Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

teststrookje (vroeger: schotter)

Gestart door conducteur, 20 mei 2009, 21:23:00 PM

conducteur

EditIk ben ook bezig met een soort teststrookje zoals Peter
Kort: Hoe leg jij je schotter?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

#1
Rian,
Ik heb er zelf wat met zitten experimenteren en dat kan je zien in dit draadje:
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=6807&whichpage=1

Groetjes, Peter


Rochevalien

#2
schotter? auf niederlandisch heisst das "ballast"[:D][:D][:D]

Gerrit

Gerolf

#3
In de nieuwe MSM staat een mooie uitleg van Jacques [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

#4
1)schotteren is redelijk goed gelukt, ik zal proberen enkele foto's te maken.
2)Met welke verf schilderen jullie de rails 'roest'?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eric

#5


De verf op de rails komt van den Brico.
Ik zal effe opzoeken welke het juist is.

ERVIN

#6
Mijn rails worden allemaal gespoten met Vallejo verf, de roestkleur draagt het nummer 080.


Gerolf

#7
Ik wou het nog zeggen, maar in Erwin's (lange) draadje "Berchem-Antwerpen" staat er een hele discussie over ballasten. Van pagina ... tot pagina ...
@Erwin: staan de foto's daar nog? Is dit (nog steeds) geschikt "lesmateriaal" [?] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

#8
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ik wou het nog zeggen, maar in Erwin's (lange) draadje "Berchem-Antwerpen" staat er een hele discussie over ballasten. Van pagina ... tot pagina ...
@Erwin: staan de foto's daar nog? Is dit (nog steeds) geschikt "lesmateriaal" [?] [;)]



Op pagina 154 en een beetje op pagina 155 staat hoe ik heden ten dage mijn ballast aanleg, met de kleurnummers er bij.[;)]

conducteur

#9

Ik had wat foto's beloofd!
Het groene hoopje op de foto zijn een hoopje vlokken die een grote struik moeten voorstellen. Hoe moet ik die vlokken lijmen? Houtlijm met water en wat dreft?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Rochevalien

#10
Rian,je hebt teveel ballast gebruikt.De bielsen worden niet
bedolven onder ballast ,dat dient tot niets en kost alleen maar geld.
Een ballast bed heeft ook een mooie strakke vorm ?n een schuin profiel,dus niet zoals bij jouw foto's.Bekijk een echte spoorlijn eens en lees het artikel in #82 eens.

Gerrit

conducteur

#11
citaat:
Geplaatst door Rochevalien

Rian,je hebt teveel ballast gebruikt.De bielsen worden niet
bedolven onder ballast ,dat dient tot niets en kost alleen maar geld.
Een ballast bed heeft ook een mooie strakke vorm ?n een schuin profiel,dus niet zoals bij jouw foto's.Bekijk een echte spoorlijn eens en lees het artikel in #82 eens.

Gerrit


Oesje, Ik had dat gezien vanuit de trein (Ik zat in een M6 onderaan tussen Gent en Brugge). Ik heb het dan maar nagemaakt....
Ik ben alvast tevreden over het resultaat. Zeker nadat ik foto's heb gezien van andere mensen hun eerste poging ballasten.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Rochevalien

#12
Rian,je moet de ballast een beetje in vorm brengen met een droge en nieuwe schildersborstel.Je 'keert'als het ware alle balast gelijk met de biels en je kan ook de zijkanten zo mooi in vorm brengen.Probeer het maar eens.

Gerrit

conducteur

#13
Nu hangt het wel als beton vast aan de plank...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Rochevalien

#14
no problemo!!!! als je een spoor wil verwijderen of verleggen  moet je eerst de nageltjes eruithalen ,dan het hele boeltje natmaken ,even laten staan en dan de sporen voorzichtig met een plamuurmes proberen los te wrikken (omhoog )
Wel oppassen dat je niet alleen de rails losmaakt en geen biels want dan is de boel om zeep.

Gerrit