Schaarste in modeltreinen: illusie of realiteit?

Gestart door cyberbeast, 16 juli 2009, 20:50:28 PM

swa

Wat het mag kosten heb je uiteraard zelf in de hand!
Niemand zegt inderdaad dat je elke nieuw uitgebrachte lok moet kopen!
Bovendien kan je een heleboel besparen met zelf de handen uit de mouwen te steken.  Als je "N" rijd, zoals ik, heb je nieuw niet veel keuze, en ga je automatisch tweedehands "winkelen". Daarbij komt dat de belgische modellen in "N" (bijna) niet te vinden zijn, dus koop je een (meestal goedkopere) andere lok met een grotere oplage, en verbelgischt hem daarna.
Dat spaart je meteen een flinke slok op de borrel. Ik weet wel, dan heb je niet altijd de tot in de puntjes gelijkende versie, maar je h?bt er wel ??n! Ik heb op die manier op het jaartje dat ik nu bezig ben toch al twaalf belgische loks bij elkaar, waarvan er slechts drie "origineel" zijn, de rest dus zelf aangepast. De meesten hiervan zijn trouwens niet in de handel te krijgen in "N"!
Het bedrag dat ik daarvoor heb uitgegeven valt best mee hoor! Als ik de nieuw-prijzen bekijk, heb ik al h??l veel geld verdiend op die tijd! Maar dat is natuurlijk mijn benadering van het fenomeen "duur", ieder zal wel zijn eigen waarheid in pacht hebben zeker, en wie ben ik, om te denken dat ik "goe bezig" ben?! Aan allen toch veel plezier met het vergaren, duur of niet duur, het blijft onze hobby.

Gerolf

Als men mij 10 jaar geleden zou gezegd hebben dat ik nu een 50-tal locs zou hebben, zou ik hen gek verklaard hebben. Het is vooral tweedehandsmateriaal, en vele stukken hebben nog "bewerking" nodig.
Toen (en nu nog) wou ik vooral een mooie baan bouwen, rollend materieel zou ik "onderweg" wel vinden en aanschaffen als ik het leuk vond en mijn beurs het toeliet.
Ik vind dat er heel wat wordt aangeboden, ook nieuw. Stoomlocs, dat is een ander paar mouwen. Die lijken de laatste tijd minder uit te komen (of wil ik er gewoon meer vinden?)
Ik kan me voorstellen dat materieel voor TPIII en vroeger stilaan inderdaad voor de "happy few" wordt. De nieuwere generatie kiest immers voor "hun" tijdperk, V en VI dus. Dit is ook een gemakkelijker tijdperk voor de fabrikanten: strakkere vormgeving, minder losse details aan de buitenzijde, ...
Anderzijds: onze hobby vergrijst al een tijdje, hobbyisten en verzamelaars overlijden en hun spullen worden via veilingen e.d. verkocht. Vaak gaat het over gedateerde modellen, maar je vindt toch ook meer en meer kleinseriemodellen aan aanvaardbare prijzen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Wel Gerolf ik heb voor jou, ook voor mezelf trouwens, goed nieuws. Deze middag was ik bij jocadis voor een motor voor mijn type 10, en ze hebben mij verteld dat alle stoommodellen terug gaan uitkomen in bouwpakket, dus niet enkel type 44 maar evengoed al de andere. De eerste zouden al eind dit jaar moeten uitkomen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

dgrr57

citaat:
Geplaatst door janjozef

Wel Gerolf ik heb voor jou, ook voor mezelf trouwens, goed nieuws. Deze middag was ik bij jocadis voor een motor voor mijn type 10, en ze hebben mij verteld dat alle stoommodellen terug gaan uitkomen in bouwpakket, dus niet enkel type 44 maar evengoed al de andere. De eerste zouden al eind dit jaar moeten uitkomen.

Jan


[:p][:p][:p][:p][:p]ik zie al een type 15/16 op mijn moduleke rijden[:p][:p][:p][:p]

Gerolf

[:0] Ik ben benieuwd of het Andr? lukt [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

T03

Ja ik ook, want bij Andr? kan het soms lang duren[:(!]
vooraleer iets tijdig beschibaar is.
SpGr[;)]
Marc

citaat:
Geplaatst door Gerolf

[:0] Ik ben benieuwd of het Andr? lukt [8D]

"I have a train riding in my brain"

JanD

RWA en Gerolf,
In jullie betogen kan ik me zeer vinden, ik rijd zelf ook " N", en omdat ik graag een baan wilde hebben rond 1920-1930, en dan wel met stoom, ben ik geswitched naar een Engelse baan: De Nederlandse Stoomloc's waren merendeels van Engels ontwerp ( sommigen min of meer " van de plank")zodat ik, wanneer ik een BR 4300 zie rondrijden de fantasie kan hebben dat het " net" een 3700 is. Bovendien, met een beetje geduld, kan je een heleboel loc's, rijtuigen en wagons voor een heel acceptabel bedrag tweedehands aanschaffen. Nadeel van tweedehands " N" is wel, dat digitaal rijden dan wel en probleem wordt cq een kostbare zaak wordt, zeker als je een technische kluns bent als ik.
Maar dat is allemaal een kwestie van goesting, denk ik: ben je een beetje nostalgisch aangelegd, en val je op stoom, dan wordt het kostbaar of niet-Belgisch/Nederlands, of je gaat met de tegenwoordige tijd/mainstream mee, en dan is er voldoende keus, ook in " N"!
JanD