Weerstandsolderen

Gestart door Gerolf, 25 mei 2005, 21:30:38 PM

Gerolf

Heeft hier iemand ervaring mee?
In een van de eerste Spoorweg Journaals (denk ik) stond er een artikel over deze techniek, met een beschrijving van een zelfgebouwd apparaat. Als elektrode werd hierbij een bijgeslepen koolstofstaaf uit een batterijtje gebruikt. Soms zie je wel eens reclame van dergelijke apparaten in tijdschriften en op het internet.
-Wie heeft praktijkervaring met een zelfgebouwd of een gekocht apparaat?
-Met welke spanning/stroom wordt hier eigenlijk gewerkt?
-Zou een potlood - hard of zacht - als elektrode dienst kunnen doen?
-....?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

#1
Dat potlood zou wel eens erg kunnen gaan gloeien, Gerolf...
Daar is ook klei in verwerkt, dus ik vrees dat zo'n stiften het niet lang gaan uithouden, ze kunnen waarschijnlijk zelfs uit mekaar vallen.
De spanning ligt normaal ergens tussen de 6 en 12 Volt bij een paar amp?res. Je warmt daarmee de te solderen onderdelen op. E?n pool aan de stift, de andere aan het te solderen deel. M.i. kan dat goed werken om vlakken te vertinnen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

loco

#2
Heb je al eens geprobeerd om een potloodbatterij te gebruiken. Nog een scherp puntje aan slijpen en je bent vertrokken.
Met 6 volt moet het je zeker lukken, als je de stroomsterkte maar hoog genoeg krijgt. 120VA bij 6 volt geeft 20 amp?re.
Als de boel maar niet ontploft met zoveel geweld.
Tony, zou jouw ringkerntrafo hiervoor geschikt zijn.
Ik ben benieuwd naar je experiment. Succes
Loco

Gerolf

#3
In SJ 19 (dat was het tijdschrift dus) werken ze met een 10V/10A transfo, en de koolstaaf-elektrode licht op als een laspunt. Ik zie het liever iets 'zachter'. Ik zal eens snuffelen in mijn voorraadje transfo's.
Even tussendoor, eigenlijk off-topic, maar dat artikel in SJ, en vele andere schitterende artikels, was van de hand van Ger Moes: leeft die man eigenlijk nog?
En om mijn eerste vraag te herhalen: heeft er nog iemand praktijk-ervaring?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

#4
Gerolf,
Peter vertelde je al: een 6V, 120VA ringkerntrafo zal het prima doen. Gelijkrichten hoefr ook niet, want je gaat niet ermee prokekteren[;)]
Een eventuele begrenzingsweerstand (zo'n oud ding uit een fysica-labo) zou eventueel ook goeie diensten kunnen bewijzen
Houden jullie ons op de hoogte??
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

#5
Gerolf,
Ik had Loco net aan de telefoon en die vertelde me dat je eventueel een dimmer zocht voor induktieve belastingen, of een Variac.
Als ik het goed heb zit er zoiets in het kit-gamma van Velleman.
Maar diezelfde firma importeert en verdeelt hier ook regeltrafo's (als die Variacs van ADB) uit China. Een type van 500 Watt is niet duur zover ik me herinner en is duidelijk betrouwbaarder dan een dimmer.
Een toerke doen bij de elektronikaboeren zal je zeker verder helpen!

De stroomsterkte is niet moeilijk te berekenen: meet de weerstand van de koolstaaf, en lees de "wet van nonkel Ohm" nog eens door. De zelfinduktie van de trafo is t? laag om bij 50 Hz van een impedantie te kunnen spreken. Maar diens inwendige weerstand zal de stroom vanzelfsprekend helpen beperken. Met een te lage weerstand kan je trafo gaan gloeien ipv de koolstaaf[V]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

bartie

#6

Multifunctionele dimmer (Velleman) K8028:
-Microcontroller tecnologie. 13 verschillende functies zoals: impulsschakelaar, gewone dimmer,trappenhuisautomaat, langzaam aan en uit, intervaltimer,snelheidsregeling voor ventilatoren,enz...
-Geschikt voor zowel resistieve als inductieve belastingen.
-Automatische uitschakeling van de module, bij een te inductief gedrag van de belasting of nullast ddor een geavanceerd beveiligingstechniek met foutindicatie. Kan van op meerdere plaatsen bediend worden door het eenvoudig parallel schakelen van de drukknoppen.
-2 vertragingstijden, aan te leren volgens de simulatiemethode, elk van 5sec. tot 2 uur.
-Geheugen is beschermd tegen spanningsonderbreking. Voorzien van zekering en functie selectietoets. Voorzien van ontstoringsnetwerk volgens de EN normen.

