Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

tractieprobleem loc type 16 (M

Gestart door BD1701, 24 mei 2005, 22:49:46 PM

BD1701

Beste forumgenoten, ik heb een probleempje i.v.m. de tractie van ??n van mijn 3 locs type 16 (NMBS) van m?rklin. Deze drie zijn allemaal omgebouwd naar gelijkstroom, maar bij ??n klopt er volgens mij iets niet (denk ik) namelijk dat deze maar de helft zo rap rijd dan de andere (als ik de trafo volledig openzet). Ook is het zo dat hij bij heel lage snelheid bij wissels durft stil te vallen. als ik de trafo iets meer opendraai vertrekt hij dan wel weer, maar dit heb ik bij mijn andere locs van dit model niet. Ik moet er ook wel bij vermelden dat na enige tijd rijden hij precies meer goesting heeft om sneller te gaan rijden, terwijl ik de trafo niet verander? Wat is hier het probleem, hoe kan ik dus een constanter rijgedrag verkrijgen? Hoe los ik dit op? Wat mij wel opgevallen is bij het opendoen van de loc, is het feit dat er bij de ene loc 2 draadjes naar het wielstel gaan, van stroomafname, en bij de andere maar ??n?

Alle info om dit probleem op te lossen is welkom, alvast bedankt

Bjorn
 

Steven86

Beste Bjorn,

Welke decoder heb je in gebruik in die omgebouwde loc? Bij eerste lezing van je probleem denk ik spontaan aan iets (instelling) met de decoder...

Break302

Dag Bjorn

Ik denk dat het probleem op het anker zit !
Ik zou de motor eens open maken en de anker eens zuiver maken !
Negen kansen op tien is de collector dicht geslipt met het stof van de kooltjes !
Verander gelijk ook de kool borsteltjes ,en geef een minimum aan olie op het anker asje ! Vooral aan de kooltjes kant zeer zuinig met olie omspringen !
Die tweede draad (bruine) kun je ook zelf bijplaatsen, die zit op het zogenoemde Federblech vast en geeft een beter massa contact rechtstreeks op de wiel assen !

Groetjes Jos Break302

dikken

Heb je de ombouw zelf gedaan? Indien ja, dan veronderstel ik dat ze alle drie op dezelfde wijze zijn omgebouwd. Heb je het niet gedaan, vergelijk dan alle drie de locs en zie wat het verschil is tussen de twee goede en die ene minder goede. Zoals je zelf zegt heb je bij die ene twee draadjes lopen. Dit verlaagd de weerstand waardoor de stroomdoorvoer beter is. een te overtollige smering zou ook aan de basis kunnen liggen. Te veel olie vervuild het anker zodanig dat er een grotere weerstand ontstaat en de rijeigenschappen er ook op achteruit gaan.
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

tonycabus

Ik heb zo maar ??n zestien, en had ook zoiets. Hij had nl. NOOIT gereden en daardoor was de collector geoxydeerd. Poetsen, tandwielen allemaal gedemonteerd en gepoetst, en dan z?????r spaarzaam gesmeerd, loopt nu beter!
Maar krijgt nu een hoogvermogen-magneet en anker.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

BD1701

Oke, ik ga de loc even opendoen en het kanker proberen te reinigen, hopelijk is dit geen al te moeilijk werkje. Met wat reinig ik best het anker enz. ik dacht aan wasbenzine?

Alvast bedankt voor alle info
 

BD1701

Voila, net even mijn type 16 grondig onder handen genomen, zoals jullie gezegd hebben, motor open gedaan, anker en behuizing grondig gereinigd (was zeer smerig, vuil zwart stof e.d.) klein beetje olie aangedaan en terug gemonteerd. De kooltjes heb ik gereinigd, omdat ik geen nieuwe liggen had. daarna terug alles perfect gemonteerd en getest, en ja hoor, hij rijd opmerkelijk beter en rapper dan voordien. Kan nu ook een lage snelheid constant aanhouden, dus perfect gelukt, dankzij jullie hulp.
Je ziet maar waarvoor dit forum allemaal goed is he!

Bedankt

Groeten Bjorn
 

n/a

Ja dat is het nadeel van dit soort motoren. Je moet ze af en toe schoonmaken. Schoonmaken en onderhoudt plegen worden weleens vergeten.

Daar staat tegenover dat dit type motor bijna onverslijtbaar is. Elk type motor heeft zijn voor en nadelen.


Steven86

Haha [:)]. Blij te lezen dat het probleem is opgelost.

En ik die dacht dat stap ??n van elke ombouw begon met 'Reinig eerst de motor nu de loc toch open ligt' [;)] Ik zat al in de richting van de decoder te zoeken...

Dus, gouden tip: voor elke ombouw de motor reinigen, dan kan je problemen daarmee van in het begin uitsluiten