Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Suggesties voor toekomstige nummers

Gestart door cyberbeast, 31 juli 2009, 11:49:09 AM

cyberbeast

Ik weet niet als er al aandacht geweest is voor de volgende punten in vorige nrs maar voor mij persoonlijk zijn ze razend interessant:
- Een verslag over airbrush: waarop letten bij aankoop, voor -en nadelen van verschillende systemen, werkwijze, etc.
- Grondbeginselen van elektronica en elektriciteit: voor mij persoonlijk heel interessant want ik snap geen snars van beide begrippen. Hierover valt echter wss wel veel op internet te vinden.
 

conducteur

over elektriciteit, zoek eens op in dinges (kan niet op zijn naam kommen) zijn database, er heeft reeds zo'n serie ingestaan, kis.
Misschien nog eens overdoen met wat ingewikkeldere electronica?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ruben13

in de nummers 1 , 3 , 5 , 6 , 7 ,8 , 9 worden de basis componenten uitgelegd en voor wat je ze kan gebruiken vb weerstanden , diodes enz.

ERVIN

citaat:
Geplaatst door conducteur

over elektriciteit, zoek eens op in dinges (kan niet op zijn naam kommen)



t'Ja, daar ben je dus niet mee verder geholpen h?.[V]

Over elektronica en electriciteit bestaat heel wat lectuur , je hoeft de boeken zelfs niet te kopen, je kan ze ook in de bib vinden, heb ik trouwens ook al gedaan.[;)]


cyberbeast

Die zogenaamde "bibliotheek", daar moet ik eens naartoe. :p
Mijn kaart is al jaren vervallen [:D] Maar een goed idee.
En de airbrush? Meerdere mensen hebben hier in interesse denk ik.

citaat:
Geplaatst door ERVIN

citaat:
Geplaatst door conducteur

over elektriciteit, zoek eens op in dinges (kan niet op zijn naam kommen)



t'Ja, daar ben je dus niet mee verder geholpen h?.[V]

Over elektronica en electriciteit bestaat heel wat lectuur , je hoeft de boeken zelfs niet te kopen, je kan ze ook in de bib vinden, heb ik trouwens ook al gedaan.[;)]



 

marc goovaerts

Voor de airbrush: Origineel werden deze dingen gebruikt voor het retoucheren van foto's (voor de uitvinding van de Mac en Photoshop). In de jaren zeventig werden ze een hype voor kunstenaars en illustratoren en boomde het aanbod. Even later maakten ze hun overstap naar de vele vormen van modelbouw.

Over airbrush en de technieken ervoor kan je niet zomaar ??n artikel maken, maar gemakkelijk een boek volschrijven. Wat velen ook gedaan hebben.

In de bib zul je zeker een aantal how-to boeken voor illustratoren vinden. Ook in het nederlands. Materialen en technieken zijn eigenlijk dezelfde.

Voor modelbouw is het aanbod vooral groot bij de collega's die zich met auto's, tanks, vliegtuigen... bezighouden. En er blijven er komen. Hun technieken zijn zonder meer bruikbar voor onze treintjes. E?n van de recentste is 'Airbrushing and Finishing Scale Models' door Brett Green. Je kan hem bv vinden bij bookdepository.co.uk, een webboekenwinkel die als voordeel heeft dat je geen importtaksen beaald (UK=EEG) ?n ze gebruiken een 'free worldwide delivery', dus geen postkosten ! Snelheid: mijn laatste boek had ik vier dagen later thuis.

Vermits er dus een bende 'soorten' gebruikers zijn, kan je ook heel wat besprekingen van merken en typen vinden op het net. En bendes tips en how-to's, zelfs demonstraties bij YouTube.

Rochevalien

Over air -bruschen kan je v??l vinden op het net ,zelfs stap-voor stap werkwijzen,meestal in het engels.
Ik heb zelfs  hier al een paar links naar zulke site's gegeven....

Waar je moet op letten bij de aankoop?? ik denk dat het voor de hand ligt dat je een eenvoudig toestellletje moet kopen om de grondbeginselen onder de knie te krijgen en v??l oefenen.Met alleen maar artikels te lezen kom je er niet (zelfs niet als ze uit MSM komen)
Een bezoekje aan de bib of tweedehands boekenwinkel kan ook al wat opleveren.

Gerrit

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

watman

Als je eens googled naar Brett Green, kom je onder andere deze site tegen : www.scaleworkshop.com.  Onder workshop staan heel wat filmpjes in verband met airbrushing.  Deze zijn heel leerrijk.  Bemerk wel dat hij op  een heel ongewone manier zijn airbrush vasthoudt. De filmpjes zijn ook te vinden op You Tube.

groeten Bart
 

Klaas Zondervan


René

Over vrijwel alle onderwerpen is er volop informatie te vinden op het internet. Zo kun je de hele theorie van de elektronica vinden op http://www.openbookproject.net//electricCircuits/
Het is behoorlijk elementair en uitvoerig en daardoor kan het minder aantrekkelijk zijn voor je eigen doel (elektronica in modelspoor).
De website van Klaas kan ook al behoorlijk wat verhelderen
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

Jean

Een artikel waarin de bouw van een messingmodel van het begin tot het eind uiteen wordt gezet lijkt mij wel wat.

Groeten van Jean

factageklerk

Wat voor mij mag veranderen is vermelden waar men wat kan kopen als men iets gebouwd heeft voor een artikel (eventueel kostprijs)ook de lezersbrievenrubriek zou in elk nummer moeten terugkomen (niet iedereen van de lezers zit of kan op het forum h?)en een hoekje over het reilen en zeilen op het forum en de meetings
 

Michiel

Voor mij mag er eens een overzicht komen van soorten verf, hoe het te gebruiken is, waarvoor het kan dienen, en op welke soorten ondergrond het kan aangebracht worden. Dat natuurlijk in de context van, en toepasbaar voor de modelspoorbouw. 't Is maar een ideetje.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

citaat:
Een artikel waarin de bouw van een messingmodel


Op het Franstalig TMM forum worden er verschillede beschreven, van een kleine reizigerswagen tot en met het prachtige treinstelletje van Paul Bellon.
Misschien deze als basis gebruiken?[:D][:D][:D]

Net even gekeken op PB zijn website...wel godv.....wat is dat treinstelletje (type 608) duur geworden.[:0][:0][:0][:0][:0]
Met vriendelijke groeten
Peter