Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Treindetectie bij de NMBS

Gestart door Michiel, 28 mei 2009, 08:48:00 AM

Michiel

Goede morgen aan ieder,

Ik stond van ochtend op het perron te wachten op mijn trein. aan tegenoverliggend perron staat een trein te wachten op vertreksignaal. Het sein staat op rood. Het kan niet weg voordat mijn trein volledig het station is binnengereden. Dan pas komt de wisselstraat vrij, en springt het sein op groen.

Mijn vraag: hoe weet het "bloksysteem" bij de NMBS dat een trein een wisselstraat VOLLEDIG heeft verlaten, en aan het perron stil staat?

Ze werken niet met stroomdetectie, maar met "assentellers". Zou het systeem werkelijk het aantal assen tellen dat de wisselstraat is opgereden, en ook weer heeft verlaten om te bepalen dat de baan vrij is voor de volgende trein? Aan het perron is verder geen enkele detectie dat de trein er werkelijk is aangekomen en is gestopt.

Hoe doet me dat?
groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Fretbol

Hallo Michiel,

In realiteit werkt men inderdaad met assentellers. Meer info over de werking van assentellers kan je hier lezen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Assenteller

Daarnaast maakt men ook gebruik van SK's. Dit zijn een soort bezetmelders zoals we die kennen in modelspoor.

Een korte uitleg over dergelijke systemen kan je hier lezen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorstroomloop

De seinen op hun beurt worden terug op rood gezet zodra een trein het sein passeert en de krokodil of het baken na het sein passeert.

Fretbol [;)]

Michiel

Bedankt Fretbol,

in Eigenbrakel zijn assentellers gebruikt, net na elk sein. Ik heb er de aanwezigheid van het spoorstroomloop-systeem niet kunnen noteren, maar weet ook niet hoe dit er fysisch uit zou moeten zien. De krokodil wordt enkel gebruikt om het seinbeeld in de cabine te melden, dacht ik, en niet voor de be?nvloeding van het bloksysteem.

Zou het assenteller-systeem in model haalbaar zijn?

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Saraan
Zou het assenteller-systeem in model haalbaar zijn?
Het kan (lichtsluizen en tellers - best een microcontroller), maar ik denk dat het sop de kool niet waard is.
Stroomdetectie, en al je wagens (of toch zeker de laatste) stroom laten afnemen is veel interessanter.
Je krokodil-functie bij het grootbedrijf: juist. Dient niet voor treindetectie.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Het kan... maar ik denk dat het sop de kool niet waard is. Stroomdetectie, en al je wagens (of toch zeker de laatste) stroom laten afnemen is veel interessanter....

Ik ben het eigenlijk wel met je eens. [;)] 't Was maar een wild idee, en het brengt in feite niets bij.

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Fretbol

citaat:
Geplaatst door Saraan
[br$

De krokodil wordt enkel gebruikt om het seinbeeld in de cabine te melden, dacht ik, en niet voor de be?nvloeding van het bloksysteem.

Zou het assenteller-systeem in model haalbaar zijn?

groeten,



Inderdaad, de krokodil heeft geen rechtstreekse invloed op de treindectectie, ze geven enkel info door aan de locomotief

Fretbol [;)]

2012

Ik zit ook te denken aan assentellers.... maar zou 'wagenteller' niet beter zijn? Gebruik maken van magneten en reed-contacten (heet dat zo?) Als je op een aantal wagens (of op allemaal) magneetjes platst... dan kunnen die toch ook 'geteld' worden? Mijn baan heeft geen aparte stroom detecties, dat nu ombouwen zal ganse karwei zijn vrees ik, bovendien heb ik gelijkstroom materieel op mijn marklin sporen en zit ik ook met een meterspoorbaan er tussen.
als ik aan mijn seinen en schaduw sporen van die reedcontacten plaats en minimaal de eerste en laatste wagon voorzie van magneten moet dit ook werken toch, stel dat de trein in 2 breekt, laatste deel blijft achter en spoor blijft bezet detecteren omdat niet alle magneetjes de UIT gepasseerd zijn.
Kan je met dit idee een 'EBP' systeem op poten zetten zoals bij nmbs en de modelbaan sturen per computer?
Iemand die kan uitleg geven, hoe dat werkt, als haalbaar is, ....

