Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Ballast

Gestart door argilla, 25 mei 2005, 10:33:23 AM

eric

Heb je dat spul al eens geprobeerd dat stratenmakers tegenwoordig onder de klinkers leggen ? (Te koop bij bouwmaterialen firma's)
Als je dit zeeft met verschillend zeven dan heb je balast voor schaal G t/m Z in echte natuursteen.

Groetjes
Eric

tonycabus

H???![:0] Wat voor "spul" is dat, Eric[?][?]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

BD1701

Ik had ook een vraagje i.v.m. ballast, ik wil namelijk een treinlading nieuwe ballast namaken, zoals ze ook in werkelijkheid versporen over gans ons landje. Ik heb even gekeken op de website van Woodland Scenics en ik opteer om gebruik te maken van B81, alhoewel ik twijfel als dit een niet te felle kleur is. In het ander geval opteer ik om B82 te gebruiken, maar is dit dan niet te donker grijs? Want ja, die ballast zal ongetwijfeld wat verdonkeren, nadat deze gefixeerd is he? Wat denken jullie dat de beste keuze is?
 

Gerolf

citaat:
Geplaatst door tonycabus

H???![:0] Wat voor "spul" is dat, Eric[?][?]

Ik denk dat hij het over 'stabilis?' heeft ... en het is misschien bruikbaar. Ik had er in ieder geval nog nooit aan gedacht ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Nee, geen stabilis?. Tegenwoordig gebruiken ze een soort fijn pikzwart grind. Geen idee wat het echt is. In ieder geval is het voor klinkers leggen niet geschikt! Ze hebben dit gebruikt in het dorpscentrum hier, de klinkers zijn al 3x herlegd en het ligt er weer bedroevend bij.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

eric

Inderdaad, het is zoals Havoc beschrijft,
Stel je voor dat dit gruis is van steenbrekers bedrijven die de balast maken voor het grootspoor. Dan zouden we pas echt goed bezig zijn.
Dat de klinkers ervan verzakken komt dan van pas.
Recycleren dan maar dat spul.


Groetjes
Eric


karthuizer

Maar is dat geen zwart spul? Dan ben je daar toch niet zoveel mee om als ballast te gebruiken.

argilla

Heb ondertussen "echte grijze grint "0.5-1.00mmm ( via conrad is dit goed ??). Maar [?] is dit wel veilig voor de tandwielen in de locs. Misschien toch eens vragen op dit forum, wat onze collega's hiervan vinden. Voordelen en nadelen ??[8D][8D]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

ricky56

Een andere goede brand van Ballast is die van GPP (Guy Plassiard Productions) uit Frankrijk. Zeer fijn ballast, verschillende kleuren, en kan ook de kleur modificeren met acrylwerf (Palmer, Vallejo, ezv.).

GPP kwam in Mechelen bij de laatste MSM tentoonstelling. Guy Plassiard produceert ook andere producten om scenery te maken.


Vriendelijk,

Ricky.

eric

Het gene dat ik gebruik kost niks h? mannekes. Alleen wat tijd
Op straat,(wegenwerken)de tuin, heide, weide en noem maar op, vind je heel veel bruikbaar spul en dan de tips nog van De Pijl.
Bij woodland enz betaal je toch vlug 10 euro voor een bus strooimateriaal.

Groetjes,

Eric
(msv Post B)

argilla

Nog een tip, naar het schijnt heel goede resultaten. Kattebakgrit ziften met zift 1.0 mmm. Deze hoop overgieten met een brandspiritus of aanmaakvloeistof ( buiten in ton , of course) en na bakken ......schijnt verbluffende imitatie slakgrind te zijn.
Gekregen tip van een lid van onze club.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

marctje

citaat:
Geplaatst door argilla

Nog een tip, naar het schijnt heel goede resultaten. Kattebakgrit ziften met zift 1.0 mmm. Deze hoop overgieten met een brandspiritus of aanmaakvloeistof ( buiten in ton , of course) en na bakken ......schijnt verbluffende imitatie slakgrind te zijn.
Gekregen tip van een lid van onze club.

best wel doen voor de kat er gebruik van maakt want anders heb je een verweerd en geurend uiterlijk.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Gerolf

... en ook niet doen terwijl de kat er op zit [}:)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Eric stuurde me wat foto's van zijn "ballast" en die plaats ik hier even.







Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

eric

H?,

bedankt Tony

Groetjes

Eric