Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

MSM 83

Gestart door doomslu, 08 juni 2009, 21:47:23 PM

doomslu

De vakantie komt er aan. Het dikke zomernummer van Modelspoormagazine ook. Eind deze week in jullie brievenbussen of krantenwinkels...

IMGhttp://i144.photobucket.com/albums/r184/doomslu/Diverse/coverMSM83.jpg/IMG

Net als vorig jaar presenteren we jullie een aantal mooie banen:

Von?che, een impressie van de Athus-Meuse in N-schaal. De Athus-Meuse lijn was lang ??n van de meest populaire lijnen bij de treinliefhebbers, niet in het minst omdat dit ??n van de laatste lijnen was waar nog armsignalen te vinden waren en waar uitsluitend met dieseltractie werd gereden. Deze charme van weleer wordt op sublieme wijze terug opgeroepen op de N-schaal modelspoorweg ?Von?che? van de modelspoorclub Rail Miniature Mosan uit Namen.

Chris Nevard is een gekende Britse modelbouwer die bovendien als geen ander prachtige foto?s maakt van zijn banen. De bouw van Combwich heeft alles bij elkaar een kwarteeuw geduurd, uiteraard met een ruime onderbreking tussen aanvang en afwerking. We laten hem zelf zijn verhaal doen over deze erg Britse modelbaan, in woord en beeld.

ISERLOHNER KREISBAHN
ERLAUBRUCK
FORKS CREEK YARD

En het mini-baantje ?Himmeltalbahn?. Dat modelspoor enkel iets is voor kalende, grijzende mannen wordt flink tegengesproken door de deelnemers aan de mini-baantjes wedstrijd. Ook Toon Versnick behoort met zijn 37 jaar tot de jongere generatie en behaalde met zijn mini-baantje Himmeltalbahn een mooie zevende plaats.

En dan zijn er nog enkele interessante reportages over permanente tentoonstellingen die zeker de moeite waard zijn om te bezoeken. Waarom niet deze vakantie?

Als men het over Nederland op schaal heeft denken velen spontaan aan Madurodam, het miniatuurcomplex bij Den Haag. Maar sinds maart 2007 is Nederland een miniatuurwereld rijker in de vorm van de reuzengrote modelspoorweg met de welluidende naam RailZMiniworld. Modelspoormagazine toog naar Rotterdam en brengt een uitgebreid verslag.

We bezochten ook het Nederlands spoorwegmuseum en Modellbahnwelt Oberhausen.

Voor de bouwers heeft Emmanuel Nouaillier het over dakgoten en afvoerpijnen want wat zijn gevels zonder dakgoten en bijbehorende regenpijpen? In deze aflevering bekijken we hoe die zelf kunnen gebouwd worden met gebruik, althans voor een deel, van de oude MKD-productie kunststof onderdelen die nog steeds verkrijgbaar zijn.
En we vervolgen ons verhaal over de bouw van een spoordam.

Niettegenstaande de zomertijd traditioneel een modelbouwluwe tijd is hebben de fabrikanten niet stilgezeten. Er valt deze maand heel wat nieuws te rapen en we hebben een aantal korte tests van o.a. de Mistral Train Models Uas, de B-Models containerwagens, de LS-Models reeks 12 en Shmss, de Dremel Versatip en de Schienenreiniger.


luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

conducteur

Hoe zit dat dan voor het herabboneren? want dat is mijn laatste/voorlaatste nummer.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

stoomloc

Hallo Rian,

Je krijgt een brief van MetaMedia met daarin de vermelding dat je abonnement ten einde loopt en met uitleg hoe je je abonnement moet verlengen.

Wim

cyberbeast

Weinig animo voor het nieuwe nummer?
Helaas vandaag nog niet te vinden in de krantenwinkel, terwijl ik er net was. Morgen maar vlug terug rijden.
 

Jurgen

Waarom zou er weinig animo zijn? Het nummer is gewoon nog niet uit, dus valt er niet veel over te zeggen. Logisch toch?

Ik zie op de cover wel dat er kortingsbonnen in het magazine zitten. Zitten deze er los in of moeten we ons magazine gaan stuk knippen? Lijkt me zonde, dan betaal ik liever een beetje meer aan de kassa van de modelbanen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

doomslu

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Waarom zou er weinig animo zijn? Het nummer is gewoon nog niet uit, dus valt er niet veel over te zeggen. Logisch toch?

Ik zie op de cover wel dat er kortingsbonnen in het magazine zitten. Zitten deze er los in of moeten we ons magazine gaan stuk knippen? Lijkt me zonde, dan betaal ik liever een beetje meer aan de kassa van de modelbanen.

Op het TMM forum zijn al enkele mensen in het bezit van het nieuwe nummer. Morgen moet het normaal gesproken in de winkels liggen.
Heeft er nog niemand zijn nummer ontvangen?

Bonnen knippen hoeft niet. Het nummer tonen aan de kassa is voldoende.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

trainfreak

Vandaag zat het in de brievenbus[:)]
Spoorse groeten
Dimitri

AtMoPo

yep,
vandaag ook ontvangen
AtMoPo

janjozef

en het lag ook al in de krantenwinkels
overigens een echt leesnummer, minder doenummer,
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Rochevalien

Ik heb #83 vandaag ontvangen en het is inderdaad meer een lees dan een doe nummer,maar daar is niets mis mee.
Een goede mix van oude en nieuwere banen: Voneche draait al menig jaartje mee maar is helemaal opgefrist met de laatste nieuwe scenery materialen.H??l mooi gedaan overigens en de baan sluit perfect aan bij de meesterlijke achtergrond (of is het andersom?)
Combwich is ook al "op leeftijd" maar voor ons -continentals- nagenoeg onbekend.Mooi baantje dat voortreffelijk gefotografeerd werd.Ook het photoshopwerk( rookpluim bij de stoomloks)is zeer goed gedaan. meer van dat aub[:p][:p]
ISERLOHNER KREISBAHN is nog zo een baan die we al eerder in een ander blad mochten ontdekken maar een beetje uitgebreid werd.
Himmeltalbahn is ons ook niet onbekend en word hier met mooie foto's voorgesteld. Het is wel een beetje jammer dat deze baan 'maar'een zevende plaats haalde ....
Wat ook leuk is zijn de,wat meer diepgaande,reportages over spoorse evenementen en bv het Nederlandse spoorwegmuseum.


Gerrit

mahtoska1

Nekeer snel doorbladerd. Veel lees en kijkwerk van al die banen. Dat wordt weer leuk...
Beste Z groeten,

Pieter

cyberbeast

Helaas, in de krantenwinkel zijn de msm van deze maand ergens blijven steken. Ze zouden er vandaag zijn maar geen tijd gehad. Dat wordt iets voor maandag.
 

domie-o2

Vrijdag ook het extra dik nummer ontvangen per post.
Goede reportages met mooie foto's!!!
Aan alle medewerkers;geniet alvast van je vakantie !

dominiek

janjozef

euh ik zou eerder zeggen aan alle medewerkers : jullie hebben nu 2 maanden dus het volgende nummer moet een spetterend nummer worden [;)]
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

SuSke

Een prachtig nummer, inderdaad zeer veel leesvoer.

Enig minpunt: De plaats van de kortingsbonnen - je moet er twee artikels voor in flarden snijden, 1 keer in een foto, 1 keer in de tekst. Zetfoutje ?? , maar wat is het nut dan van de bon ??
Ik betaal dan wel iets meer aan de kassa.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.