Nieuws:

Nu in MSM 251 TEST: PIKO NS serie 1000 in H0 * PB Models ICRmh

Hoofdmenu

Kleurenstelling BR50

Gestart door PeterC, 31 juli 2009, 14:01:52 PM

PeterC

Uit de schaarse inlichtingen die ik heb over de kleurstelling van de BR50?K/BR52 leer ik dat deze tot de zomer van 1942 in RAL 7011 (eisengrau) en nadien RAL 7021 (Schwarzgrau) werden geleverd.  Wat ik mij nu afvraag is vanaf wanneer de lokomotieven in het grijs werden geleverd en welke kleur hadden ze voor de oorlogsjaren (de BR50)?  Tot wanneer werd het grijs behouden en wanneer werd het rood/zwart schema ingevoerd?

IMGhttp://i559.photobucket.com/albums/ss36/pctoytoy/2009/RAL7011.jpg/IMG RAL 7011 (RGB 50 - 58 - 61)

IMGhttp://i559.photobucket.com/albums/ss36/pctoytoy/2009/RAL7021.jpg/IMG RAL 7021 (RGB 22 - 21 - 22)
Groetjes, Peter

Peter

Peter,

Voor de oorlog, dus pr? 1940 waren de lokomotieven allemaal zwart met rood onderstel, bufferbalk en alles onder de rand van de voetplaat. Uitzondering hierop waren sommige gestroomlijnde stomer, (baureihe 01/03 en 05) die een rode bovenbouwhadden (en nee de 06 en de 19 niet, alhoewel hierover nog diskussie bestaat)
De juiste datum vanaf wanneer in het grijs geleverd is onzeker, en had te maken met de beschibaarheid van de verf (miltair had voor Pantzergrau en variaties) voorrang.
Na de oorlog duurde het tot begin der 50 er jaren eer de (grijze loks) terug in het zwart werden geschilderd. Bij de elloks (bv. de rode E19) heeft na 1945 nog jaren rondgereden in die kleur MET Reichs-adler op de front en zijkanten. (Swastika was wel overschilderd/weggefreesd) ook een aantal stomers reed zo nog jaren met en gehele, of gedeeltelijk overschilderde Reichsadler rond.
Ook de uitstekende tijdperk II website van Thomas Nosske geeft hierover geen uitsluitsel.
http://www.hs-merseburg.de/~nosske/EpocheII/
Met vriendelijke groeten
Peter

PeterC

Peter,
Bedankt voor de inlichtingen!
De site van Thomas Nosske is de moeite waard om eens te bezoeken!
Groetjes, Peter

jacques timmermans

PeterC,

In 1942 verordende het HAS (Hauptausschu? Schienenfahrzeuge) dat alle vereenvoudigde "oorlogslocomotiven" zoals de bouwseries 44, 50, 52 en 86 vanaf april 1942 RAL 7011 (eisengrau) geverfd moesten worden. Het voorschrift waarna de opschriften in zwarte verf aangebracht moesten worden, werd wat later opgeschort. Dit valt te zien op voorliggende fabrieksfoto?s uit die tijd waar er witte opschriften aangebracht waren.

In november 1942 volgde er een nieuwe verordening: alle gedurende de oorlog geleverde locomotieven op aanraden van de Luftwaffe in RAL 7021 (schwarzgrau) geverfd moesten worden. Dit omdat RAL 7011 met betrekking tot de camouflage voor vijandelijke vliegtuigen veel te licht van kleur was.

Verder is het niet bekend welke en hoeveel locomotieven deze kleurstelling gehad hebben. Waarschijnlijk zijn hiervoor alle vanaf 1943 gebouwde stoomlocomotieven van de bouwserie 42, 52 en enkele exemplaren van de bouwserie 86 evenals elektrische en lichte diesellocs in aanmerking gekomen.

