lijm de rails op de kurk.
Neem een tafelblad van minstens 12 mm dik ,maar hoe dikker hoe beter.
Bouw de tafel stevig.
Lijm het ballast bed met lattex lijm en niet met houtlijm.
Spijker of schroef je rails nooit vast.
Als je voor twee rail DCC kiest is roco of piko een goede keus
Kies rails van Peco,roco,piko of als je een rail met bedding wil Fleischmann.
wim


ik zit ook nog maar in het begin en de het meeste van wat hierboven staat wist ik al buiten eentje en dat is: Spijker of schroef je rails nooit vast.???
waarom niet?
en hoe houd je je rails dan op de juiste plaats als je niet voor een ballastbed gaat (bv. fleischmann profi rails die hebben al zo'n bedding)???


Als je prachtige loc over je baan rolt zal hij trillingen veroorzaken. Die trillingen zullen zich doorgeven via je spijker aan je houtconstructie die die trillingen zullen versterken, je baan is dus een soort klankkast. Als er enkele loc's tegelijk rijden dan zal dat een enorme herrie maken. Die strook kurk (moet niet speciaal kurk zijn hoor, bv piepschuim kan ook zijn diensten bewijzen) dempt het geluid!(ik denk wel dat er nog andere redenen zijn, maar volgens mij is dit de voornaamste)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Binco

citaat:
Geplaatst door conducteur

citaat:
Geplaatst door binco

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Begin inderdaad met een plan.
Niet te veel rails,houdt ook plaats voor huisjes boompjes enz.
Leg de rails op kurk,niet op hout.
Goede kurk pluist niet,lijm de rails op de kurk.
Neem een tafelblad van minstens 12 mm dik ,maar hoe dikker hoe beter.
Bouw de tafel stevig.
Lijm het ballast bed met lattex lijm en niet met houtlijm.
Spijker of schroef je rails nooit vast.
Als je voor twee rail DCC kiest is roco of piko een goede keus
Kies rails van Peco,roco,piko of als je een rail met bedding wil Fleischmann.
wim


ik zit ook nog maar in het begin en de het meeste van wat hierboven staat wist ik al buiten eentje en dat is: Spijker of schroef je rails nooit vast.???
waarom niet?
en hoe houd je je rails dan op de juiste plaats als je niet voor een ballastbed gaat (bv. fleischmann profi rails die hebben al zo'n bedding)???


Als je prachtige loc over je baan rolt zal hij trillingen veroorzaken. Die trillingen zullen zich doorgeven via je spijker aan je houtconstructie die die trillingen zullen versterken, je baan is dus een soort klankkast. Als er enkele loc's tegelijk rijden dan zal dat een enorme herrie maken. Die strook kurk (moet niet speciaal kurk zijn hoor, bv piepschuim kan ook zijn diensten bewijzen) dempt het geluid!(ik denk wel dat er nog andere redenen zijn, maar volgens mij is dit de voornaamste)


en hoe hang je je rails dan vast?

ysbeer

Met spijkeren of schroeven zul inderdaad een geluids verbinding maken en dus meer lawaai
Maar hoe voorzichtig je ook spijkert of schroeft je zult de rails altijd wat vervormen(heel licht krom trekken).
Je dwingt de rails n.l in de vorm van de ondergrond.
Lijmen op de ondergrond is veel beter,dat ook voor z.g.n beddingrails.
Dit terzijde,waarom beddingrails gebruiken hoe je het ook bekijkt losse rail met zelfgemaakte ballastbed blijft altijd mooier en natuurgetrouwer.
Wel meer werkt,maar het loont.
wim

loebaske

Op onze site www.gra-trefpunt.be vind je het ??n en ander over modullebouw en sporen leggen, indien nog vragen stuur je wel een mailke....

T03

Goede tip van die contactspray, had er nooit aan gedacht[:)]

SpGr[;)]
Marc

citaat:
Geplaatst door loebaske

Op onze site www.gra-trefpunt.be vind je het ??n en ander over modullebouw en sporen leggen, indien nog vragen stuur je wel een mailke....

"I have a train riding in my brain"

loebaske

Marc, daar zijn duizend meningen over verteld hoe men rails netjes kan houden, maar tot nu toe is dit het allerbeste waar we tot +/- bijna een jaar goed meezijn.... maar swat,men moet het proberen en zelf uitmaken wat het beste is....[;)]