Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Mol-Cargo : het is begonnen.

Gestart door ERVIN, 15 juni 2009, 21:43:12 PM

ERVIN

#30
Omdat ik erg goede ervaringen heb gehad met mijn complexe wisselstraat in mijn kopstation, is het nu de beurt aan de ingang van mijn kolen en container-terminal , na heel wat denk en meetwerk ben ik eindelijk tot een consensus gekomen hoe er in deze zone alles moet bij komen te liggen.

En dat gaat er dan zo uitzien...

De twee sporen rechts op de foto zullen naar het schaduwstation gaan.



Container-terminal zal 2 x 3 sporen gaan hebben, dus twee Heljankranen.[:p]

Hieronder zie je de ingang of uitgang van de container-terminal aan de oostelijke zijde...



Naast de container-terminal zullen 4 doorgaande sporen komen te liggen , waarvan 2 sporen in de beton-look, de twee andere sporen gaan ook dienen om de containertreinen te laten wachten om de terminal binnen te laten rijden, bij dit laatste zal er dus naar hartelust gerangeert kunnen worden.




ERVIN

#31
Deze 6 sporen gaan naar de kolen en containerterminals , brug is van plaats verandert , en het ballast moet nog een kleurtje krijgen.

Bedoeling is om dat groot vlak op te vullen met " wilde" natuur, grote struiken e.d.


itchy

Erwin,
1) die Fals van de DB (met H en bol op) zijn er dat van Mehano?
2) ik zie dat je sommige sporen legt met flexrails zonder ballastbed; komen deze in een gebetonneerd oppervlak te liggen?
Steven
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

ERVIN

#33
Hier ben ik weer even met een up-date , de 4 doorgaande sporen die naast de container-terminal liggen zijn nu voorzien van blokken , en liggen op hun plaats, de test-ritten zijn net achter de rug.





Op onderstaande foto zie je de ruimte die ik ga gebruiken voor 2x3 sporen , er komen dus twee Heljan containerkranen die elk 3 sporen zullen krijgen, het begin van die sporen zie je reeds liggen.Deze 6 sporen vinden aan de andere kant terug aansluiting op de 4 doorgaande sporen , de beton-look sporen zullen enkel doorgaande treinen ontvangen, de 2 andere sporen kunnen ook dienen als wachtsporen voor de containertreinen, mooi rangeerwerk zal dan kunnen uitgevoerd gaan worden.

Let ook even op de plaats ( links achter) waar mijn PC staat , ik zie de treinen mooi langs mijn neus voorbij komen, zalig!![:p]

De muur in het midden van de foto is de helling die naar de kolen-terminal gaat.



Nu kan de studie gaan beginnen hoe we de Heljankraan moeten gaan aansluiten , ook zal ik sporen zonder ballast moeten kopen om de grondplaten van de containerkranen in de verwerken, maar eerst alles eens goed bestuderen , MSM Nr.61 ( mijn absolute favoriet) zal goed van pas gaan komen.[:p]

itchy

Erwin,
Dat ziet er weeral veelbelovend uit!
Vraagje: het meest linkse spoor ligt wel heel dicht bij de rand van je tafel; komt daar nog een boord aan of ga je dat zo laten? Of een hek misschien rond de terminal?
Steven
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

ERVIN

@Itchy , daar zal een boord aan komen ,stel dat er iets gebeurt , mag er niet aan denken , dus heel zeker een laag boordje.[;)]


ERVIN

Ondertussen is de boord geplaatst , en zijn de eerste ballastwerken van start gegaan, die mannen van Infrabel weten van aanpakken, ondanks het koude weer...[^]




ERVIN

Momenteel ben ik bezig met de grondplaten te snijden voor de Heljan containerkraan , geen makkelijke opdracht , dit moet met de uiterste precisie gebeuren , we gaan hier nog even mee door , maar als het niet moest lukken dan ga ik het anders aanpakken, ik heb even een foto gebruikt van Tufken zijn website ( mag toch h? Patrick??)

Dit zal het dan gaan worden, maar hoe dit alles dan verwezenlijkt zal worden , is nog een andere vraag....[:I]


rixke rail

citaat:
Geplaatst door ERVIN






H? Erwin,
die 6218 heeft geperforeerde buffers !!!
Hoe heb je die gemaakt, want Roco heeft dit NIET voorzien ?
Uit weetgierigheid, hoor, want ik heb zo mijn eigen methode ! [:I]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

ERVIN

@Rixke, ik heb daar niets aan gedaan hoor, aan die buffers, het is trouwens de eerste maal dat ik dat zelf ook zie , dus die gaatjes zaten er al in.[:I]

@ Jurgen en Conducteur ,( sorry mannen, maar opletten bij het bekijken van onderstaande foto's h? [8D]) Heljankraan is operationeel, alleen de sporen dienen nog een kleurtje te krijgen , ook ga ik afwijken van de originele opstelling die Heljan voorziet, het gaat dus worden als de foto die ik , dankzij Tufken, heb geplaatst, dus met 3 sporen onder de kraan voorzien van ballast , naast de kranen zullen nog wel uitbreidings-sets platen komen te liggen, maar die moet ik nog gaan halen.

Zo ziet de container-terminal er voorlopig uit, let ook even op de nachtelijke opname...[;)]






chef garde

Veel van zo'n sporen onder zo'n kraan zijn niet van ballast voorzien, maar zijn verwerkt in de tarmac ...

itchy

Hoi Ervin,
Knap knap knap!
Als ik het goed heb liggen bijvoorbeeld in de Main Hub in Antwerpen de sporen gewoon op ballast (en niet in het geasfalteerde gedeelte); je kan dit zelfs zien op Google Earth.
Steven
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

ERVIN

Klopt Itchy , ik ben de laatste dagen veel aan het opzoeken geweest naar container-Terminals , er zijn er bij waar de sporen in de tarmac liggen , maar het merendeel is toch gewoon ballast.

Dus het gaat ballast worden.[:p]

itchy

Inderdaad en dat is volgens mij ook het meest logische (en meest veilige): gescheiden weg- en spoorverkeer. Ik neem aan dat enkel bij plaatsgebrek beide transportvormen gecombineerd worden en de vrachtwagens en/of straddle carriers over de treinsporen rijden.

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Klopt Itchy , ik ben de laatste dagen veel aan het opzoeken geweest naar container-Terminals , er zijn er bij waar de sporen in de tarmac liggen , maar het merendeel is toch gewoon ballast.

Dus het gaat ballast worden.[:p]

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

ERVIN

Kleine up-date van de container-terminal , de zaag is erin gegaan , een niet zo prettig moment ,maar als dat voorbij was bleek gelukkig alles te passen.

Zo gaat het er ongeveer  uitzien , 3 sporen , links op de foto plaats voorzien voor vrachtwagens e.d. , aan de andere kant plaats voor containers , uiteraard zullen er nog uitbreidingsplaten bijkomen , zowel in de lengte als in de breedte , bedoeling is dat de platen mooi aansluiten aan de ernaast liggende Heljan kraan.

Maar dat zijn dan weer werken voor later , we gaan hier vandaag nog even verder... [:p]



Links op de achtergrond zie je een stukje van de kolen-terminal , in een later stadium ga ik eens bekijken of er geen groot container schip kan aangemeerd worden??!!