Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Electrofrog Peco wisseltongen contacten

Gestart door T03, 18 juni 2009, 00:47:15 AM

T03

Hallo Iedereen,

Nu mijn schaduwstation af is, met insulfrog wissels, en bezig ben met het bovenverdiep zit ik met een vraag.
Volgens wat ik "ons" magazine (nr49)artikel van J.Timmermans, heb gelezen, betreffende de verbinding tussen de scharnierende wisseltong(Electrofrog) wordt deze best uitgevoerd door onderaan aan de lipjes van het scharnier een soepele draad te solderen en vervolgens naar de betreffende rail. Er is ook vermeld, en dat baart mij wat zorgen, oppassen dat je het hele scharnier niet vastsoldeerd !

-Heeft iemand hier ervaring mee ?
-Misschien op een andere manier toegepast ?
-Of niet toegepast ?

Schiet er maar op los;)
Thx
SpGr
Marc

"I have a train riding in my brain"

Michiel

Wel Marc, voor mijn toekomstig project had ik al wat documentatie zitten verzamelen betreffende dit onderwerp. Dit zijn de 3 sites die ik al een tijdje tussen mijn bookmarks heb staan. Ik hoop dat je er wat aan hebt:

http://www.brian-lambert.co.uk/Electrical-2.htm
http://homepages.paradise.net.nz/~rdmurg/clinic/points.htm
http://www.trainternet.fr/Hint6_us.htm

succes!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

T03

Thx Saraan, ik zal deze is uitpluizen.
Hier heb je er nog eentje voor je bookmarks.
http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

ysbeer

Als je geen ervaring hebt in solderen,geen kleine en goede soldeerbout,houdt u verre van het solderen aan beweegbare wisseltongen.
Of dat solderen echt nodig is waag ik te betwijfelen.
Net zo goed of beter werkt,zuinig zijn met verf op de wissels,en een wisselaandrijving die blijft aandrukken is vooral in de stations Veel puls aandrijving staat zonder spanning(electrisch)nogal wiebelig los.
Ik gebruik in mijn station uitsluitend FATHER motoren,die blijven constant de tong aanduwen.
Dat geeft (BIJ MIJ)een uitstekend resultaat.
wim

Michiel

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Ik gebruik in mijn station uitsluitend FATHER motoren,die blijven constant de tong aanduwen.

Hoi Wim,

heb je daar ook een referentie van? Dan kan ik het gebruik dat type aandrijving eens in de overweging gooien. [;)]

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

jacques timmermans


Michiel

Thanks, Jacques! Maar ik vind heel weinig uitleg of specificaties op hun site. Voor mijn toekomstig N-project, met een hoge concetratie aan wissels per vierkante cm, zou ik graag weten hoe groot deze motoren eigenlijk zijn.

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

Ik gebruik imitatie motoren,daar over is al veel(zeg maar heel veel)hier geschreven.
Groot zijn die dingen wel bijna 3 cm rond.
Maar je kunt ze op een behoorlijke afstand van de wissel zetten en dan de kracht overbrengen door middel van stangen.
Niet echt moelijk even goed kijken en hup het lukt.
Kostbaar zijn die imitatie ook niet,als ze nog verkrijgbaar zijn dan kosten ze 3.50 per stuk
Zal eens op de site kijken
Zoek eens op dit forum naar (spiegelbol motoren)
Deltic heeftze gebruikt,en volgens mij ook gerolf.
wim.


argilla

ik begrijp al die reacties niet op de Peco wissels ! Niet wat betreft de insulfrog. Maar wat de elctrofrog betreft..... afblijven niks nadda... aan " solderen " . Ik gebruik al jaren die wissels ( code 75). Zijn simpel en eenvoudig ( en bij mij motor aangedreven) Alleen de twee binnenste railstaven van de wissel isoleren  ( rechtdoor en afbuigend)das al. Trouwens goed lezen van de handleiding kom je al heel ver. Je kan op de motor ook twee micro switches monteren op het deel dat de wisseltongen" niet" aandrijft ( dus niet het oogje) Dat is al jaren een gewoonte omdat te doen bij onze vrienden USA modelbouwers.

Nu ben ik overgestapt van koopwissels naar zelfbouwwissels Poep simpel en gemakkelijk met de mal van Fast Track. Veel slanker en natuurgetrouwer. Ook hier gewoon de binnenste railstaven isoleren  ( niet doorzagen zoals aangeven in de CD van fast Track en geeft trouwens hetzelfde resultaat. Tip komt ook van de USA vrienden)

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ysbeer
Zoek eens op dit forum naar (spiegelbol motoren)
Deltic heeftze gebruikt,en volgens mij ook Gerolf.
Klopt, maar ik heb ze wat "uitgebouwd":
http://meb.gerolf.be/sturing/station/nwissels.htm
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

T03

Dank u voor de reacties mannen.

Argilla, met het isoleren van het puntstuk en solderen van de staven heb ik geen probleem mee. Wat mij zorgen baart zijn de electrische contacten via de wisseltongen die na een tijd (volgens artikel in nr 49)niet meer zouden werken naar behoeven omwille van een slecht of geen contact meer. Ook op verschillende sites wordt hetzelfde voorgesteld, overbrugging van het scharnierpunt. Ik gebruik Pecoaandrijvingen en PL15 microswitchen, misschien wat ouderwets. Uit de reacties begrijp ik dat het probleem opgelost is door bev.een motoraandrijving te gebruiken en zuinig om te gaan met de verf. Bedankt voor de reactie.

SpGr[;)]
Marc
"I have a train riding in my brain"

T03

Ik heb uiteindelijk de verbinding gemaakt met een fijne draad tuusen de twee railstaven. Thx voor de hints.

SpGr
Marc

"I have a train riding in my brain"