project Spa-G

Gestart door ThomSten, 17 juni 2009, 23:22:54 PM

ThomSten



20. Het stootblok ligt iets verzonken. Om dit te immiteren heb ik een boel lijm op deze plaats gekapt. Uiteraard moet deze massa minstens 24 uur drogen! (Het lijkt groen, maar dat is gewoon weerspiegeling.)

ThomSten



21a. Na een paar uur drogen is de lijm niet meer vloeibaar, maar een zachte brij. Op dat moment wordt er, zonder de lijm aan te raken, een eerste laag grind/grond/gras/enzovoort op gestrooid. Vervolgens verder laten drogen.

ThomSten



21b. Een dagje later werd een 2e laag grind/grond/gras/enzovoort geplakt.

Rochevalien

Thom, ik weet niet hoe snel jij werkt maar ik zou je toch willen aanraden om het wat rustiger aan te doen.
Ik merk bv dat je stootblok scheef staat (foto 21b) en dat het spoor ook niet mooi recht ligt.(foto 8).
Ik snap ook niet goed wat je met die kaarsrecht afgesneden graszoden wil doen,dat krijg je -volgens mij- nooit weggewerkt.
Langs de andere kant heb je daar een uitgelezen voorbeeld uitgezocht om na te bouwen,vooral de foto na 10c is zeer sfeervol,alleen is het jammer dat er geen plaats meer is om de huizen te plaatsen.
Ik vind het ook heel knap dat je iets bouwt (om te oefenen?)en dat meteen aan ons laat zien,goed bezig !![:p][:p]

Gerrit

ThomSten

Ja dat blok staat een fractie scheef, maar niet ten opzichte van het spoor, want dat ligt... ook scheef. Dat komt door een oneffenheid in het papier-march?. Niks aan te doen, maar nu is de baan nog leeg. Als die volgepropt is met bomen zoals op de beginfoto, zal dat niet meer zo opvallen denk ik.
Die grasstukken? Niks van aantrekken, Dat krijg ik zeker wel weggewerkt, maar dan nog, het komt daar vol struiken!
Huiskes zullen er -bijna-niet opkomen, enkel een drietal 'halve' huiskes.
Ik heb het bewust heel klein gehouden. het is een diorama he.

Hoe snel ik werk? Ik ben nu een maand bezig ongeveer.

(En het is niet om te oefenen, maar ik vond mijn AM van Jocadis zo 'kaal' staan in mijn vitrine[:p])

Reeks1976

Thom,

Ik ben erg gecharmeerd van jou diorama.
De eenvoud en de details die je erin kwijt kan op een klein stukje gaat prima.Het is tenminste iets waar je met veel plezier je details op los kan laten zonder dat het overdreven wordt.
En ach scheve sporen en stootblokken horen erbij.

Suc6 met het afwerken van je diorama ,want het belooft iets moois te worden.

Groeten van Alexander

ThomSten

Hallo,

Ja het gaat intussen goed verder. Over een paar daagjes nog wat foto's.
Ik ben, zoals men dat zou verwachten, niet verder gegaan met het diorama zelf. Maar ik ben hout en verf wezen halen, en na een boel zagen, boren en schroeven is er een 'tafeltje' ontstaan voor onder het diorama. Het is bijna  afgewerkt, enkel nog een tweede schilderbeurt en wieltjes eronder.

En de scheve objectjes, die horen er zeker bij. Volgens de instellingen zijn mijn ogen maar 3/10.
Ach, scheef of niet, ik heb enorm plezier bij het maken en DAT is het belangrijkst![:)]

Rochevalien

Ik wil er niet over gaan zeuren maar ik meen dat,als je hier iets laat zien,het toch wel recht mag staan.
Een muurtje ,een paal,zelfs een huis kan in het echt scheef staan maar een recht stuk spoor zeker niet.(foto 20)
Je kan altijd een kleine winkelhaak op het spoor leggen om te checken of het wel goed vlak ligt.
Voor de rest nogmaals chappeau voor de moed om hier je werk te laten zien,dat moesten er meer doen[:p][:p]
We wachten ongeduldig op het vervolg ....

Gerrit

ThomSten

@ mister winkelhaak:
Het is niet perfect maar als je het perfect wil zien, neem dan den IC A tot Verviers en daar de L tot in Spa-G?ronst?re.
Je bent wel twee a drie uur onderweg MAAR dat is een perfecte kopie van het origineel. Meer nog zelfs!

Om maar te zeggen: dit is niet perfect en ik kan daar mee leven. Niet zo muggenziften over details en bezie het als een geheel. Een scheef geheel als het moet. Mij niet gelaten.

ThomSten



22a. Een totaal andere richting uit maar niet onbelangrijk: Een houten constructie om het diorama op te zetten. Hier liggen -op de grond in de garage- een aantal stukken hout, reeds deels in elkaar gezet. Op de achtergrond is een oud bestemmingsbord van de treinen te zien. Ooit op een beurs gekocht in 2005. Dit bord heeft twee functies. Ten eerste is het natuurlijk erg fraai, omdat er Spa G?ronst?re op staat. Ten tweede: De module is 1 meter lang, en ook dik 1 meter hoog. Toch is hij maar 20 cm diep. Als de constructie niet zwaar genoeg is, is hij wat onstabiel. En aangezien dat bord zwaar massief ijzer is...

Over het bord:
Deze metalen bestemmingsborden kon men een tot 10-tal jaren terug veel op treinen vinden. Vandaag de dag zijn deze op binnenlandse verbindingen -allicht wegens besparingsredenen- nog amper te zien.
Aan de ene zijde staat 'SPA G?RONST?RE' (niet Spa-G?ronst?re zoals de terminus tegenwoordig heet, maar weldegelijk station SPA en vervolgens station G?RONST?RE). Aan de andere zijde staat BRUXELLES-MIDI BRUSSEL-ZUID. Deze bestemmingen wijzen erop dat dit bord afkomstig is van de speciale toeristentreinen Brussel - Spa - G?ronst?re, welke ingelegd werden in de jaren 1970 en begin jaren 1980. Aan weerszijden van het bord vindt men rechtsbovenaan code 'fbmz' (toen nog 'fbm', geen 'tweetalige' code), wat de code is voor Brussel-Zuid.

ThomSten



22b. De delen werden samengevoegd.

ThomSten



22c. Met een laagske verf en wieltjes eronder.

ThomSten



23. Het asfalt werd van een grijze kleur voorzien.

ThomSten



24a/b/c/d. Stappen 23/24 werden gelijktijdig uitgevoerd met stap 22. Hier ziet U de bouw van de brugboord. En voor mister winkelhaak en co weer beginnen: nee, het is niet perfect!

Rochevalien

Pm verstuurd.

Gerrit