Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

kennismaking en Brits--n spoor

Gestart door JanD, 06 juli 2009, 14:58:54 PM

JanD

Beste Mensen,
Wonend in NO-Nederland word ik toch graag lid van dit forum (na een tip van "Saraan" dat dit zo'n leuk forum is). Ben momenteel bezig met een opruiming van materieel en reorganisatie van mijn baan. Van gemengd Duits/Engels ( epoche 2) naar puur Brits. Ik blijf voorlopig( todat het goudboompje vrucht gaat dragen) analoog rijden omdat het ombouwen van mijn pakweg 16 loc's naar Digitaal me wat te begrotelijk
wordt. Gelukkig heb ik op dit forum gezien dat ik niet de enige op dit forum ben die een Engelse Stoom-kick heeft!
groet, JanD

janjozef

Welkom Jan, en inderdaad er zijn er meerdere met een liefde voor britse treinen, in mijn geval stoomlocs. Uiteindelijk is het een schoon eiland, alleen de britten zijn er teveel aan

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Welkom op ons forum, Jan [8D]
Schaal N en Britse epoche 2 - wat een optie [:0]
Is er veel materieel in de handel? Of eerder tweedehands en zelfbouw?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

JanD

Heren/Collega's:
Dank voor het hartelijke welkom! Meestal niet zo fijn gedetailleerd
als veel Duitse machine's, maar wat vervuild en in " N" is er meer dan genoeg te koop aan stoomloc's, goederen-en personen-wagens/rijtuigen. Maar het loont wel de moeite veelvuldig op de bekende verkoop-sites rond te hangen! Momenteel is er nogal wat aanbod van een mij niet eerder bekende (klein-)producent: Union Mills. Bij jullie in Belgie toevallig wel bekend?
groet, jand

patatje70

ik ben hier wel nogal een lezer en minder een "poster", maar in ieder geval welkom op dit mooie forum en hopelijk mogen we veel leuke dingen van je bewonderen..

Gr. Wim

Roderik

Welkom Jan.
Ik vroeg me af hoe je Duits en Engels combineert want qua modelbouwen op zich zijn dat 's ijns inziens de meest uiteenliggende benaderingen van modelbouw:
Duits: Neem een Multiplexplaat van 18mm en leg daar zoveel mogelijk sporen op. Landschapsbouw is spijtig genoeg een noodzaak.
Brits: Maak een ongelooflijk landschap en leg daar (als het dan echt moet) 1 enkelsporig lijntje tussen.

Even een vraag: in je intro spreek ja van analoog rijden. Da's iets wat me al een tijdje opvalt: Britse modelbouwers hebben nog steeds een stiefmoederlijke houding tegenover digitaal rijden. Enig idee waarom?
Always be modelling!

JanD

Hallo Roderick,
Wat betreft het verschil tussen Engelse en Duitse banen: de Engelse banen die jij bedoelt ken ik ook wel, en die zien er prachtig uit, maar de site van onze Engelse collega's hebben me ook voldoende geinspireerd om een toch wat groter ontwerp neer te leggen. En waarom ook niet: het spoorverkeer in Engeland is heus niet veel simpeler dan dat op het Vaste Land! En wat betreft de scenery is het allemaal wat eenvoudiger dan dat van de Duitse fabrikanten: Je zult geen " King's Cross als bouwpakket aantreffen. Maar wel, bijvoorbeeld van karton, schitterende arbeidershuisjes, waarmee je voor een appel en een ei een hele wijk kan maken! Wat betreft analoog vs digitaal: In mijn geval heb ik net wat teveel ( schitterende) stoomloc's om een hele switch naar digitaal te maken, bovendien vind ik de hele electronica van Engelse huize nogal simpel, het " seinwezen" is het speelgoed-niveau nauwelijks ontstegen. Ik rijd met twee " oude" Roco-trafo's ( ASC1000 en 2000) waarmee ik een natuurlijke gang op de baan al wat beter kan benaderen.
groet, jand

Roderik

Wel Jand,

Dan zitten we op dezelfde golflengte. Ik prefereer ook liever de arbeiderswoningen en kartonnen modelbouw (Lang leve de appel en het ei!). Een baan kan zeer groot zijn, maar de trein (of tram [:)]) moet nog altijd een plaats hebben IN het landschap en niet een landschap rond een trein.
Always be modelling!