Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

decals - software

Gestart door jean-luc, 17 mei 2005, 23:42:25 PM

Gerolf

Tony, ook al ben ik nog 'maar' 43, ik zweer voor bijna al mijn tekeningen bij CorelDraw.
Voor 3D-tekeningen (zoals de virtuele filmkes op mijn website) gebruik ik 3D Studio Max, maar dat is pas ?cht een moeilijk programma om mee te leren werken. Maar het is zoals met Corel: eens je het onder de knie hebt, is alleen je fantasie de limiet...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

Jean-Luc
Het is misschien niet digitaal, maar heb je al eens geprobeerd met een perforator of gaatjesklopper? In MSM heeft hierover ooit eens een artikel gestaan. Ik denk in nummer 27.
Wanneer je toch decalpaper gebruikt, zou je het geel dekkend moeten aanbrengen. Hoe je dit gaat doen is mij een raadsel. Want geel van een inkjetprinter op transparant geeft niets.
Wit decalpapier kun je natuurlijk ook gebruiken, maar wat doe je dan met de witte achtergrond op plaatsen waar deze niet moet zitten.
Misschien ken je wel iemand met een alph-printer of OKI-printer. Deze kan geel op wit printen en geeft zeer goede (perfecte) resultaten. Volgens mij lijkt dit de enige en haalbare oplossing. De tekening zul je dan ook nog moeten maken met eender welk programma.
Loco

Roderik

Beste Jean-Luc,
Als je, met beperkte kennis, wil starten met tekenen op de computer, neem dan niet de laatste versies van de huidige ontwerpprogramma's. Die hebben zoveel toeters en bellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Coreldraw 4 was ??n van de eerste goede versies van dit programma en heeft alles aan boord om je werk te doen.

Wat het afdrukken van dekkend geel betreft, heb ik misschien een oplossing: In gespecialiceerde tekenwinkels kon je vroeger (zo'n 10 jaar geleden [:(]) een soort opstrijkmateriaal kopen dat in A4-velletjes met verschillende kleuren werd aangeleverd.
Als je die vellen op een fotocopy legt en er over gaat met een strijkijzer, dan kleefde de kleurstof van het vel aan het zwart van je fotocopie. Je kan proberen om op een vel decalpapier je vormpje te kopi?ren en dan dit eens te proberen.
Always be modelling!

Gerolf

Er zijn beginners-cursussen voor CorelDraw en Corel Photopaint te vinden op: http://www.seniorennet.be/Pages/Computertips/overzicht.php?id=22
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jean-luc

Yow makkers,

Allemaal bedankt hoor. Wat een respons zeg ! Van Roderik kreeg ik een pdf die heel bruikbaar is, bedankt hoor.
Een vriend heeft een laser kleurenprinter; daarmee zal het resultaat misschien doenbaar zijn ... eerst proberen.
Die seniorensite van Geerolf ( [;)] 'k ben pas 41) is heel goed en zal ik zeker eens deftig bekijken; zit reeds in mijn favorieten.
Verslag verzekerd heren.

Groeten, Jean-Luc

jean-luc

Ja Loco, stom van me dat ik dit artikel in MSM 27 vergeten was. 't Is trouwens een van de betere nummers (lol). Moest de zaak met de decals niet lukken dan is dit idd de te volgen methode.

Thx