Welk soort printer voor etswerk?

Gestart door Gerolf, 07 juli 2009, 16:20:21 PM

Gerolf

Ik heb wat een probleem bij het afdrukken van transparanten voor het etswerk:

Inktjet: gebruik ik momenteel. Behoorlijke zwarting, maar de inkt "kraakt": bij grote vlakken ontstaan er haarscheurtjes.
Laser: heb ik (nog) niet, geeft mooi egaal vlak, maar donkergrijs. Dit kan je na-zwarten met OI-inkt, maar echt eenvoudig is dit niet.
Kopieerapparaat: idem als laser, maar vervormt. Je moet trowuens nog een origineel op papier drukken, waardoor je ook al een foutmarge krijgt.
ALPS-printer: (de reden waarom ik de vraag stel) geeft die een goede zwarting? Nadeel: niet meer te koop.

Ik overweeg de aanschaf van een laser, maar misschien is een ALPS beter?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kees-Jan

Zat er ook al aan te denken mocht ik met etsen gaan beginnen.

Met een APLS kun je natuurlijk op een decal vel zwart printen maar dan blijft natuurlijk de drager ook rond het zwarte zitten.

Kees-Jan

Gerolf

Met een ALPS kan je toch op een transparant printen, of niet?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kees-Jan

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Met een ALPS kan je toch op een transparant printen, of niet?



wat bedoel je met transparant? een decal vel?

Kees-jan

NB ALPS achtige printers zijn gewoon nog nieuw te koop ergens in Nieuw Zeeland (ik ga er ??n bestellen voor op reserve).

Gerolf

Transparant = kunststof, zoals voor een overhead-projector.

Nieuw-Zeeland?? betaal je jezelf dan niet blauw aan verzendkosten?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kees-Jan

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Transparant = kunststof, zoals voor een overhead-projector.



Ik durf het niet te wagen om er een overhead sheat doorheen te jagen.

Maar.....hoe werkt het etsen dan precies?

Kees-jan

Kees-Jan

Nieuwe printer incl. tax en vervoer ongeveer 800 euro.

Kees-Jan

Gerolf

"Hoe werkt het etsen" is een lang verhaal. Kijk op mijn website, in oude MSM's, ...
Waar ik de transparanten voor nodig heb: Belichten van een lichtgevoelige laag op de messingplaten. Op de transparant zit dan een masker, dat het licht op de zwartbedrukte plaatsen tegenhoudt.
Dat zwartbedrukte deel moet dus echt volledig zwart (=lichtdicht) zijn.
800? ? [B)] Een laser kost een derde ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kees-Jan

citaat:
Geplaatst door Gerolf

"Hoe werkt het etsen" is een lang verhaal. Kijk op mijn website, in oude MSM's, ...
Waar ik de transparanten voor nodig heb: Belichten van een lichtgevoelige laag op de messingplaten. Op de transparant zit dan een masker, dat het licht op de zwartbedrukte plaatsen tegenhoudt.
Dat zwartbedrukte deel moet dus echt volledig zwart (=lichtdicht) zijn.



dus een decal er overheen plakken, belichten en daarna de decal er af halen zou een optie kunnen zijn?

Kees-Jan

Gerolf

Nee, want je moet twee perfect uitgelijnde maskers langs elke kant van de metalen plaat hebben.
Ik denk niet dat zoiets met decals kan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kees-Jan

Okay. Wat voor soort/merk overhead sheat zou ik moeten kopen hier om het voor je te proberen?

kees-jan

MARKLINRIJDER

Gerolf, mij lijkt het beste de laser printer.

Ook het goedkoopste.  Wel naderhand met chinese inkt de toner vol laten zuigen.

Groetjes,

David

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

Okay. Wat voor soort/merk overhead sheat zou ik moeten kopen hier om het voor je te proberen?
Ik vermoed eentje dat geschikt is voor laserprinters/kopieerapparaten. Die kunnen tegen kortstondige hitte.
Zeker geen transparant voor inkjet-printers!

Ik ben benieuwd naar het resultaat, en of dat enorme prijsverschil met een laser de moeite kan lonen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ludwigdc

Voor mijn etswerken messing of printen gebruik ik een gewone HP laserprinter in combinatie met plasticfolie A4 formaat speciaal voor lasers. De folie moet tegen de warmte kunnen.
Enige nadeel dat ik ondervind is dat bij dubbelzijdige printen of bij messing werkstukjes de ontwerpen niet te groot mogen zijn. Bij een formaat groter dan A5, druft er verschillen optreden van een paar tienden/milimeter, bij het uitprinten van beide zijden ten opzichte van elkaar.Onnauwkeurigheid van de printerresolutie denk ik.
Het zwart van de laser is niet echt koolzwart dekkend, maar bij mij toch ruim voldoende om de lichtbak te doorstaan.

Ludwigdc
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

Kees-Jan

Zal morgen eens een paar vellen gaan kopen om te testen Met de alps. Mijn eerste etswerkje zal ik dan kunnen laten etsen.

Kees-Jan