Zelf autoweg maken

Gestart door schumim, 11 juli 2009, 21:51:51 PM

schumim

Ik heb een soort triplex liggen van ne mm of 3, dat ze vooral gebruiken bij slaapkamers de rug van de kasten, onderkant van lade.

Nu zo ik willen zelf een autoweg ontwerpen naar mijn zin op mijn toekomstige treinbaan, die binnenkort zal vorm krijgen, op de tekentafel.

Mijn bedoeling is om dan onder deze platen al een groef te voorzien voor eventueel car systeem van Faller later aan toe te voegen.

Maar hier komt mijn probleem, ik kweet geen afmetingen van de rijweg. Weet er iemand deze maten. Maar dan van zoveel mogelijk bv: rondpunten, soort autosnelweg, stopstreep, haaientanden, fietspaden.

Alvast bedankt voor de hulp.

ps heeft er iemand dit al eens geprobeerd eventueel tips zijn welkom.

Klaas Zondervan

Als ik zo iets wil weten dan ga ik naar buiten met een meetlint.[8D]

ysbeer

Tenzij je een grote ruimte ter beschikking hebt zul je straten een zeker een autoweg niet op schaal kunnen maken.
Veel beter is het om wat te proberen met een paar auto s
Probeer een beetje in verhouding te blijven,dan zul je zien dat het niet zo erg nauw hangt.
Bijna niets op de modelbaan is 100% op schaal.Dus beter in verhouding goed dan op schaal.
Denk er steeds aan
Het behoeft niet echt te zijn,als het maar echt lijkt.

Asfaltwegen maak je heel mooi(vind ik)door hardboard aan de glim kant mat zwart te spuiten.
Nadat het GOED droog is er met een doek DROGE gips over heen te wrijven.
Er onstaat dan een echt lijkend asfalt look.
wim

INFO

Maar daarvoor moet je dan wel naar buiten, en moet je hetzelf doen. Toch veel makkelijker als een ander dat voor je doet en dat van achter je toestenbord en voor je monitor dat kunt overnemen.

Ik zou persoonlijk graag een kleintje willen maken, kan iemand mij vertellen wat ik daarvoor nodig heb?
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door INFO
[
Ik zou persoonlijk graag een kleintje willen maken, kan iemand mij vertellen wat ik daarvoor nodig heb?



Dat is niet moeilijk,de grootste boerenl.... kan het.[:p]
wim

Jurgen

Ik wil toch even laten weten dat voor het Car System de draad eigenlijk niet te diep mag steken. Anders blijven je auto's nog stil staan.

Volgens wat ik gelezen heb op het internet moet je de draad bovenop of in een klein groefje leggen. Nadien wegwerken met een splinterdun laagje gips en dan de baan schilderen.
Enkel zo krijg je het beste contact.


Je vraag over de afmetingen lijkt mij ook beetje belachelijk. Iedere rotonde heeft zo wel zijn eigen afmetingen en ook niet alle straten zijn even breed. Kruispunten zijn er ook in alle soorten en maten. Autosnelwegen kan je dan weer gewoon maken aan de hand van een gewone straat, dit is net als 2 straten naast elkaar. En een fietspad, dat vind je toch wel terug in je dorp of stad. Ga op het fietspad staan en doe een stap voorwaarts. Dat is ongeveer 1 meter en dan heb je de afmetingen ook h?. Voor een straat doe je net hetzelfde. Bij een oversteekplaats let je op het verkeer en als je kan oversteken neem je stappen van ongeveer 1 meter en je telt het aantal stappen.

Een stopstreep lijkt me nog het makkelijkst, daar ga ik geen uitleg over geven.
Voor haaietanden probeer je eerst op een stukje papier en je zet er een autootje bij.

Laat je fantasie een keertje werken en het zal wel lukken.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

marctje

citaat:
Geplaatst door INFO
Ik zou persoonlijk graag een kleintje willen maken, kan iemand mij vertellen wat ik daarvoor nodig heb?



MIJ [:D][:D][:D][:I]
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

modelbaanHO

Op het internet vindt je wel wat informatie over de breedte van rijstroken. Onder andere een pdf document van het BIVV in opdracht van het Brussels gewest.

Tik in google volgende zoekopdracht: "dimensionering van rijstroken" in en dan zou de link bovenaan bij de resultaten moeten staan.

Lukt het niet kan je mij altijd een PM sturen, dan mail ik het betreffende document wel door.


Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

hobbyist

als je kijkt op de site van faller weet je direcht welk breedte zij aanhouden van de wegfolies die zij verkopen

schumim

citaat:
Geplaatst door hobbyist

als je kijkt op de site van faller weet je direcht welk breedte zij aanhouden van de wegfolies die zij verkopen




Ik heb al tweemaal gekeken op de site van faller, maar vindt het niet voorlopig.

Greetz,

Klaas Zondervan

Ik zie het ook niet. Ze vertellen zelfs niet hoeveel lengte je krijgt voor je geld.

Peter

In de Faller katalogus staat dat de rijbanen 30 cm lang zijn. Helaas, geen breedte.
Volgens mij doe je er beter aan zelf rijbanen aan te leggen. Voor grote wegen zou ik als standaard 75 mm nemen (zoals trouwens de meeste zelfklevende rijbanen die in de handel te koop zijn. Voor kleinere zou ik 60 mm nemen.
Faller heeft alles wat je nodig hebt om vrij te werken, te beginnen met een elektrisch freestoestelletje (werkt heel goed) rijdraad, plamuur, straten verf en wegmarkeringen (afwrijflijnen enz)
Het systeem, ik heb het zien werken in Duitsland op de Schwarzwald-modellbahn in Hausach, werkt perfekt. zelfs computersturing is mogelijk.
Met vriendelijke groeten
Peter

hobbyist

Volgens een oude cataloog van Vollmer uit 97/98 is een straat in HO 8 cm breed. Een autostrade met 2 rijvakken in iedere richting kun je wel iets breder nemer.

ysbeer

Ik heb hier boven al zo iets gezegt
Een autoweg,en zelfs een brede straat op schaal is geen gezicht op een modelbaan,alleen bij een heel grote(en dan echt groot)zou het kunnen.
Ook b.v een voetbal veld op schaal,geen gezicht.
Kies het compromie en wees gelukkig
wim

Riny

Beste Schuimim,

Kijk eens even hier, http://www.modelspoorh0.nl/fcs1.htm
Op de demo testbaan liggen ze dichter bij elkaar en is dus anders als de gemaakte tekeningen.
De tekeningen zijn de juiste maten voor een goed verloop van het FCS.