Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

oud Brussel-Noord 1920 - station en depot

Gestart door Michiel, 07 juni 2009, 22:28:15 PM

n/a

#30
Ik vermoed dat de "Contre Maitre", de Koermeester is en het gebouw is de Koerdienst.

Dit is waar de treinbestuurders hun dienst aanvangen en beindigen en speciale orders ontvangen.
Alsook ziet de Koermeester toe op het locomotievenpark dat wordt onderhouden door het attelier van Brussel-Noord.
Tijdens de werkuren doet hij dat in samenspraak met het attelier en buiten de uren regelt hij het dringend werk in het attelier.
Hij duid de locomotieven aan voor de voorziene treinen en indien er problemen zijn in real-time probeert hij die op te lossen.

Michiel

#31
Christophe, interessante uitleg! Bedankt, maar wel een beetje vreemd dat het gebouw van de "contre-ma?tre" zo ver van het atelier ligt. Is het misschien mogelijk dat er in grotere depots een aparte "ateliermeester"  en "dienstmeester" was? Niet dat het belangrijk is voor de nabouw van het depot, maar louter voor mijn nieuwgierigheid. [;)]

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

n/a

#32
De Koermeester komt normaal gezien enkel snachts tussen in het attelier om op de dringende taakverdeling toe te zien van het materieel dat nodig is om de dienst van de dag erna.
Zoals remblokken vervangen en diversen.

Overdag is het normaal gezien de algemene dienst van het attelier die de taakverdelingen voorziet. Zij komen hiervoor wel in contact met de Koerdienst voor bepaalde locomotieven in het attelier te zetten.

De Koermeester is eigenlijk de verbindingsbediende tussen het attelier en de verdeler van het materieel. Hij beveelt alsook de rangeermeester en beslist op welk spoor de locomotieven worden binnengereden op het attelier.

Michiel

#33
Vandaag ben ik op onderzoek gegaan, en terplaatse eens gaan kijken. De hele driehoek rond het oude depot van Brussel Noord is volgebouwd, en het is moeilijk een vrij zicht te vinden op het oude depot-emplacement. Maar een vriendelijke buurtbewoner liet bij hem binnen en vanop de derde verdieping heb ik toch een foto kunnen maken van het oude depot.


Alles is verdwenen, verleden jaar met de grond gelijk gemaakt: de loods, de kolenbunkers, de slakkenputten,... alles is weg! Het enig wat de afbraak voorlopig heeft weerstaan is het seinhuis. Maar aan de verloederde staat te oordelen gaat dit ook niet meer lang duren.


Ik zal me dus terug in de archieven moeten gooien, op zoek naar die zeldzame photo's en illustraties van het oude depot van Brussel Noord.

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

rixke rail

#34
Michiel, dit seinhuis staat daar al j?ren zo. Het is begonnen met ??n of twee tags, ...
Edit : wat loopt dat meisje daar trouwens tegen de sporen te doen ? Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Michiel

#35
citaat:
Geplaatst door rixke rail

Michiel, dit seinhuis staat daar al j?ren zo. Het is begonnen met ??n of twee tags, ...
Edit : wat loopt dat meisje daar trouwens tegen de sporen te doen ? Modelspoorse groeten,
Eric.


Onderhoudspersoneel dat er op dat ogenblik was, zei me dat het gebouw niet meer te betreden valt, zodanig is het vervallen. Rechts buiten beeld staan nog spoorweglui voor de sporen. Op foto lijkt het gevaarlijker dan eigenlijk was. Het meisje is veilig en wel, en kijkt nu een film op TV. [;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#36
Gisteren ben ik naar het archief/fototheek van de NMBS geweest, en na lang zoeken heb ik toch nog een foto gevonden waar de oude loods van het depot van Brussel-Noord van 1910 op staat. Zo komen we stapje voor stapje dichter bij een totaalbeeld van hoe het depot er vroeger zou hebben uit gezien.

Maar, iedere die toevallig nog een oude prent, foto of illustratie van het depot van Brussel Noord tegenkomt, ik blijf uitermate ge?nteresseerd! [;)]

groeten,

bron: "Een eeuw stoom" door Vanderhaegen, fotograaf onbekend, verzameling TSP
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dirkkerckhofs

#37
Ge zult nogal wa schouwkes mogen bouwen precies [;)]
Hoe was het op de archiefdienst? Was het de moeite?
Je zegt "na lang zoeken": kan je daar dan zelf in rondlopen?

Ik volg in elk geval dit draadje met veel interesse!

