Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Dwangrails

Gestart door adrievans, 05 juni 2009, 20:32:23 PM

adrievans

Ik was vandaag op station Barendrecht(nederland) en daar lagen parallel aan de rails aan de binnenzijde een soort dwangrails en dit bij alle vier de sporen.
Hebben die inderdaad die functie of is het iets anders.?
Buiten het station lagen ze er niet.
IMGhttp://i225.photobucket.com/albums/dd63/adrievanst/stationbarendrecht.jpg/IMG
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

ysbeer

Eerlijk gezegt weet ik er ook niet alles van maar het schijnt veplicht te zijn in overdekte station en tunnels,op die sporen waar ook goederen vervoer overheen loopt.
Men zegt(mijn info bron)dat dit dan alleen weer geldt voor brandbare stoffen.
Wellicht weet iemand anders het helemaal correct.
Het zijn in ieder geval dwangrails.
wim


Anarchy

Zoiets dient normaal om bij een ontsporing erger te voorkomen. Op bruggen zal je dit altijd tegenkomen. Als de trein ontspoort blijven de assen dan steken achter die rail. Zodoende kan men erger voorkomen en in het geval van bruggen vermijden dat ie er af valt [;)] Waarom ze op deze foto ook liggen weet ik wel niet.

the_gold

Waarom worden deze dan niet ' overal ' gelegd, de hoofdzaak is toch altijd om erger te voorkomen?

Mvg

Peter

citaat:
Waarom worden deze dan niet ' overal ' gelegd


Te duur.[:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

citaat:
Geplaatst door the_gold

Waarom worden deze dan niet ' overal ' gelegd, de hoofdzaak is toch altijd om erger te voorkomen?

Mvg



Inderdaad te duur,maar ook overbodig.
Alleen op plaatsen waar het echt tot rammp leidt als een trein ontspoort (brug,station)doet men dit.
Zou toch onzin zijn om de hele baan dubbel te leggen.
Tegenwoordig is de contrarails (zo heet het)een echte ,daarvoor gemaakte staaf,vroeger legde men eenvoudig een rails op zijn kant.
wim

nmbs

die extra rail wordt links gelegd als men NIET wil dat de trein naar rechts zou ontsporen, en wordt rechts gelegd als men hem niet naar links wil zien gaan.  En als hij nergens naartoe mag ontsporen[:o)] dan ligt er zo een anti ontsporingsrail langs de beide kanten (zoals op bruggen)

Mvg Stephane

PeterC

Ik stel mij bij dit onderwerp een vraag over een lijn in Dendermonde.  Als je van het centrum van Dendermonde naar Zele toe rijd, ga je over een brug over de Schelde.  De spoorbrug ligt vlak naast de rijbaan.  Na de spoorbrug (ik weet niet welke lijn en in welke richting) ligt er bijna in het midden van de twee spoorstaven een derde spoorstaaf.  Van op de brug lijkt dit net een smalspoor en normaalspoor op ??n lijn.  Waarom dient die derde spoorstaaf?  Ik kan er spijtig genoeg geen foto van plaatsen omdat ik er soms voor mijn werk passeer en dan mijn fototoestel niet bij heb (met uitzondering van de slechte kwaliteit van mijn gsm fototoestel).  Is er iemand uit die buurt die daar een antwoord op weet?
Groetjes, Peter


Bert Ossevoort

Het hoofdstuk barendrecht tunnel kent zijn historie ,in het begin was het een overdekte baan en lagen ze er niet .
totdat de instanties [hulpdiensten en gemeente]het als officiele tunnel gingen zien moesten er allemaal extra voorzieningen getroffen worden .Waaronder de contra rail .De reden is veiligheid na evt ontsporing ,wat Wim al aangeeft is dus juist alleen de goederen trein kan je weg laten en de brandbare stoffen ook want op de sporen 1t/m 4 komen geen goederen treinen ,spoor 5 is als ik het goed heb uit mijn hoofd een enkele tunnelbuis voor de gevaarlijke stoffen en er is nog een goederen en hsl buis aldaar.
Tot  slotte een vraag /antwoord voor Peter ,waarschijnlijk betonnen bielzen en in een bocht? is hier in nederland ook al gezien ,zijn er speciale bielzen waarop ze 1 of twee extra railstaven kunnen monteren dit ook bij scherpere bochten op een dijk ,mogelijk past dat in jouw verhaal.Met als zelfde reden als in tunnels en bruggen.

Bert.

Gerolf

@PeterC: dat kan een rail zijn, geplaatst om de rails in een scherpe boog "in het gelid" te houden.
Dit vind (vond) je ook op Antwerpen-Dam.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Bert en Gerolf, inderdaad ligt dat spoor daar in een (scherpe?) bocht en op een spoordijk.  Wat voor biels er gemonteerd zijn, kan ik van op de brug niet zien.  Ik zal toch eens proberen om een foto te nemen.  Bedankt voor de uitleg.
Groetjes, Peter


adrievans

Mannen,
Bedankt voor de reacties,ik had dit nog nooit gezien en ben door jullie weer wat wijzer geworden.[:)]
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

ERVIN

Even off-topic, dat station Barendrecht is precies wel een mooie constructie, is dat een volledig nieuwe locatie, of hebben ze dat volledig gemoderniseerd?

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ERVIN
Even off-topic, dat station Barendrecht is precies wel een mooie constructie...
Da's nu het verschil tussen een tpIII en tpVI-liefhebber [}:)] Mooi? Voor mij te steriel [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Bert Ossevoort

Wel Erwin ,dat is al weer enkel jaren klaar ,
Wat is daar gebeurt,er lagen 2 reizigerssporen en 1goederen spoor met overweg,er werd toen besloten dat er tussen rotterdam en dordrecht 4sporen voor reizigers zouden komen en de haven lijn ernaast 2 sporen zou krijgen. Uiteindelijk is het poject na enig tegen werken van de gemeente, omdat ook nog de hsl over het grondgebeid van barendrecht gepland werd ,toch gebouwd.Wel met enige vertraging daardoor.
Gevolg was dat bij 4 reizigersporen de overweg moest verdwijnen dus men had het idee we bouwen een overkapte baan.Naast de toen bestaande baan twee nieuwesporen [nu 1 en 2] waarna de bouwwerf steeds twee sporen opschoof ,na sloop oude en gereed komen nieuwe zodat alles kon blijven rijden .
In eerste instantie was het aangegeven als overkapte baan ,echter het werden 4 reizigers  sporen 1 gevaarlijke stoffen tunnel en 2 goederen sporen en tot slotte 2 hsl sporen ,dus totaal 9 naast elkaar overkapt .Dat uiteindelijk het toch aangemerkt werd als tunnel dit met alle gevolgen vandien in het kader van de veiligheids voorschriften,want voor een lang viaduct was er eigenlijk geen voorschrift ?!
Bovenop de tunnel is uiteindelijk nog een stadspark aangelegd,enig idee wat daar allemaal heeft afgespeeld vanaf ongeveer 1996,weet niet precies wanneer het totale project klaar was ,want als laatste zijn de hsl sporen gereed gekomen dus denk een 3 tal jaren terug.
Bert.