Lima loc ombouwen naar 3-rail digitaal

Gestart door Fretbol, 19 mei 2005, 10:11:45 AM

erik de noorman

Fretbol,

De sleper tussen de twee wielstellen plaatsen lost niets op.
De sleper houdt geen kontakt met de puntrails in bochten en op wissels zoals je al gemerkt hebt.
De sleper moet onder het niet aangedreven wielstel gemonteerd worden.
Als er niet voldoende ruimte is tussen het wielstel en kontaktpunten
moet je het plaatje van het wielstel waar de sleper op gemonteerd wordt een beetje uit frezen. Ofwel verwijder je het bruine (bakelieten) plaatje dat in de sleper verwerkt is. Door het plaatje te verwijderen win je 2 mm aan hoogte wat voldoende ruimte geeft tussen sleper en puntkontakten wanneer je over een wissel rijdt.
Wanneer het plaatje van het wielstel van metaal is wel isolatietape tussen de sleper en plaatje kleven.

Erik

55erke

Ik heb de sleper onder het wielstel zonder motor gemonteerd, daar was al een gaatje mooi in het midden in ik dacht dat het daar voor diende.
Ik heb hem nog niet kunnen testen want ik heb nog geen docoder , nog geen tijt gehad om ene te halen. Ik heb zo wel eens met de loc over de wissels gegaan maar daar weet ek natuurlijk nog ni of dat het ook gaat werken [:D] .
johan

55erke

Ik heb ook wel het bakelieten plaatje er niet tussen gestoken. De sleper zit vlak tegen het plaatje gevijst. En een gaatje geboord en draad ius op die lippekes gesoldeerd.
johan.

erik de noorman

Johan,

Wel isolatietape tussen de sleper en het plaatje waarop deze wordt gemonteerd plakken (indien deze van metaal is). Anders krijg je kortsluiting.

Erik

55erke

T'is plastik maar bedankt voor de tip.
johan.

n/a

citaat:
Geplaatst door type13

ombouwen naar 3-rail : sleper onderaan plaatsen (zien dat er wel genoeg bewegingsruimte is) en dan een Viessmann decoder 5246 of esu decoder inbouwen.
De decoder krijgt wisselstroom, maar stuurt de motor in gelijkstroom aan. Meer is er niet aan [8D]


als ik het goed begrijp kan deze decorder ook omgekeerd gebruikt worden... om 3-rail naar 2-rail om te bouwen? andere wieltjes eronder,
zwart = zijcontact motor
rood = slepertje boven op ander kant wielen
oranje =  spoel motor
grijs = spoel motor
blauw = massa voor de verlichting
geel = voorlicht
wit = achterlicht
groen en paars = extra functies

of sla ik de bal hier helemaal mis?
moest ik nu toch een andere motor willen inbouwen waar kan ik deze zoeken... zijn hier standaarden omtrent? bepaalde motorkits voor bepaalde loks?
de lok die ik heb is een marklin cfl type 18 sn 3468