fleischmann n vragen + spoorlift

Gestart door didier1990, 09 juni 2009, 21:37:30 PM

didier1990

#30
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Via Google heb ik N-spoor flexibels gevonden (777mm lang) aan net geen 9 Euro. Daarmee leg je elke gewenste boogstraal, het lijkt me de goedkoopste oplossing.
De goedkoopste oplossing? Wat je daar noemt is waarschijnlijk de flexrail van Fleischmaan, en 8,95 is daarvoor de adviesprijs. Maar als je bij Peco gaat kijken, dan zie je dat je voor de helft van de prijs terecht kunt. En ook nog grotere lengtes (914mm)



kunnen deze treinen dan goed op die peco sporen rijden en kan ik deze makkelijk aankoppelen dan,
aan de fleischmann profi rails? En hebben die van peco ook een mooie beding of moet deze ook nog zelf worden gemaakt?

Klaas Zondervan

#31
De treinen kunnen probleemloos op Peco rails rijden.
Peco rails hebben geen grindbedding, die moet je dus zelf maken. Maar in een spiraal zijn de sporen meestal toch onzichtbaar, dus dat maakt niet uit.

Ik weet niet of je Peco zonder meer aan Fleischmann kunt koppelen, daar moet misschien wat geknutseld worden. Maar flexrail leggen is hoe dan ook meer werk dan vaste railstukken.

ysbeer

#32
Peco N rails past zonder meer op fleischman rail staaf.
Vraag is natuurlijk of je niet beter overal PECO rails kunt gebruiken.
Goedkoper en mooier,want wat jij als mooi ziet aan de fleischman rail n.l het plastic balastbed is helemaal niet zo mooi .
Een zelf gemaakt ballast bed kan veel mooier zijn,maar inderdaad meer werk.
Maak nu eerst je spiraal,zo groot mogelijk, en kies dan de rails.
Ik zou peco flex gebruiken,maar dat moet je natuurlijk zelf weten
Leg er 2mm dik kurk onder (overal) die kurk in stroken moet ongeveer 2 a 3 mm breder zin dan de rails.
Op stukken die je toch niet ziet maakt het niks uit hoe breed de kurk is .
wim

didier1990

#33
beste

dus jij bedoelt dus van gewoon overal peco sporen te leggen omdat dit dan goedkoper uit zal komen.
En dan moet ik alleen mijn balast volledig zelf maken dan.
En zo kun je dan mooiere bedding krijgen door het zelf te doen?
Nu die kurk waar je over spreekt voor het er onder te leggen waar kan ik dat ergens halen.
Gewoon in een modelbouwwinkel of in een andere winkel.
Ja maar voor die spiraal moet ik zelf zitten meten en doen dus ik ben nu aan het zien wat ik van spoor het beste gebruik.
En dan kan ik op basis van die sporen mijn spiraal gaan maken heb namelijk geen faste maten voor die spiraal gevonden voor N.
Dus moet ik die zelf nog even uitreken.
Maar dat ik al mijn sporen zou veranderen dan zit ik natuurlijk met heel wat van fleischmann profi sporen waar ik dan niets met ben?
Maar die prijzen van die bochten is dit eigenlijk veel voor deze sporen?
fleischmann spoor 9130 en 9135 voor 3.50?/stuk of is dit normaal?
En weet jij dan ergens een winkel waar ze peco verkopen en redelijk in de buurt van deurne is?
Waar ik ga die verkoopt dat niet verkoopt alleen marklin,fleischmann van sporen.
Zoals bij je zoon te zien op de foto's zie je niet dat daar kurk onderlicht licht het er onder?
Dit is echt wel een mooie baan vindt ik.[;)]

mvg
didier

T03

#34
Didier,

Hier kan je misschien nog tips vinden voor je spiraal.
http://www.beneluxspoor.net/index.php/topic,10731.0.html

en een gouden raad, koop of leen is een boek over modelspoorwegen waar alle beginfases van de hobby aan bod komen zoals de bouw, het leggen van de baan, het balasteren enz...

SpGr[;)]
Marc
"I have a train riding in my brain"

Roderik

#35
Amai Didier, Heel wat vragen in 1 keer... maar ik zal ook proberen je een beeld te geven van wat je kan doen...

Allereerst de Peco-sporen. Deze heb je in 2 soorten: code 80 en code 55. Vrij technisch om uit te leggen waar dat voor staat maar kort gehouden bij code 80 zijn de railstaven hoger dan bij code 55. Code 55 is qua uitzicht het meest realistische. Op code 55 kunnen heel oude locs en wagons dan weer niet rijden omdat de wielen tegen de dwarsliggers botsen.
Een extra voordeel van de code 55 flexirails is dat deze vrij goed hun vorm behouden bij het plooien. Je kan ze eerste eens passen en daarna opnieuw recht plooien. Andere soorten flexirail plooien uit zichzelf weer recht.
Je Fleischmann-sporen kan je gerust gebruiken in een schaduwstation of zoiets maar of je ze kan aan Peco-sporen koppelen weet ik niet zo goed. Zet ze anders op Ebay. Dan verdien je nog wat terug.


