Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Vouwbalgen Mehano MW41

Gestart door MickeyMouse, 19 mei 2009, 21:44:30 PM

Gerolf

Zeker mooi gedaan, "Rixke" [8D]
Het idee dat Saraan eerder gaf - het sluit wat aan bij het origami-idee van MickeyMouse - lijkt me ook wel iets.
Verkorten van de koppeling (ik snap dat-ie stroomvoerend is) is geen optie? TPV is niet mijn periode, maar er zijn toch zeker anderen op dit forum die dit zouden kunnen/willen proberen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Smijt die stroomvoerende koppeling eruit. Vervang de koppeling door:
(klikken op afbeelding)
En leg de draden in de vouwbalgen...
Ik probeer het alvast niet uit, want ik heb geen 41.[:D]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

rixke rail

Ik heb al mijn vorige bijdragen aangepast, foto's verwijderd : deze versie gaf ontsporingen. (Zal mij leren de volgende keer eerst te testen op de baan vooralleer mijn bijdragen met veel bombarie te posten ! [:o)])
Ik heb wel ondertussen een betere versie bedacht : met 2 moussekes, ??n aan elke vouwbalg.



Bijkomstig : de twee kanten die tegen elkaar komen, moeten voorzien worden van een stukje dik papier, liefst glad, zodat de twee helften moeiteloos tegen??n kunnen schuiven ! De rand van dit papier dient zilverkleurig (aluminium) gekleurd te worden.




Het bochtenwerk.



Rechtdoor.

Nogmaals jullie mening : hit of shit ?
Modelspoorse groeten,
Eric.
Edit : @ conducteur : Rian, de rijtuigen zijn reeds voorzien van een kortkoppelingsmechanisme, bovendien is de door U afgebeelde versie voor 2-assige wagens (zie tekst in het Duits), zal dus sowieso niet werken hier !
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Anarchy

Nog beter als de vorige!

Peter

Zou er geen mogelijkheid zijn door beide delen te verbinden met een vaste koppeling, of stroomvoerende koppeling, desnoods mits het plaatsen van een kortkoppelings mechanisme van Ribu, Roco enz.?
Met vriendelijke groeten
Peter

eric

citaat:
Geplaatst door rixke rail

Nogmaals jullie mening : hit of shit ?



Je hebt tweede hit op rij Eric.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door rixke rail
Nogmaals jullie mening : hit of shit ?
Sorry dat ik moeilijk doe, maar naar mijn mening "er tussen in" [;)]
- Die bakken moeten dichter bij elkaar, dus de koppeling moet korter.
- De stroomvoorziening moet dan doorheen de vouwbalgen
- Vouwbalgen zelf: het origami-idee (niet simpel, maar haalbaar, denk ik)
Wie neemt de handschoen op [?]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

inderdaad zouden de bakken iets dichter tegen elkaar moeten komen, en dan is het probleem van de vouwbalgen nog groter, dus dan moeten er volledig nieuwe komen

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

MickeyMouse

En zou bestaande vouwbalgen vervangen door siliconen versie niet lukken, of zou dit niet 'soepel' genoeg zijn voor in de bochten?
Siliconen versie eventueel aanmaken adhv de nu aanwezige (plastieken) vouwbalgen?
En inderdaad dan de bakken dichter bijeen brengen.

Geert

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door rixke rail
Nogmaals jullie mening : hit of shit ?
Sorry dat ik moeilijk doe, maar naar mijn mening "er tussen in" [;)]
- Die bakken moeten dichter bij elkaar, dus de koppeling moet korter.
- De stroomvoorziening moet dan doorheen de vouwbalgen
- Vouwbalgen zelf: het origami-idee (niet simpel, maar haalbaar, denk ik)
Wie neemt de handschoen op [?]



Ik ben eraan begonnen, ik dacht : laat ik maar verder doen, niet ?
Eerste fase : de oude vouwbalgen eraf halen. Gelukkig hoeft er niet gesneden te worden in het model, die zitten gewoon los. Juist twee "haakjes" losmaken (zie onderaan het model) en ze schuiven er zo uit !



Dit wordt dan dichtgemaakt met plasticard, ook een bijkomstig stuk voorzien om de nieuwe balgen op te plakken :



Na heel wat gezoek naar alternatieve koppelstukjes, toch maar besloten het origineel te gebruiken, weliswaar ingekort !
Het koppelstukje origineel :



En na inkorting : (opgelet ! Niet t? kort maken, anders werkt het h?lemaal niet meer !)



Voor de nieuwe balgen heb ik niet lang gezocht : ik blijf mijn moussekes, vast te plakken met dubbelzijdige plakband alsook het stuk dik, glad papier (zie hoger) :





Het testen op de baan :




Het bochtenwerk.


Rechtdoor.


Dit is het testexemplaar : de balgen staan niet exact juist op dezelfde hoogte. Dit wordt later wel aangepast !
Ik wilde eerst jullie mening.
Andermaal dus [:I] : Hit of Shit ?
Suggesties zijn ook m??r dan welkom ! [8)]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Gerolf

Al een stuk dichter bij een goeie oplossing [8D]
't is maar een idee - als je bij je "mouchekes" wil blijven:
E?n stuk mousse, scharnierend opgehangen in je bakeinden?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Heeft er eigenlijk iemand nog verder gedaan met het verbeteren van de afstand tussen de twee wagenbakken?
Met vriendelijke groeten
Peter

PeterBrz

Ik ontdek dit draadje nu pas, leuke ideeen om een overbrugging te maken!
Hier zitten wel goede oplossingen tussen, je zou haast 1 geheel moeten maken dat mee kan veren in de bochten [:D] maar dat is misschien te veel gevraagd :-)

Groeten, Peter

MickeyMouse

En bij mij ontbreekt momenteel een beetje (allee, eigenlijk veel) tijd om er ook nog eens voor verder te kijken wegens nogal redelijke verbouwingen die hier thuis aan de gang zijn.
Het zal er ooit nog wel eens van komen...

Geert

loebaske

effekes een inval van me, zou die vouwbalgen nie kunnen gemaakt worden met velcro[?][?][?] misschien een stom idee, maar als daar iemand verder kan aan werken???