Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Suggesties voor toekomstige nummers

Gestart door cyberbeast, 31 juli 2009, 11:49:09 AM

railman56


citaat:
in afwachting van zo'n artikel alvast een interessante link voor je:
http://www.belgie-belgique-belgien.be/miniatuurseinen/vademecum.html

"toevallig" heb ik staf gisteren ontmoet, zeer vriendelijke en gepassioneerde modelbouwer
misschien kan je met eventuele vragen bij hem terecht
ik ben in elk geval zeer tevreden met zijn seinen
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

marimon

Beste Gerolf,
Op je gemak tellen tot tien [:D] en dan weer zo'n fantatische artikelen schrijven zoals je bezig bent. Geloof me, er is vraag naar.[:p]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Jurgen

Ik denk net aan iets.
Ik geloof dat er ooit een artikel gestaan heeft in Spoorwegjournaal (het kan ook MSM geweest zijn) over het viaduct van Remersdaal in model.

Dit viaduct werd gemaakt aan de hand van een houtstructuur met daarop architectenkarton ofzoiets.

Ik ben een aantal jaren geleden begonnen met een vrije interpretatie van dit viaduct voor mijn baan, maar verder dan de houtstructuur ben ik nooit gekomen. Het is zelfs zo vrij de interpretatie dat het compleet anders is en toch gelijk. Afin, je weet wel. (Of niet [:D])

Ik heb totaal geen idee hoe ik op het hout iets moet bevestigen zodat het ook blijft hangen zonder storende lijmresten of nietjes of andere bevestigingsmethoden.
In het artikel dat ik bedoel stond ook niet vermeld op welke manier het bevestigd werd op het hout, dus voorlopig staat hier enkel een houten ding dat nergens voor dient.

Misschien een idee om hierover een nieuw artikel te schrijven met verschillende bouwstappen?
Enne, niet lachen, ik ben echt een beginneling op alle gebied. Wat modelbouw betreft dan toch. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

swa

Gerolf,
Laat u vooral niet uit uw lood slaan door dat soort opmerkingen, want op die manier zouden er op de kortste keren niet veel artikels meer verschijnen in MSM! Ik persoonlijk heb ook niets aan een artikel over solderen, verder dan al eens een losgeraakt draadje terugzetten kom ik toch niet, maar dat wil niet zeggen dat soortgelijke artikels niet nuttig zouden zijn, in tegendeel.
Bovendien kan je moeilijk stellen dat solderen en modelbouw niets met elkaar te maken zouden hebben...!
Ik denk dat het met elk (vak) tijdschrift hetzelfde is voor de lezer, je krijgt een aantal bladzijden lektuur, waarop een hoop info staat, en een deel waar je niets aan hebt, omdat het niet in je persoonlijke interessesfeer ligt. Dat laatste deel lees je dan niet, en je bedenkt dat vele andere lezers er w?l iets aan kunnen hebben.
Het zal trouwens voor elke lezer een utopie blijven om te dromen van "het perfecte tijdschrift", want dat bestaat niet, en zal ook nooit bestaan! Het is al mooi als een aantal mensen zich maandelijks inzetten om te trachten deze doelstelling te benaderen.
Doe zo voort!!!

Michiel

Gerolf,

ik heb een enorme bewondering voor jouw kennis, je kunde en inzet voor ons via MSM. Je bent een inspiratebron en een drijvende kracht voor velen van ons met je modelbouwresultaten. Je verlegt grenzen, en toch, maak je het geloofwaardig en haalbaar voor ons. Soms loop je ver voorop, maar wanhoop niet. Dat artikel over weerstandsolderen zal later nog door velen geconsulteerd worden, en mogelijk nagebouwd. (plaats hier glazenbol-smiley [;)])Maar vergeet vooral niet de ontelbare artikels dat je al geschreven hebt die wel in de roos waren. Ga vooral door met je modelbouw, je experimenten en technieken, want voor mij ben je goed bezig! [;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

kasteel

@ gerolf
niet opgeven h? - ik bewonder je vindingrijkheid en je technische vaardigheden -persoonlijk vind ik ook de toon van heel wat berichten op dit forum alles behalve beleefd zeker vergeleken met de beginperiode (ben idd een van de oudste forumleden)
groeten
Jan

marc goovaerts

Gerolf,

Mijn steun heb je ook volkomen. Alhoewel weerstandsolderen voor mij meer dan een step verder dan mijn bescheiden mogelijkheden ligt, is het minstens interessant te lezen hoe het in zijn werk gaat.