Richtlijnen voor het verven van "oorlogskleed" voor stoomlocomotieven na revisie uit november 1942:

ketel en tender bij volledige revisie RAL 9005
ketel en tender (behalve van "Kriegslok") bij een gedeeltelijke revisie RAL 9005
"Kriegslok" bij een gedeeltelijke revisie RAL 7011 of RAL 7021

Onderstel
alle locs bij een volledige revisie RAL 7011
locs (behalve "Kriegslok") bij een gedeeltelijke revisie RAL 7011
oudere locs bij een gedeeltelijke revisie RAL 3002
"Kriegslok" bij een gedeeltelijke revisie RAL 7011 of RAL 7021

Hieruit kan geconcludeerd worden, dat vanaf 1942 de later bij de DB gebruikte kleur RAL 3002 voor het verven van het onderstel toen al gebruikt werd. Daarbuiten moeten er stoomlocomotieven met een zwarte bovenbouw RAL 9005 en wielen en onderstel in RAL 7011 geverfd hebben rondgereden. De juiste datum van deze kleurstelling is niet meer achterhaald geworden.

Jacques Timmermans

PeterC

Dag Jacques,
Bedankt voor de volledige uitleg!
Voor diegene die de RAL kleuren niet kennen, de twee kleurtjes door Jacques aangehaald:

RAL 3002 (RGB 163 26 26)

RAL 9005 (RGB 3 5 10)

Edit: Een goeie site om RAL kleuren te bekijken en om te vormen naar HTML of RGB:
http://www.pats.ch/formulaire/unites/unites11.aspx
Groetjes, Peter

Gerolf

Die site staat meteen bij mijn favorieten. Bedankt! [:X]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

MickeyMouse

Misschien ook bij de forumlinks plaatsen?

Geert

PeterC

citaat:
Geplaatst door MickeyMouse

Is dat voor de admins of kan ik dat zelf?  Waar wordt die dan best geplaatst?
Groetjes, Peter

MickeyMouse

Denk dat dit een werkje voor de admins is...

Geert

Dirky

Die RAL <> RGB tabel komt helemaal niet overeen met de tabel in mijn tekenprogramma (AutoCad)?

leunt dichter aan bij:
http://www.dirp.cz/en/ral-colour-samples-and-conversion-to-rgb

jacques timmermans

Bij mijn weten wordt er in het wereldje van de uitgevers en drukkers gebruik gemaakt van Y M C K tabellen om de RAL kleuren precies in een drukwerk weer te geven. Dus is de juistheid van de vernoemde tabellen maar een benadering van de correcte RAL kleuren, en zijn deze tabellen dus voor een juiste kleurstelling eigenlijk waardeloos.

Jacques Timmermans

PeterC

citaat:
Geplaatst door jacques timmermans

de vernoemde tabellen maar een benadering van de correcte RAL kleuren, en zijn deze tabellen dus voor een juiste kleurstelling eigenlijk waardeloos.

Waardeloos zou ik niet durven zeggen; niet iedereen heeft de beschikking over RAL kleurenkaarten en die tabellen geven toch een indicatie om welk kleur het gaat (zegt in elk geval veel meer dan louter de kleurcijfers).
Bij een gekalibreert scherm (fotografen) zitten de kleuren uit die lijst er in elk geval niet ver naast.
Groetjes, Peter

Gerolf

citaat:
Geplaatst door PeterC
citaat:
Geplaatst door MickeyMouse
Is dat voor de admins of kan ik dat zelf?  Waar wordt die dan best geplaatst?
[off-topic] Doe gerust, "reageer op onderwerp" bij de links. Om de X-tijd ruimen we die posts wel op [;)] [/off-topic]
Ik kan me voorstellen dat die RGB tabel inderdaad niet exact is, maar het zal me toch een eind op weg helpen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Er is maar een juiste lijst, en dat is een kleuren kaart met verfstalen, zoals die (soms gratis) door verffabrikanten wordt uitgegeven.
Ik heb mijn kleurenkaarten (met echte verf) van de volgende firma of instanties gekregen.

RAL kleuren van Sigma coatings in Deurne
RLM kleuren van D. amt f?r luftfahrtgeschichte (toen 12,0 DM)
FS kleuren (USA) van de maintenance  (luchtmachtbasis in Bitburg)
BSC kleuren (GB) gekochte voor 4,7 pond bij Hannants (UK)

Op die manier beschik je over de juiste info. Let wel.. deze aanduidingen geven enkel de kleur weer en zeggen niets over de kwaliteit, nog de glans-faktor, behalve bij de FS kleuren waar het 5-delig nummer begint met 1=glansverf, 2= satijn en 3 is matt.
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

er is ook nog het probleem van de ondergrond, deze kan eenzelfde kleur volledig verschillend laten uitschijnen
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem