Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Belgische bovenleidingen maken

Gestart door knibbelknabbel, 24 mei 2005, 14:06:20 PM

knibbelknabbel

Hoi iedereen!

Ik zou binnekort willen beginnen om zelf Belgische bovenleiding te maken voor mijn modelbaan. Wie kan mij daarbij helpen?

Welke H-profielen?
Afstand tussen de palen (recht/bocht)?
Bevestiging op de ondergrond?
draaddikte?

Ik weet dat er ooit een workshop was op de modelspoorexpo, maar ik kon er toen niet bijzijn...

Miss is dit wel een dingetje dat ontbreekt in het magazine zelf?

Bedankt al!
Knibbelknabbel

tonycabus

Joeri,
Ik geloof dat daaraan gewerkt wordt. Ik ga eens in het archief snuffelen en laat je wat horen (moet zometeen de redaktie ook nog bellen)
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

dieseltje

De mannen van Modelspoorclub "Het Spoor" in St.Niklaas hebben daar heel wat ervaring mee..
In het verleden had ik me ingeschreven voor een "cursus" die ze zouden geven voor ge?nteresseerden mits betalen van een kleine vergoeding, maar nadien niks meer van gehoord...
Waarschijnlijk zijn het deze personen die nu gaan "publiceren" in Modelspoormagazine ?
Wat de bovenleiding betreft : die zag er gewoon perfect uit !

Dieseltje


tonycabus

Ik keek even de oude MSM's na en vond in nr.28 een afbeelding van een "Sommerfeldt"-portiek. Die is 125mm breed en ong. 102mm hoog.
Dit voor een hart-op-hartafsrand van de rails van 57mm (42mm tussen de binnenste railstaven).
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Als je - zelfs nu - gewoon eens rondkijkt langs de diverse lijnen zie je veel mogelijkheden. Het lijkt wel alsof je ook in model gewoon je 'gangen kan gaan': H-profiel met of zonder spits, ophangers in 'Y' of in 'K'-model, vakwerkprofielen, ...
Het zou niet slecht zijn als er eens een 'kenner' in MSM - of hier - een uiteenzetting zou geven over de evolutie van de bovenleiding(-smasten) door de tijd.
Zelf wens ik ook, relatief binnenkort, mijn eerste bovenleiding in mekaar te solderen. Ik kijk mee uit naar de reacties hier.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

knibbelknabbel

Ik ga dat nummer 28 es van onder het stof halen... Bedankt voor de reakties al en ik kijk er zeker naar uit naar een deskundige uitleg!

Als treinbestuurder kom ik idd veel verschillende bovenleidingspalen tegen. Tussen Mechelen en Schaarbeek kom je op lijn 25 zelfs nog een van de eerste bovenleidingspalen tegen! (dat zijn die vakwerk palen dat iemand zei waars)

Om alles bij Sommerfeldt te kopen vind ik nogal duur uitkomen. Ik maak dan liever een deel zelf met isolatoren en Y hangers van Sommerfeldt.

Als iemand me al kan zeggen hoe ver de bovenleidingspalen uiteen moeten staan (recht spoor / gebogen spoor), dan kan ik al eens aftekenen waar ze moeten komen en bijgevolg weet ik hoeveel ik er ga nodig hebben...[:)]

Ik zie hier dat het artikel is MSM 28 over de bouw van die spoorwegdijk gaat. Dit ging verder in andere nummers. In nummer 31 staat op het einde van het artikel dat de bovenleiding besproken ging worden in een laatste deel. Helaas, dat (juist zo interessant) deel is er niet gekomen...[:(]

Bert

Er staat in spoorwegjournaal nr 117 een artikel over hoe je een Belgische compoundbovenleiding maakt. Ik heb dat artikel hier thuis liggen.

Gerolf

Als alles meezit, ga ik deze week zelf wat compound-bovenleidingsdraden trachten te solderen. Goed dat ik weet dat ik o.a. in SJ 117 moet kijken...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

knibbelknabbel

Bedankt voor de tip! Ik heb het bewuste boekje kunnen bemachtigen via via en het is idd een zeer interessant artikel. Nu weet ik ook de afstand tussen de palen.

Weet iemand nu waar ik Sommerfeldt onderdelen kan kopen? En de H-profielen?

Gerolf

Net mijn eerste compounddraden gesoldeerd, een lage uitvoering - voor onder een stukje tunnel:

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bartie

citaat:
Geplaatst door knibbelknabbel

Bedankt voor de tip! Ik heb het bewuste boekje kunnen bemachtigen via via en het is idd een zeer interessant artikel. Nu weet ik ook de afstand tussen de palen.

Weet iemand nu waar ik Sommerfeldt onderdelen kan kopen? En de H-profielen?



Je kan de onderdelen bekijken en bestellen via de internetwinkel http://www.railcity.be. Ook 'het spoor'  heeft deze en kunnen ook via internet besteld worden (of in de winkel). De messing H- en U- profielen heb ik gekocht bij  PB messingmodelbouw: http://www.pb-messingmodelbouw.com waar je de kataloog tegenwoordig gratis kan downloaden in pdf.

Groetjes Bart.

tonycabus

MTE in Blankenberge gaat ze ook verkopen, ze zijn binnen geloof ik.
Voor trams had Jean al masten van Sommerfeldt.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)