Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

72441

Gestart door n/a, 28 mei 2005, 02:41:42 AM

n/a

Hallo,

Wij zitten thuis met een probleem met het aansluiten van 72441, overal in de boekjes staat dat je er module k83 of een module 72720 voor nodig hebt om het afremmen van de module 72441 te kunnen  bedienen. Is het echt nodig zo"n k83 of een druksysteem te gebruiken?
Een ander probleem is dat we de onderbrekingen en bedrading aansluiten aan de baan en 72441, de treinen gewoon doorrijden, hoe moeten we de seinen dan juist aansluiten aan die module en of de baan? en is er een verschil in aansluiten van de verschillende types van signalen naar de 72441 ?
mvg,

het zijn mssh stomme vragen maar we hebben zo al wel bepaalde dingen laten mislopen


n/a

citaat:
Geplaatst door beemer

Hallo,

Wij zitten thuis met een probleem met het aansluiten van 72441, overal in de boekjes staat dat je er module k83 of een module 72720 voor nodig hebt om het afremmen van de module 72441 te kunnen  bedienen. Is het echt nodig zo"n k83 of een druksysteem te gebruiken?



Ja, je hebt iets nodig om het sein van veilig op onveilig te kunnen zetten, en daarmee dus ook de afrem module te activerem of te deactiveren. Dus dat iets is een K83 of een 72720.

citaat:

Een ander probleem is dat we de onderbrekingen en bedrading aansluiten aan de baan en 72441, de treinen gewoon doorrijden, hoe moeten we de seinen dan juist aansluiten aan die module en of de baan? en is er een verschil in aansluiten van de verschillende types van signalen naar de 72441 ?
mvg,
het zijn mssh stomme vragen maar we hebben zo al wel bepaalde dingen laten mislopen



Aleen de treinen met de juiste decoder zullen netjes afremmen en stoppen bij het gebruik van deze module. Hoe het moet worden aangesloten staat heel duidelijk omschreven in de gebruiksaanwijzing, er is geen verschil tussen de verschillende signalen. De module kent twee seinbeelden n.l. Rood (is afremmen, stoppen) Groen (is optrekken, of doorrijden)

dikken

Hoi beemer,

je kunt ook de afremmodule zelf bouwen. Kijk daarvoor eens op volgende sites:
//www.marklin-users.net
//www.floodland.nl/trein

Deze afremmodules kunnen geschakeld worden met of zonder k83. door een van de twee blauwe draden kortstondig aan de massa te leggen wordt de relais geschakeld. de ene blauwe voor rood, de andere voor groen. je moet zelf wel testen welke blauwe draad voor welk kleur is.
Ik heb ze zelf ook op mijn baan en ze werken perfect. Kostprijs aan materiaal ongeveer 6 euro ( 1/10 van de aanbevolen marklin prijs).
Probeer eens je module te schakelen met een gewoon bedieningspaneel, moet m.i. moet dit ook lukken.
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

laurens66

Mischien ben ik een beetje boel laat met mijn reactie, maar je weet maar nooit: http://www.freewebs.com/modelspoor/afremmodule.htm

Mijn kloon, ik ben er nog mee aan het experimenteren