Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * RĂ¼gen kustbaan

Hoofdmenu

verwijderen verf van gebruikte sporen.

Gestart door eddy, 05 juli 2009, 17:38:24 PM

eddy

Dag allemaal,

Een probleem,ik heb een aantal gebruikte flex rails van peco .Zou die graag gebruiken in  een schaduwstation.Maar die zijn verweerd en roestkleurig geverfd.Nu mijn vraag ,met welk oplosmiddel kan men veilig die verf verwijderen,zonder de rails en bielzen te beschadigen,want plooien van de rails gaat niet meer daar de bielzen vastzitten en niet meer verschuiven.

groeten eddy

Rochevalien

Sun liquigel ,dat is een detergent voor in de vaatwasser.We kunnen dat ook voor andere dingens gebruiken natuurlijk,sporen en wissels zijn daar een goed voorbeeld van.
Hoe gaan we te werk? dat spul moet je eerst oplossen in warm water en goed omroeren.Vervolgens leg je de sporen of wissels (uiteraard zonder de aandrijving) gewoon te week.
Je moet wel een recipient (een bakske)hebben dat groot genoeg is om het af te weken object in te leggen.
Dan .....geduld!!!.... en na een weekje kan je al eens gaat zien of er al wat verf loskomt (oplost eigenlijk)Je kan dat proces wat versnelllen door te schuren met een tandenborstel.

Na dit alles kan je gegarandeerd je sporen en wissels hergebruiken en de sporen verschuiven in de biels.Aangesoldeerde draden moet je w?l nog lossolderen.

Gerrit

rixke rail

In een schaduwstation zie je dat toch niet, maakt het dan wat uit ? [}:)]
Maakt dat het alleen niet realistischer ? Zelfs in Uw schaduwstation, zijn de rails verweerd ! Net echt ! [:D]
't Kan ook aan mij liggen, hoor, dat ik er mij mee moei ! [:o)]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Klaas Zondervan

Eric, heb je de vraag eigenlijk wel goed gelezen?

janjozef

De oplossing van Gerrit is ook in mijn ogen de beste, remolie gaat ook en zelfs beter, maar is veel gevaarlijker, ongezonder.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

loco

Speciaal voor de Nederlanders of voor wie boodschappen doet in Nederland (dus ook voor niet-Nederlanders), Sun liquigel is niet in Nederland te koop. Daarvoor moet je in Belgi? zijn. Natuurlijk kan het zijn dat door de masale vraag van treinliefhebbers de supermarktketens onlangs beslist hebben om het product toch in hun rekken te zetten. Dan trek ik mijn woorden in. Laat maar weten.