Zelfbouw DCC afremmodule.

Gestart door dirkske, 30 juli 2009, 20:00:15 PM

dirkske

Hoi,

Na een hele tijd te hebben rond gesnuffeld in de rubriek "digitaal" ben ik niet wijzer geworden, dus hier mijn vraag.
Ik rij digitaal DCC en (bijna) al mijn decoders zijn van ESU.
Nu had ik graag zelf een afremmodule in elkaar geprutst om de treinen netjes voor het (rood) sein te laten stoppen voor het station.
Op de site van Huub Maaskant heb ik iets gevonden maar daar spreekt men van motorola wat mij een ander protocol lijkt.
Ik heb gezien dat Lenz ook afremmodules maakt maar die vind ik nogal prijzig, of ben ik nu een vrek;)
Kan iemand mij in de goede richting wijzen.

Alvast bedankt.
Je eigen baan, je eigen wereldje!

conducteur

Motorola is Marklin...
Ik volg dit... want ik ben ook op zoek naar een dcc afremmodule.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

hobbyist


Kees-Jan

Kun je niet alle "remsecties" op 1 remmodule aansluiten?

Andere oplossing: je Esu decoders kunnen die ook motorola lezen? En kan je besturing ook motorola versturen? dan kun je namelijk bovenstaande oplossing gebruiken lijkt mij.

Kees-Jan

Michiel

Misschien dat deze draadjes je verder helpen?
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=5119
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=3569

en Lenz suggereert inderdaad dat meerdere stopsecties kunnen aangesloten worden op de "stopmelderbooster", of ben ik verkeerd?
http://www.lenz.com/products/modules/lg100.htm

groeten,





groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Saraan

en Lenz suggereert inderdaad dat meerdere stopsecties kunnen aangesloten worden op de "stopmelderbooster", of ben ik verkeerd?
http://www.lenz.com/products/modules/lg100.htm
Je bent niet verkeerd, maar ook niet helemaal compleet. De LG100 van Lenz is een z.g. remgenerator. Die zendt het Broadcast adres uit, en dat adres wordt door alle DCC decoders gezien als een rem- en stopbevel.
Maar die generator levert niet genoeg vermogen om direct aan de rails te verbinden, daar moet een booster tussen. Het idee is nu dat een stopsectie voor een rood sein wordt omgeschakeld van de normale booster naar de rembooster. Voor een hele spoorbaan is 1 zo'n rembooster inderdaad genoeg.

René

Zo'n afrembooster is een relatief dure oplossing alhoewel je er bij sommige decoders niet onderuit komt. Veel recente DCC decoders reageren ook op een asymmetrisch signaal. In het geval een trein op een bepaalde plaats moet stoppen wordt de rijspanning in dat deel via een aantal diodes geleid waardoor het signaal iets van vorm veranderd. Dit is ongeveer hetzelfde principe als dat bij het Motorola protocol gebruikt wordt. De loc zal dan afremmen met de ingestelde remvertraging terwijl alle functies zoals licht normaal blijven werken. Let wel de decoder moet hoer wel voor geschikt zijn.
Dit principe wordt bij DCC ook wel het ABC systeem genoemd en er is in dit forum al het nodige over geschreven. Met name Tony Cabus is een groot liefhebber en kenner van het systeem.
Door dit systeem wordt het mogelijk om op een digitale baan metjes met een blok- en flankbeveiliging te rijden. Je hebt dan per blok enkel een paar diodes (van ca. 10ct/stuk) nodig naast het wisselcontact en de detectie die je bij de remgenerator/booster ook nodig hebt. Het prijsverschil is aanzienlijk.

René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

mini-bs

heel prijzig verschil. Ben ook volop aan het uitzoeken hoe ik met Lenz materiaal een en ander zou kunnen realiseren, zeker ABC lijkt me bijzonder interessant, maar voor sommige toepassingen is het wel effe zoeken dan; in principe werkt dat systeem monodirectioneel. Maar daar valt denk ik wel een mouw aan te passen - decodertje is al besteld om proefnemingen mee te doen.
Als je echter het alternatief met de remgenerator bekijkt komt die best wel duur uit want je moet bij die generator ook nog eens een aparte booster en bijhorende trafo kopen. Zo kom je al gauw uit op een 200 tot 300 euro wat toch niet gering is om een trein te kunnen doen stoppen.
Een extra voordeel van ABC is trouwens dat je dat per (silver of gold of Zimo)decoder kan instellen of je de toepassing ervan wenst of niet. Loks met uitgeschakelde ABC of met (oude) decoders van merken die het systeem niet ondersteunen rijden gewoon door. Dat is uiteraard een nadeel behalve wanneer een lok bedoeld is om louter te rangeren of om als lichterhulp op te treden. In die gevallen moet hij toch voortdurend onder de hoede van een bestuurder staan en die zal dan wel zelf netjes de verkeersregels volgen, of niet...


 

INFO

Je werkt met een Piko digifern systeem zie op je site. Wat ik denk dat de goedkoopste oplossing is, is Koploper via de PC en terug/bezetmelders gebruiken voor je automatisering. Stuk goedkoper en een stuk eenvoudiger, en vooral universeel, geschikt voor alle type DCC decoders.

Alleen de waarheid ligt in het midden.