grote transformator

Gestart door dikken, 19 november 2004, 17:39:29 PM

dikken

Hallo,

Op de Website van Huib Maaskant urlwww.floodland.nl/trein/urlstaat er een schema om van met behulp van een 300 VA ringkerntransformator, zes uitgangen van 50 VA te maken. Een ringkerntransformator van 230V naar 16 V is niet standaard. Eentje laten maken resulteert in een meerprijs. Weet er iemand waar je dergelijke transformator kunt bekomen ( max prijs 75 ?)?
Wat zouden de gevolgen zijn indien ik een 230V/18V gebruik?

groeten

greeeetz, Bart
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

tonycabus

Bart,
Ik heb eens nagekeken op de site van Velleman, leidinggevend bedrijf op gebied van gereedschap en komponenten
http://www.velleman.be
Daar hebben ze vrij goedkoop een 50VA transformator die 15V kan leveren, de EX 50ST.
Ringkerntrafo's hebben ze ook, van 120 tot625Va, met twee secundaire wikkelingen van 15V.
Je kan ook vragen bij EREA, Ruggeveldstraat 1, 2110 Wijnegem. Zij produceren trafo's in alle mogelijke soorten, ook met instelbare uitgangsspanning door draadbrugjes te verbinden. Hiervan vond ik geen gegevens op hun website. Telefoon: 03/355.16.00

Wat nu die spanning betreft: 15V zal over het algemeen voldoen.
18V voor verlichting kan, maar dan gaan je lampjes het vrij vlug begeven. Of je digitale apparatuur die zal "verteren" kan je meestal wel erop lezen: er staat meestal wel op hoeveel de nominale ingangsspanning mag bedragen. Ga je daarover dan zal je rekening moeten houden met extra warmte-ontwikkeling (dissipatie) als er geen geschakelde spannings-stabilisator in zit. Die kunnen daar wel tegen. Analoge stabilisators gaan warmer worden, en des te meer naargelang het verbruik hoger is. Dat doen ze normaal al, maar met een te hoge ingangsspanning kan het teveel worden, zodat ze afschakelen (in het beste geval) of DOORBRANDEN! En dan kan ik niet instaan voor wat er verderop in de schakeling gebeurt: je kan alles opsmeulen!
Ik zou het bij 15 volt houden...

Tony

Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

Kan heel simpel, bij de firma Amplimo vertellen ze je haarfijn welke ringkern je dan moet hebben. Het enige wat je moet doen is twee van de vier draden verlengen met dik installatiedraad en nog twee of drie keer wikkelen, dan kom je keurig uit op 16V. Ze leggen het keurig uit bij Amplimo.
Heb het zelf ook gedaan en werkt als een zonnetje.

tonycabus

Klopt, Funky!
En als je het voorzichtig doet kan je van een 18-volter wat eraf halen, maar dat is soms minder eenvoudig gedaan dan gezegd.
Erbij wikkelen is eenvoudiger.
Ik geloof dat de trafo's van Velleman en die van Amplimo van dezelfde fabriek komen, maar ik steek er mijn hand niet voor in het vuur...
W?l kwaliteit, daar mag je van op aan.

Tony

Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

dikken

Hallo allemaal,

BEdankt voor de nutigge informatie. Nu weet ik waar ik aan toe ben, mijn bestelling vertrekt volgende week.

groeten

greeeetz, Bart
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

tonycabus

Yow Bart!
Als je uitleg nodig hebt, vuur maar af h?!

Tony

Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

En let op met het schema van Huib Maaskant (Waldberg & C?):
Er zit een bom(metje) in!
De Led aan de 230volt-kant KAN ONTPLOFFEN!!!
Er moet ?f een diode in doorlaat mee in serie, ?f een in sper parallel. Dit om te vermijden dat de Led in sperrichting de volle 230 volt "op zijn kas" krijgt.
Men zegge het voort! Een leerjongen bij mij heeft ooit zo een raam aan diggelen geschoten met het kopje van een led...

Tony

T?ch maar eens DCC gaan studeren ;-)
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

Ik zeg altijd heb je echt 300va nodig? Je roept uiteindelijk alleen maar problemen over je af. Het hebben van trafo's van 50 tot 70 Va is veel en veel veiliger.

Marklin Systems

tonycabus

Zou ik ook willen aanraden, net als Davy....
Sneuvelt er dan eens eentje dan doen de anderen het nog. Hoewel, zo'n dikke sneuvelt niet gauw. Maar als je een zekering "vergeet" of overbrugt ga je om problemen janken natuurlijk.
Zo'n "dikke" trafo heeft zoveel "sap" te leveren dat ie je bedrading kan opbranden als je niet ELKE vertrekkende tak behoorlijk afzekert!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

dikken

Hallo,

Een kleine rekensom is vlug gemaakt. 1x 50VA van Marklin kost 98? ( aanbevolen marklin prijs). 1x 300 VA bij Amplimo kost 60 ?. Nog wat prullaria (zekering, leds, contactbussen) en een mooie doos voor errond en je heb er zes voor 120?. Van het overschot kan ik nogal wa pinten gaan pakken zulle!

Daarbij komt nog dat je slechts 60 ? betaalt voor een nieuw indien de eerste stuk zou gaan. Bij Huib maaskants tekeningen zijn er overal zekeringen ingevoegd dus veiligheid ten top.

greeeetz, Bart
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

n/a

Nou ik heb mijn 52 va trafo's uit startsets dan wel los gekocht voor 40 a 45 euro. De nieuwe trafo van Marklin is een 60 va trafo. De 52 va trafo gaat verdwijnen.

Los met doos kost deze 89 euro. Koop je er 1 uit een startset in de wat duurdere startsets zitten ze namelijk dan ben je 45 a 50 euro kwijt.

dikken

ok, maar in het beste geval ben je nog steeds 250 ? kwijt voor 300 va!

greeeetz, Bart
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

n/a

Hier nog wat meer info:

Klopt het dat als je een trafo aan/uitzet er piekbelastingen (of hoe je dat ook moet noemen) je apparatuur ingaan aan de secundaire kant.
Heb de trafo van Huib Maaskant gebouwd maar af-en-toe gebeurde er rare dingen, een wisseldecoder die opeens niet meer reageerde, een zekering die er opeens uitsprong, dat soort van dingen. Ter info, er zitten absoluut geen sluitingen in het ding of baan, en effect trad ook maar soms op.

Het zat me toch niet zo lekker en heb nu ook schakelaars gezet aan de secundaire kant en schakel ik eerst deze kant uit voordat ik de trafo uitzet en omgekeerde volgorde bij aanzetten. Heb nu geen problemen meer.


http://www.beneluxrail.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7326





















tonycabus

Davy,
die "piekstroom" krijg je alleen aan de primaire kant en is pas ?cht merkbaar bij grotere trafo's.
Sekundair riskeer je niks. Alleen, als je gaat gelijkrichten, kan je door de sekundaire wikkeling een flinke oplaadstroom zien lopen voor de elko's, maar die wordt op zijn beurt in de perken gehouden door de trafo zelf (zijn "zelfinductie") en de diodes.

Maar waarom willen jullie altijd maar weer trafo's kopen van een treinfabrikant? Die moeten hem in een mooi doosje inbouwen en er zelf ook weer winst op maken.
Ga kijken in elektronikazaken, daar zijn z????r vaak dumptrafo's te koop (splinternieuw) voor g??n geld!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

Hou er wel rekening mee dat Marklin digitaal maar 17,5 V maximaal aan kan. Tot dat voltpercentage zijn ze gegarandeerd. Dus een 20 volt trafo is uit den boze.