project Spa-G

Gestart door ThomSten, 17 juni 2009, 23:22:54 PM

ThomSten

imghttp://photos-b.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v1158/215/58/1005602772/n1005602772_30057505_5450.jpg/img

Foto: AM 164 op rust in Spa-G?ronst?re op 14 juli 2005.

De bouw van een klein diorama van 100 x 20 cm in schaal 1:87 (H0), als voorbeeld de kleinste terminus van Belgi?: Spa-G?ronst?re.

ThomSten



1. Als basis een dunne plank van 100 x 20 cm. Hierop werd met karton, plamuur, ander hout, sterke plakband en vooral heel veel goedkope knutsellijm een reli?f gevormd. Begonnen werd in de herfst van 2008, en na een winterstop van zowat acht maanden werd het reli?f afgewerkt.

ThomSten



2a. Na de be?indiging van stap 1 werd heel de 'ruwbouw' in papier mach? (http://nl.wikipedia.org/wiki/Papier_mach?) basis gezet. Op deze foto is de plank te zien hoog boven de grond, hier hangt hij niet in de weg, en kan hij rustig een paar dagen drogen. Op foto 2b is de module meer in detail te zien.

ThomSten



2b. U ziet het: erg nat allemaal. Na 24 uur is de module alweer bijna droog. Het blauwe houten plankje ligt op de plaats waar het toekomstige spoortje komt, het voorkomt dat er in de geul lijm komt. Zo blijft er mooi plaats voor het spoor, dat verzonken zal liggen. Na een paar uur werd het plankje weggenomen.

ThomSten



3a. De bovenzijde werd van een laagje witte verf voorzien om de boel optisch wat overzichtelijker te maken. De perronrand is al duidelijk te zien.

ThomSten



3b. Daarna werden de zijkanten zwart geverfd.

ThomSten



4. De verticale boord van het perron werd in zijn definitieve grijze kleur gestoken. Goed dik, er mag geen wit meer doorkomen.

ThomSten



5. Het spoor werd op zijn definitieve plaats geplakt. 'Links' van het spoor werd met houten balkjes de elektriciteitleidingkasten ge?miteerd. Ook een niet nader ge?dentificeerd betonnen maaksel naast het spoor werd met stukjes karton nagemaakt. Zoals U ziet heb ik het papier mach? op veel plaatsen moeten doorsnijden.

ThomSten



6. Nadat deze kasten (stap 5) ook grijs geschilderd zijn worden de stoken links en rechts van het spoor met ballast-in-model opgevuld. Smossen tot hiertoe was geen probleem (er komt toch veel natuur over later), maar vanaf stap 7 is het veelal noodzakelijk preciezer te werken.

ThomSten



7. Op de plek van het perron werd een dun karton gekleefd. Belangrijk hierbij is dat het ongeveer 1 millimeter uitsteekt (richting spoor dus). Daarna werd over de ganse lengte van het perron een perronboord geplakt, een plastieken profieltje van 1 mm x 1 mm en een meter lang. Ideaal dus om de perronboord zoals goed te zien op de eerste foto te imiteren.

ThomSten



8. Toen ik later ter plekke was, viel het mij op dat de plek naast het perron omhoog liep. Kleine correctie dus, met een houten plankje werd de boel opgehoogd. Afwerking met houtplamuur. Deze materie heeft als voordeel dat het niet afgeeft als het droog is. Ook de overige sneden in het reli?f werden met houtplamuur opgevuld.

ThomSten



9. De funderingen van diverse kleine objecten (elektriciteitskot op de voorgrond links, de kleine witte fundering (voorgrond, midden) voor een elektriciteitskast en voor het wachtkotteke (verder op het perron) werden geplaatst en in de juiste kleuren gestoken. Alles werd mooi ge?galiseerd voor de grote stap 10: de plaatsing van het meeste perrongrind.

ThomSten



10a. Allereerst voorbereidingen. Eerst werd goed naar het grote voorbeeld gekeken. De rails werd voor de zekerheid afgeplakt. Achteraan zie je 3 bakjes met perrongrind, grond en gras.

ThomSten



10b. D? grote stap. Vooreerst werd het perron in een laagje lijm gezet. Met een stukje karton werd het mooi gelijk gesmeerd. Vervolgens perrongrind erop, daarna een stook grond rechts. Het gras pas als allerlaatste. Het lijkt allemaal veel te veel en dik, maar slechts dat deel dat in contact komt met lijm blijft effectief zitten. Slechts weinig gras komt in contact met lijm. Dat is ook de bedoeling (zie foto van het voorbeeld). Eerst werd de helft gedaan, daarna de andere helft. Ook de fundering van het wachthokje is duidelijk waarneembaar.

ThomSten



10c. De module eens verticaal houden, en goed schudden. Zo is meteen duidelijk wat goed vast zit, en waar nog gaatjes zitten. Deze stukjes eveneens opvullen.