Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Keerlus ! ja of neen .

Gestart door Jozef, 22 mei 2009, 01:07:11 AM

Jozef

Inderdaad Gerolf, hartstukken van de Tillig-wissels worden meegeschakeld met de Tortoise wisselschakelaars.
Zal best maar een Relais kopen ... om het blauwe gedeelte om te polen [:)]

Alvast bedankt iedereen !
LocoNet DCC, Twin-Center, PC met Koploper LocoNet-interface,
BMD16N-SD bezetmelders met S88LN en LDT wissel & schakeldecoders

Klaas Zondervan


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

INFO

citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door Saraan
Het vergt wat maatwerk op het vlak van sensoren, logica en sturing, maar het zal werken.
Zelfs dat lijkt me meevallen: ??n relais, dat omschakelt samen met de stand van W2 [;)]
je moet alleen uitkijken dat er niet tegelijk een trein over elk uiteinde van het donkerblauwe deel rijdt.



Juist en alleen daarom gaat deze oplossing niet werken.
De polariteit mee laten schakelen met de stand van een wissel werkt alleen als je ook weer terugkeert op dit zelfde wissel. Dit werkt niet als er meerdere in en uitrij mogelijkheden zijn.
Gewoon drie keerlussen dus.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gerolf

Er is inderdaad nog een probleem aan het andere uiteinde van het blauwe spoordeel:
Daar moet je het blauwe deel ook omschakelen, afhankelijk van de wisselstand van de "engelsman" en het wissel dat er vlakbij ligt.

Misschien is het nuttig om het blauwe deel op te splitsen: ??n stuk voor het stationsgedeelte en een ander voor het gebogen spoor.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Misschien is het nuttig om het blauwe deel op te splitsen: ??n stuk voor het stationsgedeelte en een ander voor het gebogen spoor.

Dat zou ik in elk geval doen, om de rijmogelijkheden op dit baanvak boeiend te houden. Zo niet, kan er maar 1 active trein op dit stuk aanwezig zijn, en dat zou jammer zijn.

Als de Tillig wisseltongen van de engelsman in paar schakelen zoals de Peco code 55 wissels, dan is een oplossing met extra relais volgens de wisselstand van de tongen langs stationskant voldoende. Beide stationsporen staan dan geschakeld naar hetzelfde baanspoor, en dus is de polariteit bepaald. Schakelen de wisseltongen van de Tillig zoals een Fleischmann (symmetrisch), dan is een oplossing niet zo evident. (Het is duidelijk dat ik geen ervaring heb met Tillig wissels [:I])
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

Ik heb zomaar het idee dat er hier weer teveel in analoog wordt gedacht.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

Wim, de digitale oplossing met 3 keerlusmodules is evident, maar het is toch niet verkeerd om te kijken of het niet eenvoudiger kan? Trouwens, ik vind het best een leuke denkoefening. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

citaat:
Geplaatst door INFO

Ik heb zomaar het idee dat er hier weer teveel in analoog wordt gedacht.



Niet zo kostelijk als een keerlusmodule...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

INFO

Natuurlijk kan het eenvoudiger, maar of je daar gelukkiger van wordt is een andere vraag.

Lees de Koploper handleiding er maar op na, met een simpel dubbelpolig omschakelrelais en twee bezetmelders kan het per keerlus situatie worden opgelost. Nadeel is Koploper moet altijd aanstaan en de baan bedienen. Even los buiten koploper om, dus als de PC uitstaat is er dan niet bij. De beste en de goedkoopste keerlus is geen keerlus, heb je die wel dan zul je daar de gevolgen van moeten accepteren.
Ook met reedcontacten of met lichtsluizen, is wel wat te doen. Maar bedenk dat de grootste kosten post de relais zijn. Maar om het in dit sporenplan met een wisselstand mee te laten werken is niet mogelijk.
Alleen de waarheid ligt in het midden.