De spiraal... Daar moet je de omtrek berekenen aan de hand van het stijgingspercentage. Dat mag voor een trein met een serieuze sleep wagons achter zich niet hoger zijn da 3% (wat overeenkomt met 3 cm per meter.) Neem je hoogste wagon of loc en meet deze op het spoor met inbegrip van de kurk en het hout waarmee je de spiraal wil maken (3 of 4 mm triplex is meer dan voldoende) Persoonlijk tel ik daar minstens nog een centimeter bij  en je hebt de hoogte die bij elke omwenteling moet gestegen worden. Stel dat je 6 cm met overbruggen dan moet 1 omwenteling 2 meter omtrek hebben...

Wat de kurk betreft kan je die vinden in Ikea. Daar hebben ze onderleggers in kurk die perfect bruikbaar zijn als ondergrond.
Anders kan je langs gaan in een decoratiewinkel. Daar verkopen ze kurk op rol voor bijvoorbeeld muren mee te bekleden...


Zelf ballasteren is makkelijker dan het lijkt. Dus niets dat je zou tegen houden om dat te doen. Zolang je maar weet wat je doet.
Als het zo ver is, dat je wil gaan ballasteren, stel je hier op het forum maar de vraag hoe dat moet. Of de zoekfunctie geeft je met een beetje geduld ook al heel wat oplossingen.


Hopelijk kom je hier al wat verder mee.
Always be modelling!

Klaas Zondervan

#36
citaat:
Geplaatst door Roderik

Op code 55 kunnen heel oude locs en wagons dan weer niet rijden omdat de wielen tegen de dwarsliggers botsen.
Roderik,
zijn er in schaal N dan oude locs en wagens die hogere flenzen hebben dan de nieuwere modellen? Ik geloof er niks van.
Bij H0 is dat wel zo, maar bij N hebben alle fabrikanten vanaf het begin de normering in acht genomen.

ysbeer

#37
citaat
=================================================================
Zoals bij je zoon te zien op de foto's zie je niet dat daar kurk onderlicht licht het er onder?
Dit is echt wel een mooie baan vindt ik.
==================================================================

Daar ligt overal kurk onder van 5 mm het is n.l HOe en dat is wel negen mm rail, maar schaal 1:87

wim

Roderik

#38
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Roderik

Op code 55 kunnen heel oude locs en wagons dan weer niet rijden omdat de wielen tegen de dwarsliggers botsen.
Roderik,
zijn er in schaal N dan oude locs en wagens die hogere flenzen hebben dan de nieuwere modellen? Ik geloof er niks van.
Bij H0 is dat wel zo, maar bij N hebben alle fabrikanten vanaf het begin de normering in acht genomen.



En toch is het zo. De fabrikanten hebben die normering in acht genomen vanaf dat die normering er was. Toen N-schaal in de kinderschoenen stond waren er heel wat die 'Cavalier Seul' speelden. Een oude Arnold bolle neus heeft die hoge flenzen en ratelt als gek over Peco-55-sporen. Soms heft hij zichzelf zo hoog op dat de loc gewoon stopt omdat hij bij lage snelheid het contact met de rails verliest.
Always be modelling!

Klaas Zondervan

#39
Als jij het zegt, dan zal het wel zo zijn. Maar dat moeten dan wel heel oude modellen zijn, want de normering voor N bestaat al minstens 40 jaar.

T03

#40
Didier rijd met nieuw materieel, is baan in aanbouw, dus no problemo
SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

Roderik

#41
Hola!

Even een rechtzetting: het gaat om de NOHAB van Piko.
Uitgebracht zo rond 1970. Artikelnummer 5/4111



Op deze foto zie je al duidelijk dat de flenzen wel heel ver uitsteken...
Always be modelling!

didier1990

#42
beste

boekje ben ik nu al gaan halen eentje van faller.
Hier staat toch redelijk wat in. Maar wat raad je het beste aan voor te gaan halen.
Van boeken die echt duidelijk zijn voor beginners iemand een idee.
Heb dus die boeken gezien en hier beginnen ze niet met 1 vaste plaat.
hier zagen ze alle rails uit en zo. Zodat ik maar een plaat gebruik.
En niet kan spelen in hoogte en laagtes[}:)]

ysbeer

#43
Open bouw wijze heet dat.
Heeft zijn voor en nadelen,je kunt eenvoudiger op en neer,als je het slim maakt kun je overal makkelijker bij,het kost(soms) minder hout en het is niet zo zwaar.
Nadeel is dat je van tevoren moet weten wat je wil,bij een plank kun je het neer leggen en niet goed dan opnieuw.
De grotere modelbouwers werken bijna allemaal met open bouw wijze.
Op een vlake plank kun je met je landschap alleen omhoog,zeer moeilijk omlaag.
KAN NATUURLIJK WEL
wim

didier1990

#44
beste

Ik had wel een idee in mijn hoofd en was volop aan het tekenen.
Maar dat jullie kwamen met dat ik andere sporen moest gebruiken weet ik niet zo goed wat doen.
Heb namelijk heel veel sporen al liggen dit heeft toch wel wat tijd gekost voor dit bij een te krijgen.
Dus is het overschakelen naar een ander merk niet zo makkelijk en aangezien ik niet weet waar ik daar mee terecht kan.
En de besturing is hetzelfde zeker kan op alle rails de TWIN-center gebruiken zeker.


mvg
didier