Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

fleischmann n vragen + spoorlift

Gestart door didier1990, 09 juni 2009, 21:37:30 PM

didier1990

mensen
ik heb een baan liggen van maar liefst 1.80 op 1.60M.
Helaas,dus niet veel ruimte maar hier zou ik dan een verdiep naar beneden willen maken.
Maar kan niet goed aan uit hoe hier aan te beginnen voor naar beneden te gaan.
Met mijn sporen,iemand voor mij iets dat me kan helpen voor dit te doen?
en de afstand die ik moet houden tussen de twee platen hoeveel is dit ongeveer dan?
En hopenlijk binnenkort grotere baan maar zal nog even duren




www.modelbouwtrein.webs.com

Gerolf

#1
Didier, probeer die lange volzin eens op te splitsen. Ook op je website zouden leestekens nuttig zijn [;)]
Wat je vraag zelf betreft: Op je site zelf heb je het over "mijn plaat is zo groot"
Voor een ondergronds sporenverloop (schaduwstation) maak je best gebruik van de open-raam-methode.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#2
Didier, leestekens en hoofdletters hebben hun nut! Gebruik ze, dat communiceert vlotter. [;)]

Ik denk dat het in jouw geval gemakkelijker is om over een gedeelte van je oorspronkelijke "plaat" een tweede plaat te leggen (op 10cm bijvoorbeeld) en een flauwe helling aanleggen (een strook van 10cm breed) om er enkel- of dubbelsporig op en af te kunnen rijden. 't Is maar een idee.

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

didier1990

#3
ha ja oke. Dus zou eerder omhoog gaan met de sporen dan naar beneden.
Maar heb wel dan geen zicht meer van de plaat dan licht die er onder.
Dus kan ik ook geen seinen en dergelijke niet meer zien.
Denk eerder dat ik naar onder ga gaan omdat het dient voor de treinen weg te zetten.
Hij moet er niet rond kunnen rijden staanplaatsen zou er voor dienen.
Maar moet ik dan een lange afstand pakken voor naar beneden te gaan of mag dat redelijk kort zijn.

en bedankt voor de tips voor site en zo.
hartelijk bedankt

didier

Gerolf

#4
Een plaat er boven monteren is een mogelijkheid, een plaat er onder proberen te "foefelen" is ?cht geen goeie keuze.
Als je toch zinnens was om "hopenlijk binnenkort grotere baan maar zal nog even duren" te doen:
Besteed deze tijd om een goed sporenplan te ontwikkelen voor je toekomstige baan, en maak gebruik van je huidige baantje om wat te "spelen" (= experimenteren met diverse modelbouwtechnieken)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

didier1990

#5
ha ja oke,
lijkt me ook geen slecht idee.

didier1990

#6
hey,

Beste mijn baan gaat 2.10M op 1.50M worden.
Hier komt een plaat onder van 1.20 op 1.50M.
voor treinen en wagons te laten staan dit is redelijk voor staanplaats.
maar nu wil ik natuurlijk met mijn sporen naar beneden.
Alleen hoe groot moet het gat zijn in de plaat.
Waar ik hem dan naar beneden laat rijden en hoe hellend mag het zijn?
heeft iemand er een idee van. ik heb dit nog nooit gedaan.
dus alle hulp is welkom. Handig ben ik zeker wel.

didier

www.modelbouwtrein.webs.com

Gerolf

#7
Hoe denk je bij die "plaat er onder" te geraken als er een trein ontspoort?
210x150 geeft nog een ander probleem: Hoe lang zijn je armen? Kan je overal bij als de plaat tegen een wand staat?
Een tip: wandel eens naar de plaatselijke (grote) bibliotheek, en lees eens wat recente werken over spoorwegmodelbouw. Of bezoek een modelspoorclub in je buurt. Er zal een wereld voor je opengaan [;)]

Een helling kan je overigens best maximaal op 2,5% houden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

didier1990

#8
overal aankunnen is geen probleem staan maar langs een kant tegen de muur.
en dat is de kant waar mijn plaat 1.5M is.
voor de rest kan ik overal aan

