Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

oud Brussel-Noord 1920 - station en depot

Gestart door Michiel, 07 juni 2009, 22:28:15 PM

Michiel

#15
Op het plan van een deel van de depot van Brussel-Noord dat Patrick geplaatst heeft (zie hierboven), wordt melding gemaakt van "wagons trémies" en "wagons combustibles". Wetende dat het hier om de periode 1920-1930 gaat, welke wagons moet ik me hierbij voorstellen? Heeft iemand een concreet voorbeeld van deze stortgoedwagens uit die tijd? Waarschijnlijk zullen het niet de gestroomlijnde Fals van vandaag zijn. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Mr-tsjoektsjoek

#16
Dag Michiel,

Ik wil je de moed niet doen zakken, maar...

Als je je foto van het depot van Brx-Noord vergelijkt met je origineel plan uit 1926 dan vermoed ik dat de draaischijf en de kolenbunker, waarvan je denkt dat ze niet bestaat (volgens de foto), uiterst links buiten  beeld staat.

De foto is genomen ongeveer recht voor de loods, in de lengterichting van de sporen.

Volgens het plan liggen de kolenbunker en de draaischijf verder naar links.

Bekijk het maar eens ! [}:)][}:)][}:)]

Michiel

#17
Dag Rik,

Ik heb een groene pijl gezet op het originele plan, van waar ik denk dat de foto genomen is. Zelfs al zou het camerastandpunt nog verder achteruit liggen, dan nog zou de kolenbunker het linker deel van de loods moeten bedekken. Ik ben nog steeds overtuigd dat er op het moment van de foto nog geen kolenbunker aanwezig was, maar het blijft steeds een beetje gissen natuurlijk.

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gottardo

#18
Fantastisch wat hier op stapel staat ! Niet alleen worden door dit N-ontwerp de voordelen van deze schaal ten volle benut (en in de verf gezet), ook zal de baan een zekere historische waarde krijgen.

En ik merk dat Saraan wat dit betreft op de goede weg is : historische plannen, en historische foto's.  Ik wens je in elk geval veel succes met de omzetting naar 1/160.  En als het volledige oude kopstation er ooit nog bijkomt...

Als ik de 3D-weergave bekijk, verdwijnen zowel de hoofdlijnen richting Oostende, als naar Luxemburg in tunnels aan weerszijden naast het depotgedeelte.  In de veronderstelling dat het depot op niveau 0 ligt, bevinden zich de sporen van de hoofdlijnen daar dus al min of meer op niveau -1 (dwz naar schatting 5 cm (in de veronderstselling dat je helling ongeveer 2 m lang is tot de tunnelingang - je kan zeker tot 25 promille gaan) onder de sporen van niveau 0).  De "Oostendesporen" maken daarna een grote S-bocht, eerst achter, dan onder het depot door, en de "Luxemburgsporen" maken nog meer dan een halve wenteling van de railspiraal (wat is de boogstraal ?) vooraleer onder de wissels van het depot te komen.  In de veronderstelling dat deze hellende trajecten op hun beurt aanleiding geven tot 3 cm bijkomend hoogteverschil, liggen de spiraalsporen 8 cm onder de depotsporen (schaal N).  Dit moet ruim voldoende zijn om te kunnen bekabelen (zelfs met een multiplexplaat van 8 mm).  Natuurlijk mogen de kabels dan niet loshangen onder de baan [:)]

Ik denk overigens dat het geen probleem is wissels in een helling te leggen (tenzij voor je tekenprogramma).  Wat echter niet mag, is wissels in de overgangsboog te leggen tussen horizontaal en hellend vlak.  Anders gezegd: je mag nooit een wissel in de lengte "buigen", dan gaat ze niet meer naar behoren functioneren.

In ieder geval, veel succes met dit project, en natuurlijk eveneens veel succes met je andere N-baan !

Gottardo

Michiel

#19
Johan "Gottardo",

bedankt voor de bemoedigende woorden. Ik wordt er haast verlegen van. [:I] Er is nog niets gebouwd, en ik heb nog geen enkele verdienste. Maar bedankt voor de analyse van het hellingsprobleem. Dat is inderdaad nog een van mijn bekommernissen.

Ik heb gisteren mijn volledig arsenaal aan foto's doorgespit op zoek naar die ene foto van de kolenbunkers van het depot van Brussel-Noord. Ik heb er ooit een gezien, uit de hoogte genomen, in een publicatie dat ik doorgebladerd had in het archief van de NMBS. Ik weet jammer genoeg niet meer precies welk boekwerk dat het was, maar het betrof een werk over depots in Belgi?. Iemand een idee?
(ik vermoed dat een her-bezoek aan de NMBS in het verschiet ligt [:D])

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#20
Na heel wat documentatie te hebben doorgenomen, heb ik een nieuw sporenplan gemaakt van het depot van Brussel Noord van rond 1920. Alle kritiek en suggesties zijn natuurlijk weer van harte welkom!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

#21
Ik blijf het een z??r amitieus project vinden, en ik zal dit dan ook blijven volgen, ziet er zeer indrukwekkend uit.

Opmerkingen , die sporen onder die wissels h?, daar liggen v??l wissels, en die moeten allemaal aangesloten gaan worden, dat betekent dus v??l draden ( kabels), hoe los je dat op om die weg te werken??

dgrr57

#22
Mooi plan. Nu nog foto's van de werken [:p][:p]

Michiel

#23
Het elektrisch aspect met modules, aandrijvingen en bedrading is inderdaad nog een beetje een zorgekind. Ik ben er zelf nog niet helemaal uit, maar heb wel al een paar ide?en die ik nog verder moet uitwerken. In elk geval is er nog maar 1 wissel waar de vrije ruimte eronder (aandrijving) problematisch is. Maar onoplosbaar is het ook weer niet. Met stangen moet het kunnen lukken.

De foto's van de werken zullen nog een beetje op zich laten wachten. Eerst mijn huidige instapbaan "Saraan" verder afwerken, en dan een testbaantje om een paar technische apecten op te klaren. Aan gebrek aan motivatie zal het echter niet liggen...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#24
citaat:
Geplaatst door dgrr57
Mooi plan. Nu nog foto's van de werken [:p][:p]
Helemaal mee eens, maar voel je vooral niet opgejaagd [;)] [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#25
Op het franstalig broederforum vroeg men voor wat meer detail in het plan. Ik plaats het hier dan ook maar. En van mijn kant nog een paar vraagjes:
wat is een "contre-ma?tre"?
wie heeft er toevallig nog foto's van dit depot?

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#26
citaat:
Geplaatst door Saraan
wat is een "contre-ma?tre"?
Vertaling van rangeermeester?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#27
Ik vermoed van niet. De "chef de manoeuvre" en de "contre-maitre" hebben hun eigen gebouw, maar zeker ben ik er niet van. De plannen zijn niet erg duidelijk.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

#28
citaat:
Geplaatst door Saraan

wat is een "contre-ma?tre"?




Een "contre-ma?tre" is gewoon een ploegbaas, een opzichter, een meestergast of een werkmeester.
Eigenlijk dus de grote baas in de werkplaatsen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

#29
Bedankt Frans, krijgt de werkmeester ook zijn eigen gebouwtje.

Wie heeft toevallig nog illustraties of foto's van het depot van Brussel Noord? Die blijken uiterst zeldzaam.

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)