Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

decals - software

Gestart door jean-luc, 17 mei 2005, 23:42:25 PM

jean-luc

Hallo Makkers,

Ik ben bezig met de ombouw van een Belgisch epoche I locomotiefje. Voor de gedetailleerde afwerking van de tender zal ik de Inkt-Jet decals van PB messingmodelbouw gebruiken.
Aan de zijkanten komen gele sierstrips in de vorm van een rechthoekje met naar binnen afgeronde hoeken.
Nu heb ik geen enkel computerprogramma om dit te maken.
Het kleinste figuurtje meet 6 X 5 mm, het grootste 6 X 8 mm; de lijntjes zijn 0,5 mm dik.
Wie kan me aan een gebruiksvriendelijk programma helpen?

Jean-Luc

bartie

Met Autocad is dit geen enkel probleem en op zich ook veel eenvoudiger dan coreldraw. Maar zowel coreldraw als autocad zijn geen gebruiksvriendelijke software.Je dient toch eerst een handleiding of minstens een boek basiscursus door te nemen alvorens je met deze programma's een beetje deftig overweg kan. Indien interesse in autocad, kan ik je daar wel mee helpen (aan een gebruiksaanwijzing ook).

Groetjes Bart.

Gerolf

Ik werk al jaren met CorelDraw, maar heb geen 'beginners-handleiding'. De eerste stappen met dat programma zijn inderdaad niet zo eenvoudig, maar de mogelijkheden zijn enorm.
Zou een handleiding nergens op het internet te vinden zijn?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bartie

Hallo,

men verkoopt in de grootwarenhuizen en in boekenwinkels basiscursusen van ACADEMIC SERVICE. Dergelijke boeken kosten niet veel geld, en aan de hand van enkele oefeningen ben je zo weg met de basis.[8)]

Groetjes Bart.


janjozef

ja maar om opschriften van wagons op decals te maken vrees ik dat het begin te weinig is, er zal heelwat getest moeten worden ge kunt beter uitzien naar iemand die er iets van kent
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

"Aan de zijkanten komen gele sierstrips in de vorm van een rechthoekje met naar binnen afgeronde hoeken"
Je zit trouwens ook nog met het probleem van een lichte kleur, die waarschijnlijk op een donkere (groene?) achtergrond moet. Zoals beschreven in het artikel over de containers in een vorige MSM, worden lichte kleuren niet dekkend genoeg afgedrukt met een inkjetprinter.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

D_Loc

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

"Aan de zijkanten komen gele sierstrips in de vorm van een rechthoekje met naar binnen afgeronde hoeken"
Je zit trouwens ook nog met het probleem van een lichte kleur, die waarschijnlijk op een donkere (groene?) achtergrond moet. Zoals beschreven in het artikel over de containers in een vorige MSM, worden lichte kleuren niet dekkend genoeg afgedrukt met een inkjetprinter.


Hiervoor zou je wit decalpapier kunnen gebruiken en dan proberen de groene kleur zo dicht mogelijk te benaderen maar dat zal niet eenvoudig zijn en zal door heel veel testen vooraf gegaan moeten worden. De inkjet printers worden kwalitatief wel steeds beter door gebruik van meer verschillende kleurencartridges.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

dikken

citaat:
Geplaatst door janjozef

ja maar om opschriften van wagons op decals te maken vrees ik dat het begin te weinig is, er zal heelwat ge-tet-st moeten worden ge kunt beter uitzien naar iemand die er iets van kent



[:p][:p][:p][:D][:D][:D]

What's on a man's mind???
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

Gerolf

Dikken, Uw ogen staan ook wel gericht naar 'de goeie dingen des levens', dat je dat gezien hebt ... [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jean-luc

Hallo,

OK jongens, ik kan al beginnen tetsten. Dank voor jullie reacties, ik heb er dus wel iets aan hoor !
Als ik vouten maak zal ik jullie ervan op de hoogte brengen, zodat iedereen kan bijleren - daar dient dit forum toch voor, of niet soms.

Greez, Jean-Luc

tonycabus

Ik weet niet waarom Bart CorelDraw geen gebruiksvriendelijk programma vindt... Persoonlijk vind ik het z??r intuitief!
Ik kan niet overweg met Autocad: krijg er zelfs geen vierkantje mee getekend, terwijl ik met Corel hele wagenwanden heb getekend (ok, niet op 5 minuten!!). Van Adobe-programma's zwijg ik nog...[:(]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Maar voor de gele lijntjes, Jean-Luc, zou ik toch die beruchte biesjes proberen, jong! Decals gaan misschien niet "uitkomen" op de ondergrond...(dat zei Gerolf hierboven al en staat ook in het artikel)
En voor logo's en nummers misschien proberen om de achtergrondkleur m?? op de decal te printen, en de ondergrond de kleur van de decal geven?
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

bartie

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Ik weet niet waarom Bart CorelDraw geen gebruiksvriendelijk programma vindt...



Tony,
als je eenvoudige tekeningetjes wil maken, valt dit nog wel mee, maar voor iets moeilijkere tekeningen is Coreldraw absoluut niet gebruiksvriendelijk hoor. Je kan met autocad trouwens veel sneller tekenen dan met Coreldraw,als je het kent(wat niet wil zeggen dat dit wel gebruiksvriendelijk is). 3D-tekenen is op beide programma's een ramp, hiervoor gebruik ik Inventor.

Groetjes Bart.

tonycabus

Jean-Luc, dit heb ik op het franse forum gepost t.a.v. Ricky (Tags, waterkraan, Sart-lez-Spa)

Ricky,
As-tu essay? qq chose en jaune d?j? pour coller sur tes M2 vertes?
Jean-Luc voufrait red?corer une petite vapeur et je crains que le jaune ne couvre pas assez...?


Ik hoop dat hij gauw antwoordt...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Aan Bart: het is allemaal een kwestie van gewoonte...
Van in het begin van de grafische interfaces (TOS, GEOS...) werden bepaalde handelingen en procedures en shortcuts in gebruik genomen (da's seffens 20 jaar geleden) en tot op heden worden die gebruikt in Pagemaker en Corel.
Vandaar waarschijnlijk dat onze generatie van v???r achter in de vijftig liever met die programma's werkt.
Zoals ik zei: een kwestie van gewoonte. Heel vroeger was het nog leuker: dan mocht je zelf de routines schrijven om de adressen van de pixels te berekenen in een video-buffer-ram[^]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)