T03

#9
Didier, hoe groot ben je ? Om aan de achterkant van je baan te kunnen van 1.50m breed, moet je wel heel groot zijn met lange armen [;)] zoals Gerolf hier net schreef. Mijn baan is 80 cm diep tegen de muur en wat mij betreft is dit de maximum afstand om nog degelijk aan je baan te kunnen werken. Moest ik jou zijn zou ik beginnen met mij wat litteratuur aan te schaffen over modelspoor, ga is naar de bib, zoek is naar andere banen op internet, dan heb je een basis, kan je ideeen opdoen. Daarna begin je met je plan uit te werken, wat wil ik op mijn baan, wat zijn mijn mogelijkheden, beschik over voldoende plaats, alles tekenen op papier of computer, uitmeten,enz...
Jij doet aan N-schaal heb ik gezien, ga is kijken op bev op de site van Saraan:
http://users.edpnet.be/Saraan/SaraanOntwerp.html

SpGr[;)]
Marc

"I have a train riding in my brain"

didier1990

#10
kan langs drie kanten aan mijn plaat staan.
Trouwens mijn plaat heb ik van wieltjes voorzien dat ik ze kan verrijden best makelijk.
dus zo kan ik overal aan snap je[;)]
hartelijk dank voor de site alvast kan ik ook al veel mee doen.
helaas heb ik een winkel waar ik mijn materiaal gaan halen,
waar alles heel lang duurt.
Ik ben altijd nood gedwongen om sporen op langere tijd aan te leggen.
Ben ook nog maar een beginner dus mijn sporen liggen momenteel plat.
En dit doe ik ook nog niet zo lang en moet alles zelf een beetje uitzoeken.
heb niemand die ik ken of zo die ook met modelbouw bezig is.
Dit maakt het een stuk moeilijker voor er aan te beginnen.
Natuurlijk heb ik ook niet direct genoeg sporen liggen voor een traject te bouwen.
hiervoor moet ik elke keer toch redelijk veel gaan bij halen.
dit kost me altijd wel redelijk veel geld voor iets te gaan halen.
Als ik van fleischmann 3 wissels gaan halen ben ik al gemakkelijk 100? uitgegeven dus ja.[:(!]

didier

www.modelbouwtrein.webs.com

didier1990

#11
beste

klopt het dat ik met fleischmann schaal N 3cm op 1meter mag zakken.
of is dit te veel.

mvg
didier

www.modelbouwtrein.webs.com

Michiel

#12
Beste Didier,

als je over dat spoor alleen maar gaat dalen, is dat niet direct een probleem. Maar verwacht je ook te stijgen over deze helling, dan gaan lange teinen met pakweg 5 rijtuigen of meer problemen geven. Je kan dan beter de helling beperken tot 2,5% of minder. Indien je uitsluitend met korte lokale treintjes denkt te rijden (2 tot 3 rijtuigen), dan is 3% eventueel te overwegen. [;)]

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

didier1990

#13
dus eigenlijk kan ik beter 2.5cm per 1 meter zakken en zeker zijn.
Dat hij dan ook kan stijgen hij moet degelijk omhoog kunnen ook.
zou er toch max 4 willen aanhangen die ook omhoog moeten kunnen.
oke dan weet ik dat ik mijn helling wat minder steil moet maken.
Bedankt voor de info

mvg
didier

www.modelbouwtrein.webs.com

ysbeer

#14
Ik zou zeker niet verder gaan dan 2,5 per meter.
Volgens mij is 5 cm naar beneden al voldoende om vrij te kunnen rijden.
Probleem is dan natuurlik dat je er niet meer bij kunt,wil je wel bij de treinen kunnen(en geloof mij ze ontsporen ALTIJD achteraan of in de midden tussen alle andere)dan moet je zeker 15 cm tussen ruimte hebben .
Dat is 4 meter,en dat heb je niet,oplossing zou dan zijn een spiraal,waar mee je b.v 30 cm kunt zakken.
Dan kun je overal makkelijk bij.
Spiralen zijn te maken of te koop,maken gaat zeker bij N spoor redelijk.Kopen kost geld,ik denk 100 a 120 euro voor die dertig cm(in N dan he).
Zorg er vooral voor dat de overgang helling/platte plaat soepel en met een bocht(naar beneden)verloopt.
Dus niet boempats tegen elkaar dat werkt niet

Een goede spiraal is altijd bij een volgende baan weer bruikbaar
wim