Interessant is niet enkel wat voor jezelf direct bruikbaar is. Anders zou voor mij (als N-er) elke maand de helft van MSM overbodig zijn. Maar die helft wekt wel motivatie en inspiratie, ook wanneer ze niet direct en concreet bruikbaar is voor je eigen persoontje of situatie.

marc goovaerts

Efkes terug 'on topic', suggesties voor volgende nummers...

In een ander draadje had ik het al even over de oranje Eurofima-rijtuigen. Vermits het om een Europese productie ging, zijn dit praktisch de enige rijtuigen die je ook in N van verschillende merken kan verkrijgen. Ideaal om wat varianten op te (om)bouwen dus.

Een artikel over de evolutie van deze rijtuigen (exterieur en interieur) met hun verschillend gebruik, livreien, ... zou daarbij handig zijn.

Jurgen

Ik denk dat Gerolf het zichzelf een beetje te persoonlijk aantrekt terwijl dat niet de bedoeling is.

In dit geval heeft boke zijn mening gegeven en ik vind daar niks mis mee.
Of het artikel thuis hoort in een ander blad of niet dat weet ik niet. Ik heb er geen interesse in, maar misschien krijg ik dat ooit wel en dan is het goed dat ik alles even kan nalezen.



Ik zou zeggen, laat ons geen ruzie zoeken en gewoon verder gaan met het draadje.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

eddy

Ik ben juist blij met het artikel over de WSA.Zie hierin een oplossing om het fijn solderen van de rijdraden van de bovenleiding te realiseren.Ook dank zij de artikels van Gerolf heb ik mij een gasbout aangeschaft,tot mijn grote tevredenheid.
groeten eddy

Gerolf

Merci, mannen. Die schouderklopjes waren nodig, en doen deugd [8D]
@ eddy: een WSA is ideaal om bvb bovenleidingdraden te maken, maar een gasboutje kan ook.
Ik vrees echter dat we het draadje over "suggesties voor volgende nummers" genoeg belast hebben. Terug on-topic [?] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

1op32

Suggesties voor toekomstige nummers ?
Graag meer Spoor I !
Er is maar weinig aandacht voor het Koningsspoor.
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

vandomm

In de artikelen zoals bij "Modelspoor Praktijk " worden meestal merken en nrs. vermeld , mooi en prettig .

Bij de verven van Vallejo worden de fabrieksnrs. vermeld  bv.  70982 Cavalry Brown voor dakpannen.

De nrs van deze fabrikant lopen op de kleurenkaart ( uitgedraaid van internet ) nogal uiteen . Nrs van de 80 en 90 series lopen door elkaar .

Deze kleuren hebben ook nog een ander nr.oplopend  van 1 t/m 220 .
Dit is voor het opzoeken veel gemakkelijker.
Cees .

T03

In Mechelen stond er tussen de forumbanen iemand met een rinkelende overwweg, loeiende koeien en kwakende eenden.Prachtig dat geluid, wist me te vertellen dat hij het zelf life had opgenomen en dat het om een soort kleine kaart gaat waar je die opnames via computer programmeert. Hoe maak je zoiets ?

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

Powered By Diesel

Voor mij geldt als voorbeeld van een goed magazine MIBA.
Hier wordt er per magazine rond een hoofdthema gewerkt met hierbij zowel grootbedrijf als model.Van dit thema worden dan verschillende aspecten belicht.
Daarenboven staan er vaak tekeningen in waarbij de schaal staat en de uitvergrotingsfactor voor de kopiermachine die nodig is om naar Z,HO of N om te zetten.
Wat ik ook interessant vind zijn baanplannen.

Nog een goed idee: op de zijkant van het magazine staan de hoofdonderwerpen gedrukt, dus gemakkelijk om terug te vinden in het klassement.

Het MSM nummer over de Westhoek leunde voor mij het dichtst aan bij de opbouw van het duitse magazine MIBA.

Hiermee wil ik NIET zeggen dat MSM een minder magazine is, dit is enkel wat ik zou aan bevelen om het magazine te optimaliseren.
running on heavy fuel