Afm.:100 x 82 x 36 mm
Max. belasting:2,5A (300W/120V-600W/230V)
Automatische netfrequentiedetectie:50 of 60 Hz
Netspanning:110-125V of 220-240 Vac,50 of 60Hz

Prijs:34,95 euro

Voila, zo staat het in het boekje van Velleman kits.[:)]

Groetjes, Bart.

Gerolf

#7
Conrad heeft een straffere, eenvoudigere en goedkopere dimmer, die ook geschikt is voor inductieve belastingen - ze hebben het in de beschrijving zelfs speciaal over solderen:
//www.conrad.be, artikelnummer 130004 - 8B, 1200W dimmer voor slechts ?16,50
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

#8
Het proberen waard, voor de prijs. Maar van een regeltrafo heb je ?cht een leven lang plezier; je kan hem ook gebruiken om hardnekkige defekten op te zoeken want je kan de spanning vanaf 0 Volt opregelen tot max.
Op de trafo zou ik alleszins een lamp van 21Watt aansluiten, om de dimmer steeds een belasting te laten "zien". Anders kan die doorklappen!
Nog beter is het een 230V/100W-lamp gewoon aan de uitgang van de dimmer te schakelen (parallel aan de primaire van de trafo) zodat die STEEDS een weerstandsbelasting ziet.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

DelticPower

#9
Hallo weerstandsoldeerders, ik gebruik hiervoor de koolstaven uit een platte batterij (zitten er drie in). Deze voor gebruik met een gasbrander (in de buitenlucht) roodgloeiend stoken om de schadelijke stoffen eruit te branden. Daarna met een puntenslijper een beetje aanpunten, werkt perfect.
Mijn trafo levert 5 volt. Stroomsterkte weet ik niet, maar de windingen zijn 2x3 mm. Komt uit een oude computer (maingrame).
Als bedrading gebruik ik startkabels voor een auto.
Groeten van Jan

DelticPower

#10
Gerolf,

Weerstandsolderen werkt perfect om bv twee plaatjes messing op elkaar te solderen zonder dat er tin in het zicht komt.
Sla een klein stukje tinsoldeer (harskern) plat en leg dit tussen de twee messing deeltjes. De mindraad aan een metalen ondergrond,bv een blok of plaatje aluminium. De plus aan de koolstaaf. Koolstaaf op de teverbinden onderdelen zetten, dan de stroom inschakelen. De punt van de koolstaaf wordt roodgloeiend en de tin smelt. Eerst de stroom weer uitschakelen (bv voetschakelaar) voor je de koolstaaf terug haalt. Werkt perfect, alleen niet te veel tin gebruiken.
Als je de koolstaaf terug trekt met de spanning erop trekt deze een vonk en zal het werkstuk inbranden.[:(]
Groeten van Jan

Peter

#11
Vroeger (misschien nog) verkocht Paul Bellon komplete weerstand-soldeer apparaten. Hij was er ook altijd mee bezig op beurzen, om zijn treinstellen te solderen.
? propos: heeft er iemand nog van iets Paul gehoord. Mijn laatste paar E-mails zijn niet beantwoord. Zal hem na onze reis (vertrek op zaterd.) eens bellen.
Met vriendelijke groeten
Peter

doomslu

#12
citaat:
Geplaatst door Peter

? propos: heeft er iemand nog van iets Paul gehoord. Mijn laatste paar E-mails zijn niet beantwoord. Zal hem na onze reis (vertrek op zaterd.) eens bellen.

Heb hem twee weken geleden gezien in St-Niklaas. Ik verwacht dat hij dit weekend in Arlon zal zijn.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

#13
Twee dingen zijn mij ingefluisterd de laatste tijd:
- een kennis van me gaat op zoek naar een tweedehandsapparaat voor mij [8D]
- een andere kennis gaat in MSM een artikel schrijven over weerstandssolderen [8D]
Ik kijk naar beide uit [:)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

DelticPower

#14
Gerolf, wat betreft jou vraag over Ger Moes. Hij is overgestapt naar een groter formaat. Zie deze link. Hij staat bij de Crew.
http://www.slimgaugeguild.nl/
Op deze side staat ook het weerstandsoldeerapparaat.
Groeten van Jan