Wolkenluchten

Gestart door DelticPower, 25 mei 2009, 16:48:00 PM

DelticPower

Hallo allemaal,
na lang zwoegen begint mijn nieuwe treinruimte een beetje op orde te komen. Omdat bij het steeds weer twee trappen op en af lopen naar de zolder mijn knie?n steeds meer protesteerden, mijn garage aangepast en goed geisoleerd. Het wordt een mooie ruimte, en heb nu mijn wanden (hemels)blauw geschilderd. Wil deze wanden ook voorzien van wolken (wit-grijs) maar ben er nog niet uit voor wat betreft de grootte van de wolken. En hoe te maken? Schilderen met de kwast of deppen met een spons?
Heeft iemand hier ervaring mee of enige adviezen?
imghttp://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/msm2.jpg/imgGroeten van Jan

kasteel

@DelticPower
misschien kun je hier iets wijzer van worden - in 2007 stond er een video op you tube van hem over het schilderen van hemels maar die is verwijderd door een 'rechten'probleem. Op zijn site vind je wel heel wat tips - heb ze zelf nooit geprobeerd al staat 'hemel' schilderen wel al heel lang op mijn 'to do' lijst[:D]
http://www.bobross.com/
groeten
Jan

ysbeer

Jan
Blij weer eens iets van te lezen.

wolken lucht.
Men nemen een stevige pot witte latex,en koop daar bij een meng kleur
blauw.
Dat blauw meng je met de witte latex,niet te veel.
EN NU KOMT HET.
NIET erg roeren gewoon een klein beetje (even proberen) en dan smeren
je zal zien dat het blauw en het wit zich in verschillende vlekken op de muur neer zetten.
Het resultaat is en lichtblauwe muur die hier en dat wit is en dan weer iets blauwer.
Echte donder wolken krijg je zo niet,maar het ziet echt heel erg goed uit.
Wolken echt er op schilderen is mij nooit gelukt,schijnt ook erg moeilijk te zijn.
wim

DelticPower

Hoi Jan Kasteel, heb verschillende dvdtjes van Bob Ross gezien. Het lijkt zo simpel, maar die man heeft een geweldige ervaring, en laat de verf exact doen wat hij wil. Bij mij heeft de verf meestal een eigen wil.[:D]

Hallo Wim Ysbeer, de muren zijn al geheel blauw geschilderd, maar ik wil proberen op jouw manier met een beetje (slecht) gemengde muurverf de wolken te schilderen. Wil met wit, blauw en grijs gaan werken. Mocht het mislukken dan maar gewoon weer blauw erover.[:D]

Beiden bedankt voor de tips.

Groeten van Jan

modelbaanHO

Op de website van FORSTEN-ONLINE staat mooi uitgelegd hoe je een wolkenhemel kan maken. Er staat ook een filmpje op.

http://www.forsten-online.de/navi/08-de.htm

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Fretbol

Hallo Jan,

Ik heb de wolkenlucht op mijn modelbaan op volgende manier gemaakt:

1. Achterwand geschilderd in een lichtgrijze of lichtblauwe kleur.

2. Een 2e laag met een blauwe verf die iets meer donkerblauw is. Het beste resultaat krijg je als de vorige laag nog niet volledig droog is en de 2 tinten mooi in elkaar overvloeien.

3. Daarna komt het 'moeilijkste' onderdeel, de wolken zelf. Zorg ervoor dat je enkele foto's hebt van het soort wolkenlucht die je op je achterwand wil hebben. Maak het voor jezelf niet te ingewikkeld. Fijne sluierbewolking is makkelijker dan grote wolken.

Begin met wat witte of lichtgrijze plakaat- of waterverf op je borstel te nemen en tamponeer die op de blauwe lucht. Het komt er gewoon op aan om steeds in een bepaalde richting te werken en alle verf die op je borstel zit op de achterwand te 'duwen'. Naarmate de hoeveelheid verf op je borstel vermindert zal de witte verf steeds dunner en vager worden. Dit zorgt voor een mooi naar de randen steeds waziger wordend wolkenpatroon.

Daarna kan je bepaalde delen van de wolken oplichten met wat meer witte of lichtgrijze verf. De onderkant van de wolken krijgen een schaduwrand met grijze verf om de wolken wat meer diepte te geven.
Ook hier is het aangewezen om steeds goed naar echte foto's van wolken te kijken om de opbouw en kleurschakeringen van de wolken zo goed mogelijk na te bootsen.

Het komt er eigenlijk gewoon op aan om wat te oefenen met deze techniek. Je eerste wolken zullen misschien nog niet zo goed lukken, maar na een tijdje lukt het best om wolken te schilderen.

Tot slot nog enkele foto's van mijn wolken:







Fretbol [;)]

Gerolf

Ik heb ook een tamponeerborstel gebruikt voor de wolken. Leuke techniek om te doen, trouwens [;)]
E?n ding vooraf: je muur niet gewoon "blauw" schilderen, maar een overgang maken. Naar de horizon toe is "blauwe lucht" immers een heel stuk witter. Alleen al die overgang geeft een mooi effect.
Ik heb daartoe witte verf, met steeds wat meer blauw erin vermengd, in stroken geschilderd, en de "naden" achteraf met de airbrush bijgewerkt.
Een echte kunstenaar doet zoiets in ??n keer met een verfrollertje, ik niet dus [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kees-Jan

Naast de al aangegeven technieken heb ik gewoon op een stuk wit boord met wat blauw en grijs met de luchtkwast wat op zitten kwasten.

kees-jan


DelticPower

Hoi Luc, bedankt voor de link, hier staan mooie dingen op, niet alleen wat de wolkenluchten betreft.

Fretbol bedankt voor de foto's en uitleg, jouw wolken komen mooi uit op de achtergrond. Zoiets had ik in gedachten.

Gerolf, helaas is mijn muur al blauw maar wou als laatste een witte waas naar de horizon spuiten zodat het in de verte wat nevelig wordt.

Rees-Cees, jouw spuitwerk kennende zullen dat ongetwijfeld mooie wolken geworden zijn. Ben op de muur met latex muurverf bezig geweest. Is deze muurverf ook te spuiten?
Groeten van Jan

DelticPower

Zo, na alle goede raadgevingen begonnen met schilderen. Heb hulp gekregen van een heel creatief iemand, wat er op uitdraaide dat zij stond te schilderen en ik stond te kijken. Eerlijk verdeelt zullen we maar denken.

Moet nog wel het onderste deel (de horizon) nog met de spuit een beetje grijswit nevelen.

Nu alles een beetje op orde komt, mag ik van m'n vrouw niet meer mijn hok zeggen, dus vanaf nu "D'n atelier".
De naam is gestolen van de werkplaats Tilburg.

Groeten van Jan

Gerolf

Uw atelier ziet er mooi uit [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw