Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

grote transformator

Gestart door dikken, 19 november 2004, 17:39:29 PM

Gerolf

Ik heb voor mijn treinvoeding een 400VA transfo gebruikt. Nieuw maar toch z??r goedkoop: een voedingstransfo voor halogeenverlichting (ze verkopen die trouwens ook in zwakeere en sterkere versies).
Die levert een uitgangsWISSELspanning van 11,5 volt bij 35 amp?re. Dat is heel wat - zeker voldoende voor mijn "baantje". Jullie spreken over 16 volt, maar is dat geen gelijkspanning? Eens gelijkgericht en afgevlakt wordt 11,5 volt wisselspanning ongeveer 16v gelijkspanning. Dus waarom die 15v en 18v transfo's ?

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dikken

Gerolf,

een marklin transfo levert onbelast 18V wisselstroom.

greeeetz, Bart
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

tonycabus

Het steeds weerkerende probleem van gelijk- en wisselspanning...
Voor wissels met spoelen kan je wisselspanning gebruiken, maar gelijkspanning werkt ook! Als je dan 16 ? 17 volt DC wil hebben gebruik je idd best een halogeentrafo: diens uitgangsspanning is zoals Gerolf aanhaalt 11,5V om de lampjes een langere levensduur te geven. Gelijkrichten met een flinke elko erover (2200 ? 4700 ?F) geeft je dan 16 ? 17 Volt DC. Goedkoop!
Kiss heeft het daar in zijn tweede aflevering over!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Ai, ik ben iemand het gras voor de voeten aan 't maaien - sorry hoor! [:o)]

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pol De Bard

[}:)][}:)][}:)][;)]

Kiss

Keep It Super Simple

Pol De Bard

Geen probleem, Gerolf! Zo worden de lezezrs al wat voorbereid.
Jij kan trouwens ook wat van elektronika, dus reken ik erop dat je de fouten eruit haalt[;)]
Bijkomende vragen en/of idee?n blijven welkom.
Het warm water wordt niet heruitgevonden, alleen klaar geschonken (hoop ik!)

Kiss

Keep It Super Simple

Havoc

Inschakelstromen van ringkernen kunnen enorm zijn. Die dingen hebben een super lage weerstand. En zelf wikkellen zou ik echt niet doen, er zijn genoeg standaard modellen t vinden. Trouwens, voor niet veel meer geld kan je in electronica zaken simpele voedingen vinden van ongeveer 12V, met kortsluitbeveiliging, schakelaars en al, getest en soms zelf met meter voor spanning en/of stroom.

Langs de ene kant is een grote transfo handig en relatief goedkoper, maar het gelijkrichten en afvlakken van de stromen wordt moeilijker. Ook moet je de boel gaan splitsen in stroomkringen als je de zekeringen binnen redelijke grenzen wil houden. En dan zwijgen we nog van correct gespecifieerde schakelaars/gelijkrichters/elcos/zekeringen.

Verschillende kleine transfos dan weer kunnen problemen geven om de uitgangsspanningen gelijk te houden bij sterk verschillende belastingen.

Elk van de twee keuzes heeft zijn problemen...

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Wat die inschakelstromen betreft: daarvoor heb ik een stukje elektronica ingebouwd voor mijn toch wel ruim bemeten voeding (in totaal zo'n 1200VA!). Het gaat om een zekering-beveiliger.
Eenvoudig gezegd zorgt die ervoor dat de verbruiker erachter eerst een tijdje stroom krijgt via een forse, gekoelde serieweerstand, waardoor de inderdaad zeer hoge inschakelstroom gedempt wordt maar vb. de afvlak-elco's toch al wat kunnen opladen. Na een korte tijd wordt die weerstand door een stevig relais kortgesloten, waardoor de transfo 'gewoon' de netspanning krijgt.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

KEEP IT SIMPEL
en vertel mij eens welke transfo ik nodig heb voor mijn baantje?
Want mijn handen jeuken om te starten in 2005.Want met al die technische uitleg heeft een leek niet veel aan en bij zelf maken misschien een lijk!!!!
Om het te zeggen met de beroemde woorden....KEEP IT SUPER SIMPEL

Gerolf

Duracell, ik denk dat je drie dingen kan doen:
- als je snel wil beginnen, maar bang hebt om een 'lijk' te worden: koop ??n of meer klassieke modeltreintransfo: moet je niets aan knutselen, gewoon aansluiten
- wil je je handen nog wat verder laten jeuken om toch zelf iets in mekaar te knutselen: dan zou ik wachten op de 'keep it super simple' artikels in de volgende MSM's
- Als je niet kan wachten en wel wil knutselen wil ik je zelf ook wel helpen met raad en schema's (dan best via e-mail denk ik), maar dan moet ik wat meer weten over het 'baantje' dat je wil bouwen (hoeveel treinen, hoeveel andere stroomverbruikers, ...)

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

ik heb sinds kort ook een digitaal systeem.
na wat zoeken ben ik ook op de site www.floodland.nl/trein
daar zag ik die trafo.
maar wat ik niet snap waarom heb je 6 uitgangen nodig?
je kunt er toch maar een aansluiten.
kun je ook gewoon een trafo van 50VA gebruiken?

n/a

ik heb sinds kort ook een digitaal systeem.
na wat zoeken ben ik ook op de site www.floodland.nl/trein
daar zag ik die trafo.
maar wat ik niet snap waarom heb je 6 uitgangen nodig?
je kunt er toch maar een aansluiten.
kun je ook gewoon een trafo van 50VA gebruiken?

n/a

het wordt me nog niet duidelijk wat jullie eigelijk adviseren.
moet ik nou een trafo hebben van 300 va
een van 50va
of een in de winkel kopen

groeten kasper

n/a

Casper,

En welk merk digital systeem heb je dan?

Wim.

n/a

citaat:
Geplaatst door teeven007

ik heb sinds kort ook een digitaal systeem.
na wat zoeken ben ik ook op de site www.floodland.nl/trein
daar zag ik die trafo.
maar wat ik niet snap waarom heb je 6 uitgangen nodig?
je kunt er toch maar een aansluiten.
kun je ook gewoon een trafo van 50VA gebruiken?

Ik heb deze trafo ook gebouwd en gebruik hem als volgt:
1 uitgang voor Intellibox
1 uitgang voor extra booster
1 uitgang voor wisselaandrijvingen
1 uitgang voor verlichting huisjes e.d. linkerzijde baan
1 uitgang voor verlichting huisjes e.d. rechterzijdezijde baan
1 uitgang reserve