Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

klein ontwerp?

Gestart door RDH000, 25 mei 2009, 20:54:17 PM

RDH000

hey...
ben enkele dagen bezig geweest maar...
lukt niet om deftig baantje te leggen... wil beetje soort van rangeerstukje (2 of 3 spoortjes) moet H0 zijn...
op gok 1.5m x 2.5- 3m...
is niet zo groot maar misschien toch mogelijk om er IETS op de bouwen?
Ben aan het denken... ben nu  15... en vader is bezig met zolder... (zegt hij toch)...
zou gok ik binnen 2 jaar af zijn...
zou ik op die zolder nog een deftige baan maken of wachten tot ik 20-22 ben en in mijn huis zelf bouwen?

weet et nog niet goed... maar momenteel zou ik toch klein baantje aanleggen...
enige kleine plannetjes die ik zou kunnen gebruiken?
 

Rochevalien

Waarom maak je geen klein modulebaantje- 2 rail of 3 rail ,maakt niet uit.
Je kan dat op de zolder zetten,en er v??l ervaring mee op doen die later misschien van pas komt op een grotere,vaste baan.

Gerrit

RDH000

dacht ook aan zoiets (is lima... dc... 2 rail dus =)  )
heb wel klein plannetje nodig want heb al verschillende keren geprobeerd... altijd ergens wel een hapering.. ik snap niet hoe jullie zo gemakkelijk iets tekenen en dat dan zo leggen...[:I]
(heb geen flex-rails en zou daar nog mee wachten...)

 

Michiel

citaat:
Geplaatst door RDH000

... ik snap niet hoe jullie zo gemakkelijk iets tekenen en dat dan zo leggen...[:I]

Op ee kale plank zijn er schier oneindig veel mogelijkheden, maar zomaar rails neerploffen en de treintjes kilometers laten vreten is niet tof. Je moet jezelf een doel gaan stellen, een onderwerp of een idee ontwikkelen. Op je beperkte oppervlakte moet je het natuurlijk bescheiden houden. Wat heeft je al steeds geboeid in het treinbedrijf? Een kanaalhaven? De kayaktrein? Een skistation? ... Zoek een thema, een tijdperk, een regio. Eenmaal je een idee hebt gevonden, schets dan met podlood en papier de bepalende zones, verbind de zones met een bescheiden sporenplan dat de activiteit van het thema kan uitbeelden. Schets je een ongeluk, en beetje bij beetje zal je ontwerp vorm krijgen.

Documenteer je over je onderwerp. Zoek naar foto's en ander materiaal, dat zal je inspireren en motiveren. Je zal merken dat het ontwerpen van een baanplan al een echte plezierige bezigheid kan zijn.

succes!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RDH000

citaat:
Geplaatst door Saraan

citaat:
Geplaatst door RDH000

... ik snap niet hoe jullie zo gemakkelijk iets tekenen en dat dan zo leggen...[:I]

Op ee kale plank zijn er schier oneindig veel mogelijkheden, maar zomaar rails neerploffen en de treintjes kilometers laten vreten is niet tof. Je moet jezelf een doel gaan stellen, een onderwerp of een idee ontwikkelen. Op je beperkte oppervlakte moet je het natuurlijk bescheiden houden. Wat heeft je al steeds geboeid in het treinbedrijf? Een kanaalhaven? De kayaktrein? Een skistation? ... Zoek een thema, een tijdperk, een regio. Eenmaal je een idee hebt gevonden, schets dan met podlood en papier de bepalende zones, verbind de zones met een bescheiden sporenplan dat de activiteit van het thema kan uitbeelden. Schets je een ongeluk, en beetje bij beetje zal je ontwerp vorm krijgen.

Documenteer je over je onderwerp. Zoek naar foto's en ander materiaal, dat zal je inspireren en motiveren. Je zal merken dat het ontwerpen van een baanplan al een echte plezierige bezigheid kan zijn.

succes!



Momenteel wil ik niet direct beginnen met een grote baan..
momenteel gewoon klein baantje.. gewoon treintjes beetje laten rijden (heb ontdekt dat ze daar soms deugd van hebben xD )
is niet mijn bedoeling om al direct iets na te bouwen...
wil het momenteel nog klein houden...
ben al aan het denken wat ik later (als ik alleen zou wonen) zou kunnen maken... maar weet ook nog niet hoeveel plaats ik zal hebben dus blijft allemaal nogal vaag...
 

Michiel

Dat neemt niet weg dat je een functioneel sporenplan kan ontwikkelen, waarbij je je inbeeld dat er een specifiek treingebeuren uitbeeld. Dat helpt bij het bepalen hoe het sporenplan eruit zou moete zien. En niets houd je tegen om elke dag een ander thema uit te beelden. [;)]

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

patatje70

in de periode dat ik 15 was,had ik reeds een "droombaan" uitgetekend,maar door plaatsgebrek nooit kunnen realiseren,zodat ik mij op een"kleine" omloop amuseerde,
nu 23 jaar later,goed gesetteld in eigen huis met gezinnetje,de zolder omgebouwd(met hulp)...nu ligt er laminaat,mooi afgewerkte muren en een vals plafond..en weet je..mijn 23 jaar oud plan komt weer boven....
dus blijven denken en plannen(of schetsen) tekenen

Gr. Wim