Dirk

Michiel

#38
citaat:
Geplaatst door dirkkerckhofs

Ge zult nogal wa schouwkes mogen bouwen precies [;)]
Dat was ook meteen mijn gedachtenreflex. Maar ik ben ook aangenaam verrast dat ie uniek blijkt. Ik ben dit type van loods nog niet eerder tegengekomen op de talrijke foto's die ik heb doorgeneomen.
citaat:

Hoe was het op de archiefdienst? Was het de moeite?
Je zegt "na lang zoeken": kan je daar dan zelf in rondlopen?
Ze hebben er een leeszaal(tje) waar je vrij door een muur vol publicaties kan bladeren en je kan er kopijen vragen van alles (tegen vergoeding). Ze hebben er bijna alle Belgische spoorgerelateerde publicaties, en een hoop buitenlandse. Hun verzameling plannen van oud rollend materieel (uitgebreidde reeks van Ir. Vandenberg) en handleidingen van onderhoud en herstelling van allerhande is uitermate boeiend voor zelf- en nabouwers.

En dan hebben ze nog een gesloten archief waar je op aanvraag opzoekeingen kan laten doen. Dat archief omvat bijvoorbeeld en hoop oude sporenplannen. Er is bij mijn weten geen inhoud of index van die plannen. Je vraagt, en ze gaan zoeken. Of ze vinden, is steeds bang afwachten.

Nogmaals, iedere zelf- en nabouwer kan er zijn hart ophalen. Maar ik heb wel de indruk dat het archief vooral oudere documenten en plannen bevat. Ik denk niet dat je er plannen van de laatste reeks eloks zal vinden. Maar voor mijn zoektocht naar een eeuw oude documenten heb ik er toch al enkele zeldzame en nuttige ontdekkingen gedaan.

Het archief/fototheek van de NMBS is uitsluitend op afspraak te bezoeken. Een "belletje" is meestel wel voldoende.

groeten,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#39
Dit onderwerp blijft maar door mijn hoofd spoken. Maanden lang heb ik informatie liggen vergaren. Langzaam krijgt het project vorm. Nog niets concreets, maar een eerste aanzet is nu gegeven: de website "Brussel Noord anno 1920" is opgestart. Vandaag met nog maar sfeer en achtergrondinformatie, maar langzaam, jaar na jaar, zou het project vorm moeten krijgen; onderzoek, planning met finaal het verslag van de bouw... als het zover komt natuurlijk. We zien wel... [;)]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

#40
Het blijft je achtervolgen h? , bekend fenomeen, ik had hetzelfde met Antwerpen-Centraal.

Je moet er natuurlijk wel de plaats, het budget en natuurlijk de tijd voor hebben, maar wat houd U anders nog tegen , Michiel dit is een droom die elke dag opnieuw door je hoofd spookt, en neem het van mij aan , dat stopt niet!!!

Als je de drie bovengenoemde punten hebt , laat je droom dan uitkomen , wat anderen ervan vinden doet er niet toe, ik heb al bakken kritiek gehad , te groot , krijg je nooit af, spaghetti-baan, Antwerpen-Centraal ziet er helemaal anders uit etc...

Het is en was " mijn" droom , en IK heb die droom naar mijn vermogen kunnen uitvoeren.

Dus laat dit alles niet in je hoofd opgesloten zitten, maar doe je ding , je zal zien dat je veel meer kan dan je zelf denkt, als de wil en de motivatie er maar is, en daar twijfel ik absoluut niet aan h?.

Ik blijf dit echt op de voet volgen en ben benieuwd wat er nog allemaal gaat komen.[;)]

Michiel

#41
Erwin,

enorm bedankt voor de bemoedigende woorden. Ik ben inderdaad bezig met de voorbereidingen om effectief met de bouw van "oud Brussel Noord" te beginnen. Ik ben nu al bezig met de afbouw van mijn huidige baan (neen, niet de afbraak), en heb plannen om klein te beginnen met dit groots project. Hoe? Dat wordt later wel duidelijk. [;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

itchy

#42
Het oude, vervallen en beschadigde seinhuis dat in het talud staat tussen Schaarbeek en Brussel-Noord (ter hoogte van de Masuistraat) is volgens mij beschermd als monument; Infrabel mag het niet afbreken.  Dus laten ze het maar vergaan...
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

ERVIN

#43
Graag gedaan hoor Saraan, je hebt trouwens PM.[;)]

Michiel

#44
Neen, dit project is nog niet vergeten en opgeborgen. Nog steeds in de planningsfase, heb ik nu een filmpje in elkaar gepuzzeld als impressie voor het project Brussel Noord anno 1920. Voor de kenners zal het duidelijk zijn dat niet alle beelden van Brussel Noord zijn, en zeker niet uit het jaar 1920, maar als inspiratiebron best te pruimen. Met dank aan Ton Pruissen voor de unieke beelden. (een beetje illegaal, maar het is voor het goede doel) [;)]

http://www.dailymotion.com/video/xc7xdi_fbn1920-anno-1920-een-impressie-van_lifestyle

veel plezier ermee!
groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)