fleischmann n vragen + spoorlift

Gestart door didier1990, 09 juni 2009, 21:37:30 PM

didier1990

#45
beste

mij raden ze dan aan voor maar 2cm de meter te zakken 2.5cm op de meter zou het maximum zijn dat ik mag zakken

citaat:
Geplaatst door Roderik
De spiraal... Daar moet je de omtrek berekenen aan de hand van het stijgingspercentage. Dat mag voor een trein met een serieuze sleep wagons achter zich niet hoger zijn da 3% (wat overeenkomt met 3 cm per meter.) Neem je hoogste wagon of loc en meet deze op het spoor met inbegrip van de kurk en het hout waarmee je de spiraal wil maken (3 of 4 mm triplex is meer dan voldoende) Persoonlijk tel ik daar minstens nog een centimeter bij  en je hebt de hoogte die bij elke omwenteling moet gestegen worden. Stel dat je 6 cm met overbruggen dan moet 1 omwenteling 2 meter omtrek hebben...

Roderik

#46
citaat:
Geplaatst door didier1990

beste

mij raden ze dan aan voor maar 2cm de meter te zakken 2.5cm op de meter zou het maximum zijn dat ik mag zakken

citaat:
Geplaatst door Roderik
De spiraal... Daar moet je de omtrek berekenen aan de hand van het stijgingspercentage. Dat mag voor een trein met een serieuze sleep wagons achter zich niet hoger zijn da 3% (wat overeenkomt met 3 cm per meter.) Neem je hoogste wagon of loc en meet deze op het spoor met inbegrip van de kurk en het hout waarmee je de spiraal wil maken (3 of 4 mm triplex is meer dan voldoende) Persoonlijk tel ik daar minstens nog een centimeter bij  en je hebt de hoogte die bij elke omwenteling moet gestegen worden. Stel dat je 6 cm met overbruggen dan moet 1 omwenteling 2 meter omtrek hebben...




Je kan die regel ook volgen. Geen enkel probleem. Er is al heel wat af gediscussieerd over de perfecte stijg- en daalhoek maar 3% is de maximum ALS JE MET LANGE SLEPEN WIL GAAN RIJDEN! Korte samenstellingen kunnen iets steiler omhoog, maar hou er rekening mee dat je later misschien nog met ander of meer materiaal wil gaan rijden...
Always be modelling!

T03

#47
Collega's,

voor een beginner vind ik het "Praktijkboek modelspoorwegen" van Gerard Tombroek een heel goede basis, als die nog te vinden is ?

Didier,

is er bij jou in de buurt geen bibliotheek waar je boeken kunt lenen ?

SpGr
Marc

"I have a train riding in my brain"

Gerolf

#48
Stijgingspercentage: toch liever 2,5 aanhouden. Vooral in een boog (en dat is er nu eenmaal bij een klimspiraal)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Roderik

#49
citaat:
Geplaatst door T03

Collega's,

voor een beginner vind ik het "Praktijkboek modelspoorwegen" van Gerard Tombroek een heel goede basis, als die nog te vinden is ?

Didier,

is er bij jou in de buurt geen bibliotheek waar je boeken kunt lenen ?

SpGr
Marc




Je vindt dat boek bij Makro.
Always be modelling!

didier1990

#50
beste

bedankt voor de tip waar ik de boek kan gaan halen binnen kort even halen kan ik weeral iets doen.
Maar van sporen veranderen zie ik niet direct zitten.
Helaas zegt mijn moeder nu al dat ik redelijk veel aan de hobby geef en dan nog helemaal overschakelen.
Kost redelijk veel geld he
ja kan hier een boek gaan lenen ja maar daarvoor moet ik dan betallen voor lid van te zijn dus ja voor alleen dat.
Beetje stom dan he, kan ik even goed eentje of meerdere kopen die mij intressant lijken te zijn
beste is dit goed te doen inplaats van andere sporen te pakken dezelfde houden maar bedding gaan veranderen zoals hier op de site
http://www.fleischmann-ho.nl/modelspoorhobby/modelbanen/modelbaan-01.htm
Of is dit een beetje te belachelijk voor te doen? Aangezien mijn sporen duur zijn in het algemeen.

mvg
didier

didier1990

#51
heb ik nog eens een vraag betreffend sporen in prijzen

fleischmann sporen dat ik die in de winkel gaan halen kosten mij die
fl nr9130 en 9135 bij per stuk 3.50? dit is toch redelijk veel geld voor een spoor of niet.
Is dit een normale prijs voor sporen die je in de winkel gaat halen?

mvg
didier

Klaas Zondervan

#52
Dat is iets meer dan de adviesprijs.
Volgens de Fleischmann website is de adviesprijs voor de 9130 3,25? en voor de 9135 3,30?

conducteur

#53
Peco flex (ho) kost slechts 3,80 ik denk dat je dit voor N weinig scheelt?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

#54
Conducteur
==============================================================
Mijn rechterarm zit in de gips

==============================================================

Ik zou hem er uit halen voor de gips hard wordt[:)][:0]

wim

Gerolf

#55
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Conducteur
==============================================================
Mijn rechterarm zit in de gips
==============================================================

Ik zou hem er uit halen voor de gips hard wordt[:)][:0]
[:D] [:D] [:D] [:D] [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

#56
We zijn deze ochtend naar het ziekenhuis geweest, en ze hebben mijn arm teruggegeven[:)]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

didier1990

#57
bedankt voor te laten weten

denk dan toch dat ik ze bij conrad ga bestellen kosten ze me 3.19? per stuk
dit is redelijk veel goedkoper dan in de winkel.
En dan de boekjes nog en beginnen maar

mvg
didier

didier1990

#58
beste

denk van misschien een liftje te bouwen.
Dat ik mijn treinen gewoon zo laag kan laten zakken dat ik zelf wil.
Dit met een electromotortje op en en wat kabel en is klaar zo moeilijk is dit niet.
Alleen dan heb ik redelijk veel plaats ook nodig he voor dat lange spoor waar ik mijn trein kan opzetten.
Voor te laten zakken maar niet zo groot stuk natuurlijk

mvg
didier

ruben13

#59
bij conrad moet je de rekening houden dat je ook ongeveer 7 ? verzending moet betalen