mark7758

Kijk eens bij koploper en dat soort programma's.
In principe is alles na te bouwen,  maar bij het grote spoor zijn de veiligheids eisen vele malen groter. Dus ook meer apparatuur om het veilig te krijgen.
Dit alles moet ook voldoen aan hoge eisen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

raf

wissel straten doe ik met een IR led /ontvanger.zolang er iets op de wissel staat kan er niets aan de sein beelden veranderen
40 cm over bruggen is geen probleem
de led zet ik dan in een schakel kastje of een paaltje en de ontvanger (transistor)zet ik ook ergens in verstopt
het valt niet op dat ze der staan
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

2012

Citaat van: mark7758 op 19 maart 2016, 08:35:44 AM
Kijk eens bij koploper en dat soort programma's.
In principe is alles na te bouwen,  maar bij het grote spoor zijn de veiligheids eisen vele malen groter. Dus ook meer apparatuur om het veilig te krijgen.
Dit alles moet ook voldoen aan hoge eisen.

Heb es zitten googelen en handleiding gevonden van koploper ... enorm uitgebreid systeem blijkbaar, meer dan 400paginas uitleg  :-\ :-\ :-\ :-\
Men, spreekt in een andere (samenvatting) via bezetmelding met schakelrails, dus met die reed-contacten moet dat dan ook gaan, want die geven ook een electrische impuls bij doortocht. Iemand die koploper gebruikt en een demo wil geven ?  :P denk da ik zo sneller ga wijs geraken uit het systeem ipv die handleiding met overvloed aan info.

Wat ik wil doen is een EBP achtig systeem maken die wisselstraten en wijksporen beheert, dat ik kan reiswegen aanleggen en dus ook bezetmeldingen met die magneetcontacten. Al dat automatisch rijden en remmen en zo meer dat ik er van terug vind is niet aan mij besteed :-)
In de seinhuizen leggen ze ook enkel maar reiswegen aan en controleren ze de bezetting van de sporen he, meer niet.
Ik ken der echter niks van van koploper (en blijkbaar zijn er nog andere ook) en weet dus niet wat de basis zaken zijn die je nodig hebt om uiteindelijk de impulsen van die magneetcontacten tot in uw pc t ekrijgen en zijn functies te laten uitvoeren in het systeem. een demo bij iemand lijkt me aangewezen dus  ;D

Olivier77

Beste Kurt,

Op het Koploperforum eens de cursus Maliebaan lezen.
Is een beginnerscursus met de uitleg over digitaal, computersturing, bezetmelders enz.
Telt veel minder bladzijden dan de totale handleiding van Koploper.
Gewoon doen dus.

Mvg

Olivier 77
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

centauri167

Vind dit best wel interessant.

Het artikel in Wikipedia gaat over onze Noorderburen, is het bij de NMBS juist hetzelfde of toch weer wat anders ?

Hoe lost men bv. een trein op die zich opsplitst en langs 2 verschillende rijrichtingen vertrekt ? Telt men dan het aantal assen langs beide richtingen automatisch op ?

2012

Citaat van: Olivier77 op 20 maart 2016, 20:31:23 PM
Beste Kurt,

Op het Koploperforum eens de cursus Maliebaan lezen.
Is een beginnerscursus met de uitleg over digitaal, computersturing, bezetmelders enz.
Telt veel minder bladzijden dan de totale handleiding van Koploper.
Gewoon doen dus.

Mvg

Olivier 77

heb me lid gemaakt, kan mome teel nog niet inloggen, hopelijk morgen wel

2012

Citaat van: Olivier77 op 20 maart 2016, 20:31:23 PM
Beste Kurt,

Op het Koploperforum eens de cursus Maliebaan lezen.
Is een beginnerscursus met de uitleg over digitaal, computersturing, bezetmelders enz.
Telt veel minder bladzijden dan de totale handleiding van Koploper.
Gewoon doen dus.

Mvg

Olivier 77

Nope, het werkt niet, kan jij dat anders es doorspelen ? ik geraak nog steeds niet ingelogd, mijn profiel word niet bevestigd ...

2012

Ik kan nog steeds niks doen op dat koploper forum, iemand die dat bestand op zijn pc staan heeft ?