Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Levenswerk

Gestart door Jean, 14 juni 2009, 11:51:03 AM

Gerolf

Ongeacht wat ik denk over zijn kwaliteiten als modelbouwer [;)]
De media-aandacht/reportage is wel ferm. VRT sensibiliseren om dit soor dingen meer te tonen [?] [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

de baan is duidelijk wat ouder maar ik geloof dat er op dit forum velen veel geld zouden betalen om ze in hun bezit te hebben,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gottardo

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ongeacht wat ik denk over zijn kwaliteiten als modelbouwer [;)]
De media-aandacht/reportage is wel ferm. VRT sensibiliseren om dit soor dingen meer te tonen [?] [:p]



Van media-aandacht heeft de heer Sommer inderdaad niet te klagen: 16 jaar geleden (voorjaar 1993) verscheen reeds een uitgebreide reportage (10 pagina's) van zijn modelbaan, namelijk in het 3de Gotthard-Spezialheft EK-Themen 10 "Die Gotthard S?drampe" van het Duitse Eisenbahn Kurier.  Op ??n foto zien we een duidelijk jongere Fritz, die toen al per telefoon zijn treinen beheerde.

En ook toen al reden zijn teergeliefde treintjes door de plexiglazen tunnel langsheen de balustrade van zijn buitenbalkon.

Ik ben de laatste om een oordeel te vellen over de kwaliteit van zijn modelbaan (bij mij rijden de treinen immers nog steeds door een multiplexplaat- en daklat-"landschap").
Onmiskenbaar is de kennis die nodig geweest is om die besturing per telefoon (en relaiskasten) uit te dokteren.  Als ik het zware Schweizerdeutsche accent in het filmpje goed begrepen heb, zou hij die unieke besturing namelijk zelf uitgedokterd hebben en zou hij de enige zijn die weet hoe het werkt.  Het komt erop neer dat elke actie gewoon een telefoonnummer heeft, en dus "opgebeld" moet worden.  Dat kan het klokkengelui van de kerk van Wassen zijn, of het vertrek van een zware goederentrein: alles heeft zijn unieke oproepnummer.  Het zou zelfs zo zijn dat zijn systeem de deur automatisch op slot doet als iemand ertoe verleid zou worden ??n van de vele loks te "lenen" !

En in de herfst en winter rijdt er volautomatisch om de 2 uur (dag ?n nacht) een trein het hele traject af, in eerste instantie om roestvorming te vermijden in de tunnel langsheen het buitenbalkon.  Net zoals er bij de echte spoorwegen treinen soms langs een ander weinig gebruikt spoor geleid worden om roestvorming te voorkomen.

Op die manier kan er met veel bewondering en verwondering gesproken worden over het werk van deze Zwitser.  Daarnaast -zoals reeds gezegd- is er onmiskenbaar de vreugde die deze baan zijn eigenaar bezorgt (hij spreekt zelfs met zijn treintjes als ware het zijn kinderen).  En vreugde beleven aan de hobby, dat is uiteindelijk toch de bedoeling...

Gottardo

Rochevalien

Dat heb je mooi verwoord Johan,iedereen beleeft de hobby op zijn manier en is wat beter op ??n punt dan op het andere.
Ik denk dat het uiterst zeldzaam is als iemand in ?lk aspekt van de hobby uitblinkt.


Gerrit

adrievans

Die vreugde was niet alleen te zien bij dhr Sommer.
Bij zijn gasten zijn ook duidelijk de pretlichtjes in de ogen te zien(gelijk kinderen in een snoepwinkel)
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Peter

PLEZIER!!!

Dat is toch het belangrijkste aan onze hobby: dat we ons ontspannen en er plezier aan beleven. Even weg uit de dagelijkse stress en beslommeringen.
Sommigen vergeten dat soms al eens, en dat is dan spijtig voor hun.
Of je nu een super baan hebt of een ovaal (tje) het maakt niet uit.
Plezier, plezier, plezier.[:D][:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

citaat:
Geplaatst door Peter

PLEZIER!!!

Dat is toch het belangrijkste aan onze hobby: dat we ons ontspannen en er plezier aan beleven. Even weg uit de dagelijkse stress en beslommeringen.
Sommigen vergeten dat soms al eens, en dat is dan spijtig voor hun.
Of je nu een super baan hebt of een ovaal (tje) het maakt niet uit.
Plezier, plezier, plezier.[:D][:D][:D][:D]

Zeg dat nog maar eens!!! [^][^][^]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Johnnytrein

Ik heb met dat filmke een probleem ik krijg geen NL onderschriften. [:I]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Michiel

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

Ik heb met dat filmke een probleem ik krijg geen NL onderschriften. [:I]
Nochtans worden er 2 van de 3 officiele Belgische landstalen gesproken! [:0] [;)] (Soms lijkt Belgi? onmetelijk groot [:D][:D][:D])
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)