Lima loc ombouwen naar 3-rail digitaal

Gestart door Fretbol, 19 mei 2005, 10:11:45 AM

Fretbol

Ik heb even een decoder van Viessmann bekeken waarmee ik vroeger al een Mehano Type 77 heb gedigitaliseerd. Het probleem hierbij is dat deze decoders voorzien zijn van een stekkertje, dat mooi in de loc ingeplugd kan worden waar en op die manier de dummy decoder kan vervangen. Bij oudere locs zoals de Lima 27 is deze connectie echter niet voorzien. Waarschijnlijk moet ik dus gaan solderen ???

Ook de rode sluitlichten zullen zelf voorzien moeten worden, aangezien de loc enkel geschilderde rode lichten heeft.

Fretbol [;)]

tonycabus

Anthony,
Een dekoder met een stekker is voorzien van dezelfde draad kleuren als alle andere. Is dat een achtpolig stekkertje?
Welk type dekoder?
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Fretbol

Tony, ik zal het deze week eens bekijken. Het is inderdaad een 8-polig stekkertje. De decoder is van Viessmann, het nummer moet ik even opzoeken. ( Momenteel kan ik het niet bekijken, de modelbaan is immers gebouwd op de zolder van mijn ouders, in de loop van de week kom ik wel even op dit onderwerp terug )

Bedankt,

Anthony [;)]

55erke


Fretbol

Hallo iedereen,

Ik heb vandaag een foto gemaakt van de motor en de aansluitingen van mijn Lima 27. Op de foto is ook de decoder te zien ( Viessmann 5246 )



Volgens de handleiding van de decoder moet ik de draden als volgt solderen :

rode draad = verbinden met de sleper
zwarte draad = verbinden met het chassis
oranje draad = verbinden met stroomafnemer links wiel ( origineel gelijkstroom )
grijze draad = verbinden met stroomafnemer rechts wiel ( origineel gelijkstroom )

groene draad = extra functie
paarse draad = extra functie
gele draad = licht vooraan
witte draad = licht achteraan

Kan iemand mij vertellen hoe ik nu precies de decoder moet aansluiten ?

Volgens mij mogen de grijze en oranje draden verbonden worden om stroom af te nemen op alle wielen ?

De draad 4 op de foto komt van een lipje dat stroom afneemt van de wielen.

Draad 1 is aangesloten op een lipje dat waarschijnlijk ook met de wielen verbonden is ( dit ben ik echter niet zeker )
Waarschijnlijk mag deze draad niet met de motor verbonden blijven zoals nu nog het geval is op de foto ??

Pijlen 2 en 3 zijn de plaatsen waar de oorspronkelijke draden naar de motor zaten.

Welke draden van de decoder moeten nu op welke plaatsten gesoldeerd worden ???

Bedankt,

Anthony [;)]

tonycabus

Wat je daar schrijft betreffende de aansluitingen klopt, Anthony!

Maar vergeet niet een draad van elk lampje aan de blauwe draad aan te sluiten, anders zal er niet veel licht uit komen.
De "chassisdraad", de zwarte dus, zal aan 1 en 4 op je foto moeten komen, dan heb je verbinding met beide railstaven.

Die Nr.1 moet je VAN DE MOTOR LOSMAKEN en vervangen door de grijze (als de kant met de motor voor jou "voor" is). De oranje draad komt dan aan 3. Rijdt de lok "verkeerd" dan de grijze en de oranje draad omwisselen of CV29 aanpassen (vaak alleen bij decoders die ook DCC verstaan).

Verstaat die dekoder Motorola of Mfx?????? Ziet er ?rg DCC uit...
Maar 't kan natuurlijk een multiprotocol-type zijn h
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

De grijze en zwarte draden, welke aan wielsstel zitten, met elkaar verbinden en verbinden met de zwarte draad van de decoder.
De rode gaat naar de sleper voor het drierailssyteem.

De verbinding die na aan de motor zit en die naar de wielen gaat, los nemen aan de kant van de motor en eveneens verbinden met de zwarte draad. Dit is de MIN aansluiting.

Diodes verwijderen die nu aan de motor aansluiting zit.

Oranje draad aan de koolborstel aansluiten waarnu de diodes nog zitten, de grijze draad aan de kant waar de verbinding naar het wielstel zat.

Als je dit gedaan hebt kun je met de lok rijden op adres 3.

Suc6

Fretbol

Bedankt voor de uitleg, ik probeer het dit weekend even uit.

Ik laat dan wel weten of het gelukt is.

De decoder is inderdaad een multiprotocol decoder, werkt op bijna alle systemen.

Anthony [;)]

55erke

Zeer intresant. Ma als ge nu die decoder inbouwd, werkt hij dan meteen of moet daar nog iets aan geprogrameerd worden of zo? (ken er ni veel van h? [:D] )
En waar kunt ge zo een decorder krijgen? ik heb al wa gezocht , ma blijkbaar ni hard genoeg. Ergens in de provintie antwerpen? of moet ek wa verder gaan?
groetjes
johan.

n/a

citaat:
Geplaatst door 55erke

Zeer intresant. Ma als ge nu die decoder inbouwd, werkt hij dan meteen of moet daar nog iets aan geprogrameerd worden of zo? (ken er ni veel van h? [:D] )


Zoals ik al in een eerder bericht schreef, als de draadjes aangesloten zijn, kan hij rijden op adres 3. Dus zonder te programmeren.

citaat:

En waar kunt ge zo een decorder krijgen? ik heb al wa gezocht , ma blijkbaar ni hard genoeg. Ergens in de provintie antwerpen? of moet ek wa verder gaan?
groetjes
johan.



Ik denk ook niet dat je hem ergens kan krijgen. Je kunt hem wel ergens kopen, en wel bij de betere modelspoorzaken.

55erke

ah bedankt  dan zal ik hem wel ergens gaan "kopen" [;)]

Fretbol

Mijn decoder heb ik gekocht bij Van Biervliet te Ingelmunster. Deze winkel is slechts zo'n 5 km rijden van waar ik woon.

Anthony [;)]

Fretbol

De decoder is intussen ingebouwd en de loc rijdt inmiddels op mijn modelbaan ... maar zodra hij een wissel moet over rijden, wordt de loc door de sleper opgetild ( M?rklin wissels liggen hoger door de middenpuntcontacten ) en krijgt geen stroom meer.

Hoe zou ik dit kunnen oplossen ?

55erke, op welk wielstel heb jij de sleper bevestigd? En hoe heb je dit precies gedaan ? Ik heb de sleper vastgeschroefd aan het wielstel zonder motor, door een gaatje te boren in het plastic dekseltje dat de wielen afdekt. Werk perfect op de gewone stukken baan, maar wissels willen echt niet meewerken [:(]

Bedankt,

Anthony ;)

n/a

Misschien dat je even een foto kan maken van de montage van de sleper, in een verleden ooit weleens zijn Lima lok omgebouwd voor 3-rail, maar ben even de precieze constructie kwijt.

Fretbol

Ik heb de sleper nu eens tussen de 2 wielstellen aan de onderkant van de lockast gemonteerd ... rijden over wissels lukt nu wel, maarde loc krijgt niet altijd stroom op het midden van de wissels.

Daarnaast rijdt de loc nogal schokkerig ( dit kan aan de decoder instellingen liggen )

De loc is wel te licht op de wielstellen, bij bochten of wissels ontspoort de loc regelmatig omdat de wielen uit het spoor worden getild en naast het spoor terechtkomen

Anthony [;)]