Rauw motorgeluid Brawa RhB G 4/5 (analoog)

Gestart door Gottardo, 07 juni 2009, 19:40:36 PM

Gottardo

Hallo tuinspoorders,

heb dit weekend mijn Brawa RhB G 4/5 eens wat proefrondjes laten rijden.  Het betreft de analoge versie met Aristo-aandrijving.  De lok rijdt goed, maar ik vind het motorgeluid nogal rauw.  Is dit normaal bij deze aandrijving ? Zijn er andere G 4/5-bezitters die dit kunnen bevestigen ?

Op Gartenbahn-Forum staan er ellenlange treads te lezen over deze lok en zijn Aristo-aandrijving (Mabuchi-motortje).  Voor digitale versies werd deze aandrijving trouwens vervangen door Maxxon-motoren.

Groetjes,

Gottardo

tonycabus

Die Mabuchi's zijn wel degelijk en krachtig hoor.
Maxons zijn ijzerloos en (nog) soepeler, maar Mabuchi heeft ook speciale versies (met 'P' erachter, voor printers) die ook enorm soepel lopen en al bij kleine spanningen mooi aanzetten met een stevig koppel.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

En het smeren met tandwielvet help ook...

Gottardo

Ter info,

de G4/5 heb ik dan toch maar laten ombouwen.  Er zit nu een maxxon in, de lok werd gedigitaliseerd en met sound uitgerust (massoth).  De lok is hiervoor wél een dik jaar uit het huis geweest.

Nu verloopt alles beter : minder motorlawaai en ook meer trekkracht in de R3-bochten (met 5 Brawa-personenwagens).  Rook pulseert synchroon met de sound (moest ik wel (met veel geklungel) de tenderbehuizing voor afnemen, want men was erin geslaagd één of ander schakelaartje in de verkeerde stand te zetten waardoor er helemaal geen rook meer was).

Weet er iemand trouwens of de TrainLine RhB 4-asser goed bij de Brawa's past ?

Gottardo